Auteur Topic: advies groepsportret  (gelezen 2935 keer)

Momo1970

• Gast
advies groepsportret
« Gepost op: 26 januari 2011, 09:41:35 »
Ik ben mezelf wat meer in de picture aan het zetten dmv website en via via...
Begin een klein beetje zelfvertrouwen te krijgen met 1-persoons fotosessies... Krijg ik aanvragen van gezinnen!
Gezin van 5 personen, gezin van 4 met twee kids van 2 en 5 jaar... Familie van 13 (!) personene...  :o

Ik heb vorig jaar wel al een keer een gezin van 5 gedaan, en een keer gezin van 4, maar dat was buiten, met reflectiescherm....
Deze opdrachten die ik nu krijg willen graag studioportret.... ???

Wie o wie heeft ervaring en weet instructiefilmpjes of boeken hierover, of wil zijn/haar ervaring met mij delen?
Ik heb twee studioflitsers (400Ws) en twee Yongnuo handmatige flitsers (die ik mee kan laten flitsen met de Jinbei's)....

Groetjes,
Monique
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2011, 11:36:15 door Momo1970 »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

advies groepsportret
« Gepost op: 26 januari 2011, 09:41:35 »

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
Re: advies groepsportret
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2011, 10:57:42 »
Spannend!  ;) Ik hoop dat er een portretfotograaf langskomt hier die je advies kan geven. Succes in elk geval!  thu
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2011, 10:57:42 »

Momo1970

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2011, 11:36:48 »
Spannend!  ;) Ik hoop dat er een portretfotograaf langskomt hier die je advies kan geven. Succes in elk geval!  thu
Dank je wel Lidy, ik hoop het ook!!!  :D

« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2011, 11:36:48 »

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2011, 14:19:54 »
Vorig jaar een foto laten maken van 3 broers met aanhang, 6 kinderen en een hond, dat zijn er samen ook 13 ;)

De studio was vermoedelijk groter dan jouw zolderkamer (6x6x3 schat ik).

Witte achtergrond en witte vloer, 2 softboxen van een meter in het vierkant voor de achtergrond, een enorme softbox boven het gezelschap, rechts en links van de groep twee stevige softboxen en een paar reflectieschermen. Afstand tot de groep was niet symmetrisch evenmin als de opstellingen van de reflectieschermen.

Verder stonden er zwarte houten kubussen als zitmeubels waaromheen we ons konden positioneren. Wij hadden bedroevend weinig in te brengen wat tot gevolg had dat ik met mijn kleine neefje op schoot zat terwijl mijn zoontjes naast mijn broers op de grond zaten omdat de kleuren van onze kleding zo beter uitkwamen  ;D. Mijn ouders snappen wie bij wie hoort, maar voor het bezoek dat oh en ah zegt is het toch lastig uit te leggen...

De fotograaf in kwestie gebruikte een 200mm. telezoomobjectief op 5 meter afstand. Hij heeft denk ik 20 foto's gemaakt en er ééntje voor ons uitgekozen. De andere foto's heb ik niet gezien.

Vriendelijke groet, René

Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2011, 14:43:10 »
Mooi, zo'n duidelijke omschrijving! Monique moet maar snel uitbouwen.  ;)

Raar trouwens dat je als klant zo weinig inbreng hebt. Bij de kleurenindeling kan ik me wel iets voorstellen, maar dan nog... Dat jullie niet zelf een foto mochten uitzoeken, gaat wel heel ver, vind ik dan. Misschien waren de andere ca. 19 mislukt?
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Momo1970

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2011, 16:49:27 »
... dank voor je uitgebreide omschrijving René!

Ik ga het toch echt met wat minder entourage moeten doen... En ik ga wel proberen om de gezinsleden zoveel mogelijk bij elkaar te plaatsen...  ;D
Verder laat ik altijd 10-15 foto's van 10x15 cm afdrukken en krijgt de klant een cd met de bewerkte foto's mee. Zodat zij zelf nog kunnen laten vergroten/afdrukken wat zij willen... misschien ben ik wel te vrijgevig... :D

Tja... ik moet het toch echt gaan doen met de spullen die ik nu heb... Nog meer ideeën/tips??

Groetjes,
Monique

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2011, 16:53:20 »
Advies uit de eerste hand is natuurlijk 't mooist, maar heb je er al op gegoogled (tips for group photos)? Heb je volgens mij ook nog wel even wat te lezen.  ;)

Momo1970

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2011, 16:55:32 »
Advies uit de eerste hand is natuurlijk 't mooist, maar heb je er al op gegoogled (tips for group photos)? Heb je volgens mij ook nog wel even wat te lezen.  ;)

Wel op youtube geprobeerd filmpjes te vinden, maar misschien niet de juiste trefwoorden gebruikt; ik kwam niets zinnigs tegen...  8)

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2011, 16:57:05 »
Group portraits and family portraits leveren via Google wel wat op. Op de sites waarnaar je dan verwezen wordt staan ook vaak video's. YouTube heb ik niet geprobeerd.