Auteur Topic: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer  (gelezen 19956 keer)

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.275
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Gepost op: 31 december 2011, 15:07:57 »
Er is nogal wat te doen over het serviceniveau van De Beukelaer. Om wildgroei in topics te voorkomen kun je je verhaal in dit topic kwijt. Het topic is algemeen leesbaar, dus ook voor De Beukelaer zelf.
Wees feitelijk, zakelijk en correct bij het beschrijven van je ervaringen. Voor sarcasme en boosheid is hier geen plaats. Berichten die hier niet aan voldoen worden zonder pardon verwijderd.
Zijn er nieuwe ontwikkelingen te melden in de afwikkeling van jouw service-aanvraag? Quote dan je eerste bericht in een nieuw bericht.

In dit topic mag absoluut NIET gediscussieerd worden! Daarvoor kun je het discussietopic gebruiken: http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,19398.0.html
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2012, 19:19:15 door Asahiflex »
Not all those who wander are lost

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Gepost op: 31 december 2011, 15:07:57 »

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.275
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Klachtentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2011, 15:14:47 »
Defect item
Pentax Q body

Klachtomschrijving
De camera loopt na een tijdje gebruiken vast en kan dan alleen gereset worden door de batterij te verwijderen. Verschillende accu's en geheugenkaartjes lossen het probleem niet op. Ook een harde reset van de camera (fabrieksinstellingen) levert geen verbetering op. Installeren van een nieuwe firmware (1.01) verhelpt de problemen eveneens niet. De camera is via de leverancier (Foto Booms) naar De Beukelaer gestuurd, voorzien van een uitgebreide klachtomschrijving.

Afhandeling door De Beukelaer
Volgens De Beukelaer is de camera vergeleken met een "master camera" en is een "master lens" op de camera getest. Men heeft geen gebreken geconstateerd en de camera is dus teruggestuurd.

Resultaat
Het gedrag van de camera is nog exact hetzelfde: na enige foto's (enige minuten gebruik) loopt de camera geheel vast en is dan niet meer te gebruiken zonder de batterij eerst te verwijderen. De camera wordt andermaal naar De Beukelaer gestuurd.
Not all those who wander are lost

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Re: Klachtentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2011, 15:14:47 »

RonHendriks

  • Gast
Re: Klachtentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2011, 15:25:57 »
Defect item
Ringflitser Pentax AF160FC (anderhalf jaar oud).

Klachtomschrijving
Flitser niet betrouwbaar. Deze werkt dus soms wel en soms niet. Bij wel flitsen is de belichting in orde, dus geen meteringsprobleem of zo. Echter vaak enkele malen doet de flitser het en kan dan kennelijk niet meer voldoende opladen om weer te gaan flitsen. Iets met de spoel of hoe het ook heet.

Afhandeling door de Beukelaer
De wachttijd was wat langer, maar ook in de zomervakantie periode. Na wat aandringen van FotoKonijnenberg in Turnhout (waar de flitser ook gekocht is en ook het probleem in de winkel is geconstateerd) is er uiteindelijk een vervangingsflitser opgestuurd. Er kwamen uit China geen onderdelen voor reparatie (vandaar de wachttijd, ruim 10 weken).

Resultaat
De nieuwe flitser werkte uitstekend (en heb ik verkocht om iets anders aan te schaffen).

Edit: weggebracht op 25 juni en opgehaald op 9 september (maar bericht van gereed een paar dagen eerder).
« Laatst bewerkt op: 31 december 2011, 17:06:11 door RonHendriks »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Re: Klachtentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2011, 15:25:57 »

Offline kokkieblanda

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 11.505
  • Geslacht: Man
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
Re: Klachtentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2011, 15:43:21 »
Defect item
da*300mm (8 maanden oud)

Klachtomschrijving
AF/SDM kapot. AF wilde niet meer focussen en bleef steken op plm. 1.8m. Voorbij dit punt blijft het heen en weer gaan. MF gaat wat stroef/zwaar

Afhandeling door de Beukelaer
Na veel moeite en met behulp van Cameratools een leenlens gekregen. Lens zelf is doorgestuurd naar Duitsland voor reparatie. Onderdeel (circuit) was niet beschikbaar en reparatie heeft daardoor ruim 4 maanden geduurd.

Resultaat
Lens is 1 dag bruikbaar geweest en daarna weer dezelfde problemen als voor reparatie. MF gaat nu echt zwaar. Lens is inmiddels bij Cameratools voor vervanging. Bij reparatie wordt blijkbaar niet gekeken naar oorzaak maar slechts naar de gevolgschade die dan vervangen/gerepareerd wordt.

« Laatst bewerkt op: 29 februari 2012, 16:55:14 door kokkieblanda »
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my PPG Nature&Wildlife

M.Bas

  • Gast
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2012, 00:34:50 »
Defect item
Pentax DA* 60-250

Klachtomschrijving
SDM kapot. Handmatige focus en focus via de schroef (met schroevendraaiertje de schroef verdraaien) functioneren naar behoren.

Afhandeling door De Beukelaer/winkel
Begin december de lens naar de winkel gebracht voor reparatie.
Tussen kerst en oud & nieuw eens gebeld naar de winkel voor een status updateje. Reparatie was in behandeling nadere status zou nog volgen.
Begin deze week nog eens gebeld omdat ik nog geen update had ontvangen en gevraagd of het mogelijk was dat de lens voor dit weekeinde gerepareerd zou kunnen zijn zodat ik hem zaterdag op kon halen, dit i.v.m. aankomende omstandigheden (daarover later meer elders op het forum).

