Auteur Topic: Sigma EX 2,8/70-200 DG Macro HSM II IF APO  (gelezen 10219 keer)

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
Sigma EX 2,8/70-200 DG Macro HSM II IF APO
« Gepost op: 20 maart 2011, 22:33:10 »
Verwacht van mij geen uitgebreide testen en vergelijkingen, maar ik vind 't wel leuk om mijn bevindingen hier neer te zetten van deze lens in combinatie met een TC, de Kenko PZ-AF 1.5x Teleplus SHQ. Dit schijnt op dit moment een van de weinige TC's te zijn die werken met deze (en andere HSM-/SDM-lenzen). Volgens de Sigma-site werken de eigen Sigma TC's niet samen met Pentax (dit wordt bevestigd door een aantal gebruikers) en ook de Pentax 1.7 TC werkt niet. Van Kenko is de enige TC die 't wél doet die met SHQ in de type-aanduiding.

Ik heb de combinatie vandaag even geprobeerd. 't Was een mooie dag met veel licht. Desondanks kostte 't soms veel moeite focus te locken en was de lens behoorlijk aan 't hunten. 't Kostte in het algemeen echt heel veel meer tijd en moeite dan zonder TC. Elders heb ik gelezen dat mensen daar vooral last mee hadden bij bepaalde FL. Ook 200mm werd daarbij genoemd. Ik ben er niet diepgaand genoeg mee bezig geweest om te kunnen constateren of 't op 70mm bijvoorbeeld wel lukte en op andere FL niet. Komt nog wel een keer, denk ik, want ik wil de combinatie toch zo af en toe wel kunnen gebruiken.

Als eenmaal scherpgesteld kon worden, vond ik het resultaat heel acceptabel. Met TC wel softer dan zonder, zoals te verwachten, maar in elk geval voor mij voldoende.

Hieronder een paar foto's ter illustratie. Het kleurverschil wordt veroorzaakt door iets andere instellingen (zoals spotmeting to matrixmeting  ::) ). Foto's zijn verder geheel onbewerkt en alleen gecropt.

1. Met TC - zie voor overige gegevens de EXIF in de foto.

2. Zonder TC

3. Met TC - 100% crop

4.Zonder TC - 100% crop

Zoals gezegd, niets wetenschappelijks, maar misschien dat iermand er toch eens iets aan heeft.

- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Sigma EX 2,8/70-200 DG Macro HSM II IF APO
« Gepost op: 20 maart 2011, 22:33:10 »

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
Re: Sigma EX 2,8/70-200 DG Macro HSM II IF APO
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2011, 23:18:22 »
Da's een opmerkelijk verschil, maar ik zin in beide versies dezelfde brandpuntsafstanden.
Vraagt de body je naar een brandpuntsafstand wanneer je lens en TC-combineert? Indien wel wordt de brandpuntsafstand van de combinatie niet correct naar de camera gecommuniceerd en dan wordt er ook niet correct ge-SR-t. Dan is motion-blur in de mét-TC-fotootjes logisch.
Imagine...
My PPG-album

« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2011, 23:18:22 »

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2011, 23:35:50 »
Da's een opmerkelijk verschil, maar ik zin in beide versies dezelfde brandpuntsafstanden.
Vraagt de body je naar een brandpuntsafstand wanneer je lens en TC-combineert? Indien wel wordt de brandpuntsafstand van de combinatie niet correct naar de camera gecommuniceerd en dan wordt er ook niet correct ge-SR-t. Dan is motion-blur in de mét-TC-fotootjes logisch.

Nee, daar vraagt 'ie niet naar. Was vorig jaar ook mijn ervaring met de 55-300 en de Kenko. Kan me even niet herinneren of dat met de Pentax TC ook zo is. Vraag me nu af: kun je dat handmatig ingeven eigenlijk bij een AF-lens? Dan zou ik dat natuurlijk ook nog kunnen proberen en kijken of 't verbetering oplevert.
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2011, 23:35:50 »

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2011, 08:14:49 »
Bij de Pentax-F 1.7x adapter vraagt mijn K-7 weldegelijk een brandpuntsafstand.

