Auteur Topic: K5: betrouwbaarheid groene knop met K/M objectieven  (gelezen 2608 keer)

joco

• Gast
K5: betrouwbaarheid groene knop met K/M objectieven
« Gepost op: 7 januari 2011, 15:18:22 »
Ik was even een M135 aan het testen (M-stand en groene knop) en ik krijg verbazingwekkend consistente resultaten met verschillende diafragma openingen. Met de K10 was de belichting altijd erg inconsequent. Hebben anderen ook die ervaring? Dus heeft Pentax deze functie verbeterd?

Pentaxian, het betere Pentaxforum

K5: betrouwbaarheid groene knop met K/M objectieven
« Gepost op: 7 januari 2011, 15:18:22 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: K5: betrouwbaarheid groene knop met K/M objectieven
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2011, 15:22:24 »
De M135/3.5 is een vrij lichtzwakke lens. In mijn ervaring is de afwijking wat groter bij lenzen die op grotere diafragma-openingen staan.
Not all those who wander are lost

« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2011, 15:22:24 »

joco

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2011, 15:30:27 »
Helaas heb ik geen lichtsterkere M/K lens tot m'n beschikking. Als ik de A50/1.2 gebruik van de "A" stand af, dus met diafragma ring, krijg ik dan hetzelfde resultaat? Daarmee zijn de resultaten namelijk ook prima, en veel lichtsterker kan haast niet. Misschien kan iemand anders het ook eens proberen?

« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2011, 15:30:27 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2011, 16:24:30 »
Nog niet geprobeerd, althans nee niet waar wel al de M35mm erop gehad, maar ook elders gelezen dat dat veel beter was dan eerst.

Ook viel me op dat de K-5 meteen kiest voor de instelling van Av, (X en B werken ook) bij de K-7 moest je nog wat draaien aan het programma verstelwiel.

joco

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2011, 17:57:07 »
Klopt, dat valt me ook op.

Ik heb helaas de benodigde lenzen niet voorhanden, maar heeft niemand anders zin om het even te testen?

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2011, 15:54:00 »
Afgelopen maandag even de Viv 28mm 2.8 erop gehad en idd verbazingwekkend consistente belichting.
K20 was altijd huilen.
Nu helaas geen M lens op de K5, maar zal morgen even een paar lenzen aan de tand voelen.
Ben overigens benieuwd hoe de K-r reageert. Heb daar nog geen M lens op gehad.

joco

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2011, 15:58:11 »
Kijk, dank je wel. Dat is toch erg nuttig. Er zijn talloze leuke niet-A lenzen in omloop die in het praktisch gebruik toch een handicap hebben. (niet in de laatste plaats een paar 1.2's  ;D ). Zou toch mooi zijn als die beter bruikbaar zouden zijn dan met de K10 etc.. De lol ging er voor mij nog wel eens af als ik drie keer moest proberen voordat ik een behoorlijke belichting had (ik gebruikte ze niet vaak genoeg om ze 100% te leren kennen, zoals sommigen wel).

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2011, 22:13:57 »
't Is er vandaag niet van gekomen Hans, morgen ook niet, dan mag ik 90 nagels knippen en 9 paar voeten verzorgen.
Zondag hoop ik dat het gaat lukken.

joco

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2011, 22:31:06 »
Dat klinkt in ieder geval als een goede verdienste - wellicht kan er dan nog eens een leuk M-etje vanaf  ;)

Een tijdje geleden was er een M20/4 te koop op Marktplaats. Wat een snoepje  :P Maar ja, beetje duur voor de leuk.........

Offline EricR

• Pentaxian
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2011, 11:41:31 »
Afgelopen maandag even de Viv 28mm 2.8 erop gehad en idd verbazingwekkend consistente belichting.
K20 was altijd huilen.
Nu helaas geen M lens op de K5, maar zal morgen even een paar lenzen aan de tand voelen.
Ben overigens benieuwd hoe de K-r reageert. Heb daar nog geen M lens op gehad.

Zal goed gaan, mijn K-r hoef ik amper te compenseren bij M-objectieven. Bij de K20D moet ik veel vaker compenseren, beter gezegd daar moet ik altijd wat compenseren. Vaak zelfs vrij fors (1 stop of meer).