Auteur Topic: M stand en groene knop of toch gewoon de Av  (gelezen 1672 keer)

felicimo

• Gast
M stand en groene knop of toch gewoon de Av
« Gepost op: 29 maart 2009, 14:42:01 »
Goedemiddag Heren,

Ik zat me iets af te vragen, maar ik kom er eigenlijk niet uit. Misschien dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Het zit zo:

Met de ouwe lenzen (bijv M 1.7 50mm) zet je je camera op M stand en met behulp van de groene knop doe je de belichting meten.
Nu zat ik gister een beetje te kloten met deze lens en ik zette de camera op av, wat denk je... de camera meet dan zelf de belichting.
Heb het met wat andere ouwe lenzen geprobeerd. De camera meette bij elke lenze de belichting.

Nu vroeg ik me dus af waarom zou ik het dan op de M stand doen en de groene knop gebruiken?

Pentaxian, het betere Pentaxforum

M stand en groene knop of toch gewoon de Av
« Gepost op: 29 maart 2009, 14:42:01 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re:M stand en groene knop of toch gewoon de Av
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2009, 14:50:24 »
Waarom? Omdat je met M lenzen in de AV stand alleen maar op volle opening het licht kunt meten. Daarom werken M42 lenzen vreemd genoeg handiger op de digitale bodies want deze kun je gebruiken op werkdiafragma (het diafragma staat dan altijd afgeknepen op de gekozen waarde). Het diafragma van K-, M- en latere lenzen staan echter altijd open, tot aan de opname wanneer het diafragma heel even wordt gesloten en weer gekopend. Dit sluiten van het diafragma, voor het lichtmeten, gebeurt ook bij het indrukken van de groene knop in de M-stand.

Met dank aan de 'crippled mount' op de digitale bodies. Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar de K-bajonet lenzen van Pentax werken (met een adapter) beter op Canon dan op Pentax zelf.  :-[
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2009, 14:53:06 door Asahiflex »
Not all those who wander are lost

« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2009, 14:50:24 »

catweasel

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2009, 19:19:33 »
... maw. als je in M stand werkt met groene knop alvorens je foto te maken, heb je langs je lensring de mogelijkheid om de dieptescherpte te bepalen voor je opname ...

Grtz
Cat

« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2009, 19:19:33 »