Auteur Topic: advies lampstatieven  (gelezen 3398 keer)

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
advies lampstatieven
« Gepost op: 9 januari 2011, 17:24:21 »

De eerste vraag in dit onderdeel.  ;)

Ik heb losse flitsers, een triggersetje en parapluutjes. Nu ben ik op zoek naar 1 of 2 statieven. Eerst maar 1 proberen, denk ik. Maar ik zie door de bomen het bos weer eens niet meer. Wie heeft er goeie ervaringen en wil die delen?

Daarnaast wil ik ook graag weten wat ik bij een statief moet kopen om er zowel een flitser als een paraplu op te kunnen bevestigen? Spigot? Boomarm?  ::)
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Pentaxian, het betere Pentaxforum

advies lampstatieven
« Gepost op: 9 januari 2011, 17:24:21 »

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
Re: advies lampstatieven
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2011, 17:42:54 »
Tja, je koopt een strobistenset omdat je je geen breuk wilt sjouwen. Een strobistenstatief is bijgevolg minder zwaar uitgevoerd dan een studiolampenstatief. Dat voel je en dat zie je.

Ik heb een vijfdeling statief van LumoPro (Cameratools) en dat werkt voor wat ik er mee wil prima. Ingeklapt is het ding goed hanteerbaar en je tilt je er geen breuk aan. Er tegenaan lopen moet je niet doen, want dan valt de boel om.

Bij de softboxen die ik kocht bij lichttent.eu zat ook een statief. Voelt prettiger (geveerde buizen ;) ) maar omdat die dingen bedoeld zijn om stil te staan zijn ze instabieler met plu en flits. Ik praktijk gebruik ik die dus eigenlijk liever niet.

Een boomarm geeft je vrijheid, maar die heb je in feite niet nodig. Ik heb zo'n kantelbare pluhouder en de flitser zit boven het kantelpunt. Geen probleem dus. Als je de plu op een boom zet wordt je combinatie gevaarlijk instabiel. Volgens mij is een boom alleen maar bedoeld om een reflectiescherm te positioneren. Dat mis ik wel eens, maar je kunt niet alles hebben.

Vriendelijke groet, René

Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2011, 17:42:54 »

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2011, 21:31:40 »
Fijn, René, daar kom ik al heel veel verder mee! Ik zocht op lichtstatieven ipv strobiststatieven. De boomarm streep ik meteen weer door nu. Dank je wel!  thu
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2011, 21:31:40 »

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2011, 08:44:04 »
Ik hele goedkope en lichte statieven via ebay + de parapluhouders waar de plu + flitser in kunnen. Werken beiden erg goed en zijn zeer goedkoop:

Op ebay:

object 120601652094: (25 euro incl. bezorgkosten)
Flash Shoe Umbrella Holder Swivel Light Stand Bracket B

object 110566035412: (5 euro incl. bezorgkosten)
Light Stand 195cm/6'4" W803 Photo Video Studio Lighting
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2011, 12:12:43 »
Goeie tip, Bart en érg aantrekkelijke prijzen. Dank je!

mikekiwi

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2011, 18:15:19 »
Voor mensen die nog op zoek zijn naar leuke lammpstatieven:

Ik heb vorige week een setje van deze items gekocht: Falcon Eyes W804
Veertien euro de stuk, komt voor het totaal nog wel 10 euro verzendkosten bij, maar als je wat meer besteld wordt dat in verhouding nog wel wat minder natuurlijk.

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2011, 23:15:36 »
Leuke tip, Mike, dank je! Ik heb nog niets aangeschaft, maar dat gaat wel gebeuren ergens de komende maanden.

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2011, 23:39:03 »
Geveerd statief is wel fijn hoor...

Het is mij meer dan eens overkomen dat ik een knop losdraaide van de kolom terwijl ik het bovenste deel niet goed vast had: Kedeng! of Swoesh maakt dan echt verschil ;)

Het verschil zit hem dan in de landing van de flitser: bij de geveerde uitvoering wordt de snelheid afgeremd in het laatste stuk. De kolomdelen klappen dus niet op elkaar omdat er een schokbreker tussen zit. Vinnik fijner voor mijn flits.

Zorgvuldig zijn is natuurlijk nog beter...

Vriendelijke groet, René

Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2011, 00:00:55 »
Hahaha, tja, gezien mijn niet-aanwezige technische kennis en bijbehorende handigheid kan ik dan inderdaad beter voor een swoesh-statief kiezen.  ;D

Dank voor je beeldende toelichting, René!

Offline Thoran

• Pentaxian
  • *
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn Foto's op www.thoran-pictures.nl
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2012, 19:34:11 »
Citaat
Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Nee, ik weet het zeker.

Leuke tip, Mike, dank je! Ik heb nog niets aangeschaft, maar dat gaat wel gebeuren ergens de komende maanden.

Wat is het geworden? ....  en kun je wat laten zien? ..
Ben zelf een beetje aan het rondkijken .. en dan over de schouder van een "starter" meekijken lijkt mij een zeer bruikbare actie.
Facebook : Thoran.Pictures / Twitter: @arnolddegans
Mijn Flickr page via : www.thoran-pictures.nl 
Studio page : https://www.facebook.com/ThoranPicturesPhotography