Auteur Topic: Pentax K200D of K-m?  (gelezen 4666 keer)

marcdevos

• Gast
Pentax K200D of K-m?
« Gepost op: 15 maart 2009, 11:16:31 »
Goedenmorgen,

Ook ik ben aan het kijken geweest naar een Pentax k-m als opvolger voor mijn EI-2000 / IST*(analoog) maar de plaatselijk combi adviseerde mij ook naar de K200 te kijken.
Is idd ook een mooie camera maar als ik de testen lees is de K200 minder snel met autofocus en maar een ISO tot 1600 en dat schijnt bij de k-m beter te zijn.
De nadelen van de k-m zijn volgens de testen de plastic cover en het ontbreken van de bovendisplay tevens schijnt de fliter minder te zijn.

Het grote voordeel van de K200 vindt ik persoonlijk de weathercover, bovendisplay en de meer autofocus punten (11 ipv 5).

Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden mijn gevoel gaat meer naar de K200 maar twijfel over de IS0 en de snelheid van de autofocus is dit terecht of wat denken jullie?
Ik hoor graag jullie mening.
Groeten,
Marc

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Pentax K200D of K-m?
« Gepost op: 15 maart 2009, 11:16:31 »

Hans

• Gast
Re:Pentax K200D of K-m?
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2009, 12:32:26 »
Goedenmorgen,

Ook ik ben aan het kijken geweest naar een Pentax k-m als opvolger voor mijn EI-2000 / IST*(analoog) maar de plaatselijk combi adviseerde mij ook naar de K200 te kijken.
Is idd ook een mooie camera maar als ik de testen lees is de K200 minder snel met autofocus en maar een ISO tot 1600 en dat schijnt bij de k-m beter te zijn.

Technisch is de AF van de K-m identiek aan die van de  *ist DL2, die ook 5 scherpstelpunten heeft en dezelfde (zwakke) SAFOX VIII motor gebruikt. Bepaald geen baanbrekende techniek. Hij focust iets beter (sneller) onder slechte lichtomstandigheden, dankzij een nieuw, beter algoritme. Alle andere beweringen kunnen naar Stichting AAP en op een broodje gesmeerd worden.

De K200D heeft 11 scherpstelpunten, maar gebruikt nog dezelfde scherpstelmotor, die inmiddels uit de tijd van de Batavieren stamt.

Citaat
De nadelen van de k-m zijn volgens de testen de plastic cover en het ontbreken van de bovendisplay tevens schijnt de fliter minder te zijn.

Veel plastic bij de K-m, waaronder ook de vatting van de kitlenzen. Tevens is Pentax zo gierig geworden, dat ze niet eens zonnekappen meeleveren.

Citaat
Het grote voordeel van de K200 vindt ik persoonlijk de weathercover, bovendisplay en de meer autofocus punten (11 ipv 5).

Zie AF verhaal hierboven, en de weathersealing is bizar voor een camera in die prijsklasse. De zin ervan is natuurlijk NUL als je geen lenzen koopt die op dezelfde manier gesealed zijn.

Citaat
Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden mijn gevoel gaat meer naar de K200 maar twijfel over de IS0 en de snelheid van de autofocus is dit terecht of wat denken jullie?
Ik hoor graag jullie mening.
Groeten,
Marc

Hoe leuk ik de K-m ook vind, het is geen concurrentie voor de K200D, zelfs niet qua prijs (ook bizar!).

« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2009, 12:32:26 »

Corros

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2009, 14:10:41 »
Ik denk dat je het formaat moet meenemen. De K-m is kleiner. Als je dit niet relevant vind snel de K-m vergeten en overgaan op de K200d. Die heeft als camera meer in huis. De iso-waarden zijn niet echt relevant, want bij iso1600 heb je al niet echt een mooi resultaat. Ik zelf ga nooit verder iso800.

« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2009, 14:10:41 »

marcdevos

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2009, 14:37:23 »
@corros,

Ik heb in de winkel de K200 al vast gehouden en ik vond hem lekker in de hand liggen, vond het geen bezwaar dat hij wat zwaarder was vond eigenlijk de k-m veel te licht net een speelgoed camera idee(misschien stom maar dat is mijn gevoel geef mij maar wat gewicht geeft een degelijk gevoel)

Bedankt voor jullie meningen zover de weegschaal gaat steeds verder richting de K200... ;)
Groeten,
Marc

catweasel

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2009, 14:57:41 »
Ook ik kan mijn K200D best smaken ... nu na 6 maand leer ik nog elke dag bij en dan heb ik de zomer nog niet meegemaakt met deze camera  ;) ...

Grtz
Cat

Offline piet

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2009, 11:41:51 »
Ik heb zelf de K200d  als ik moest kiezen tussen de K200D en de Km zou ik niet twijfelen, en weer de K200d nemen.
(sensor cleaning , spat waterdicht.)
Pentax K5-Sigma DC 17-70 mm 1:2.8-4.5-SMC Pentax HD DA 1:4-5.8  55-300mm ED WR , SMC  Pentax DFA 100mm  F:2.8 macro WR

Ed

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2009, 00:50:02 »
Het is net wat je belangrijk vindt.
Ik heb de K-m body gekocht vanwege het formaat (compact) en de prijs (288,-)
Meerdere scherpstelpunten gebruik ik niet, en ik gebruik de camera niet in de regen,
heb ook geen geschikte objectieven daarvoor.
Het displaytje bovenop mis ik niet, en ik vind t.o.v. de K100D, die ik heb, dat de
sluiter/spiegelklap stiller is en dat de autofocus sneller is. (maar dat wist ik niet van tevoren)

Maar als ik jou zo hoor dan zou ik voor de K200D gaan als de extra's jou just wel aanspreken.
Gewoon doen.....het is een giller wat prijs betreft!

Ed

Ed

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2009, 00:54:22 »
O ja, sensor-cleaning heeft de Km ook, voor wat het waard is.

Ed

marcdevos

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2009, 10:53:30 »
Hoi Ed,

Bedankt voor je mening maar nog even wat doet een sensor cleaning eigenlijk, ik kan me wel sensoren voorstellen maar cleaning ???

Groeten,
Marc

Ed

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2009, 20:52:05 »
Hoi Marc,

De Km heeft een z.g. Dust Removal System, waarbij de sensor gaat trillen
om zo het stof te verwijderen.
Als er een Anti-Shake is ingebouwd is het eenvoudig daar een stofverwijdersysteem aan te koppelen.
Piet gebruikte het woord Sensor cleaning, vandaar dat ik dat woord ook maar heb gebruikt.

Ed