Kan je bovenstaande test eventueel es uitvoeren met de SR uit?
Imagine...
My PPG-album

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2011, 22:49:42 »
Kan je bovenstaande test eventueel es uitvoeren met de SR uit?

Als alles meezit, ga ik dat woensdag doen, Fré!

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2011, 22:58:24 »
Zet er dan meteen even een statief je onder en gebruik voor alle zekerheid de ofwel de selftimer (2 seconden is voldoende bij een stevig statief) of remote met 3 sec. delay).  Zo krijg je het minst ge-bias-te resultaat hé? thu
Imagine...
My PPG-album

jazzer

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2011, 19:18:37 »

Nee, daar vraagt 'ie niet naar. Was vorig jaar ook mijn ervaring met de 55-300 en de Kenko. Kan me even niet herinneren of dat met de Pentax TC ook zo is. Vraag me nu af: kun je dat handmatig ingeven eigenlijk bij een AF-lens? Dan zou ik dat natuurlijk ook nog kunnen proberen en kijken of 't verbetering oplevert.
Als je een converter of tussenringen met alle contacten gebruikt, zal de brandpuntsafstand wellicht elektronisch worden doorgegeven.

Offline Kirsten

• Pentaxian for life!
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Yes i'm a Pentaxian ♥
    • Create - Inspire
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2011, 02:13:15 »
zozo, vandaag kreeg ik een pakketje vanuit Nederland per UPS toegestuurd met daarin een juweel van een zoomlens, Sigma 70-200mm 2.8 HSM II

meteen na het uitpakken het 'monsterlijke' ding op m'n toestel gevezen en proberen maar... los uit de hand, zonder tripod of whatever! heb zelfs m'n camera settings niet nagekeken.

eerste algemene indruk? als je hem nog niet hebt, meteen kopen!

+Razend scherp
+heel stille en supersnelle AF
+levert prachtige kleuren op (zelfs in .JPEG, zie foto's hierboven, dus wat gaat het effect zijn in RAW?)
+geeft een fantastisch Bokeh!!

-gewicht, redelijk zwaar voor een tengere dame...

thu
K-3 & K10D
50/1.4|DA*300/4|100/2.8MacroWR|17-70/2.8-4|70-200/2.8|70-300/4-5.6|Metz58 AF-1|
flickr | Web

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2011, 20:09:41 »
Gaaf Kirsten!
Maar jij gaat naar de sportschool zo te zien, als je mijn ielige armpjes ziet dan stort ik uit m'n werk als ik deze langer dan een uur moet vasthouden.
Echt super die lens.
Heb er destijds ook over gedacht, maar toch voor de 200 gekozen vanwege het mindere gewicht..

Offline Kirsten

• Pentaxian for life!
  • Pentaxian
  • *
  • Yes i'm a Pentaxian ♥
    • Create - Inspire
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2011, 05:22:50 »
Gaaf Kirsten!
Maar jij gaat naar de sportschool zo te zien, als je mijn ielige armpjes ziet dan stort ik uit m'n werk als ik deze langer dan een uur moet vasthouden.
Echt super die lens.
Heb er destijds ook over gedacht, maar toch voor de 200 gekozen vanwege het mindere gewicht..

Sportschool? Ikke? LOOOOL nou nee, alles puur natuur hoor... (en moet je weten, mijn spierkracht is reeds voor 75% verminderd, vandaar dat ie zo zwaar weegt.) thu

Enne dankje, is zeer fijn 'spul' om mee te werken, hieronder nog maar eens een testshot.  ;)

K-3 & K10D
50/1.4|DA*300/4|100/2.8MacroWR|17-70/2.8-4|70-200/2.8|70-300/4-5.6|Metz58 AF-1|
flickr | Web