Resultaat
Vandaag een telefoontje gehad dat De Beukelaer had aangeboden om te voorzien in een leenlens omdat het niet zou lukken voor zaterdag, dat aanbod heb ik vanwege diezelfde aankomende omstandigheden af moeten slaan.
Op dit moment is de lens nu 5 weken weg.
To be continued...

Offline frederik9111

  • Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.498
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2012, 20:15:11 »
Defect item
Pentax K-5 body met 4 problemen

Klachtomschrijving
1. Inconsequente AF-afwijking.
Al vrij snel stelde ik vast dat het AF-punt in het uiteindelijke beeld vrij sterk afwijkt van punt waar de AF-confirm het aangeeft.  Ik was me bewust van de AF-correctie-functie in het gebruiksmenu van de K-5 die toelaat het AF-punt zelf te wijzigen en zelfs te optimaliseren voor individuele lenzen. Echter, stelde ik vast dat de AF-afwijking geheel inconsequent was; soms frontfocus, soms backfocus bij eenzelfde lens in constante omstandigheden. Daarnaast had ik vastgesteld dat bij (voornamelijk lenzen met grotere brandpuntsafstanden; >+/- 100mm) de AF-correctie buiten de limieten van het AF-aanpassingsmenu viel. Vele van m’n lenzen (bvb. Fa*80-200/2.8, F*300/4.5, Da*60-250/4...) vanaf een zekere scherpstelafstand (>5à6 meter tussen lens en object) waren dus de facto niet in AF bruikbaar.
2. Sensorcontaminatie
In enkele foto’s had ik duidelijke sensorcontaminatie vastgesteld (vast te stellen bij sterke belichting, vanaf F11 en lage ISO). Een vaststelling die zeer sterk geleek op wat op vele Pentaxfora én op de Pentax.Jp-website wordt besproken als ‘Stained Image Sensor’ of ‘string of pearls’ (zie http://www.pentax.jp/english/news/announce/20110126.html) besproken. Een uitlichting op sensormaat (450*300 pxs) uit de laatste foto met deze camera deze middag (onbewerkte foto van een wit blad papier met matrix metering, EV +1 om toch iets te overbelichten, verder geen contrast verhoogd of iets dergelijke; kortom... getracht 'gewone' fotoomstandigheden' te hanteren en het probleem in op een correcte onbeïnvloede wijze vast te leggen).

Het serienummer (3827____) en de manufacturing date die ik in het EXIF terugvond (28/09/2010 ?! -> gekocht op 19 juli 2011!!) bevestigen mijn vermoeden dat dit toestel inderdaad tot deze gecontamineerde reeks behoorde. Een ingave van de eerste 3 cijfers van het serienummer van mijn toestel in de daarvoor aangemaakte database op het internationale Pentaxforum bekrachtigde mijn vermoeden: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-serial-number-database/?do=viewserials&id=133&name=&serial=387&myserials=0
3. Stofaccumulatie achter de rug-lcd
Ondanks het WR-gegeven en de verwachte eigenschap dat dit toestel stof- en waterbestendig zou zijn, ontwikkelde zich vrij snel een groepje stofjes onder (of in) de grote LCD (onderaan links) aan de rugzijde van het toestel. Ondanks het feit dat ik steeds uiterst voorzichtig met dit toestel ben omgegaan (zeker niet anders dan met niet-WR-bodies) had ik dit probleem nooit eerder vastgesteld bij m’n voorgaande DSLR’s van Pentax. Mijn vaststellingen waren vergelijkbaar (maar voorlopig nog niet even erg) met wat ik las op http://ricehigh.blogspot.com/2011/10/dust-accumulates-inside-lcd-of-k-5.html. Binnenshuis viel deze stofaccumulatie soms te negeren, maar in buitenlicht zorgde deze contaminatie voor een verstoord LCD beeld, onduidelijke zichtbaarheid en vervelende weerspiegeling van omgevingslicht. In onderstaande toestand is mijn K-5 naar de Beukelaer vertrokken:

4. Mogelijke vertraagde beeldverwerking
Hiervan was ik niet helemaal zéker (heb het slechts gedeeltelijk kunnen testen, moeilijk zelf te verricht omwille van wisselende beelddetail/contrast/etc… die telkens de file size van een foto beïnvloeden), maar mijn aanvoelen was toch dat het “zandlopertje” er vaak érg lang over deed om foto’s vanuit het interne geheugen weg te schrijven naar het SD-kaartje. Bij gebruik van een SD-class 6 kaartje duurde het wegschrijven van één beeld vaak langer dan één seconde. Bij een reeks van 5-6 foto’s onmiddellijk na elkaar, was de camera soms een 5 tal seconden onbruikbaar, wat enkele malen aanleiding gaf tot gemiste foto’s.

Afhandeling door De Beukelaer/winkel
Half oktober 2011 binnen gegeven bij Grobet in Antwerpen. Daar hadden ze nog NOOIT gehoord van elk van de bovenstaande probleempunten, maar aanvaarden probleem- en kosteloos mijn toestel en maken een garantieclaim op. Dan volgt 5 weken radiostilte.

Resultaat
Aan het begin van de 5de week Grobet gevraagd om telefonisch contact op te nemen met De Beukelar. 2 dagen erna ontving ik het bericht dat mijn toestel werd vervangen door een nieuw exemplaar.

Ikke blij met m'n nieuwe K-5. thu
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 20:32:02 door frederik9111 »
Imagine...
My PPG-album


M.Bas

  • Gast
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2012, 13:40:01 »
Defect item
Pentax DA* 60-250

Klachtomschrijving
SDM kapot. Handmatige focus en focus via de schroef (met schroevendraaiertje de schroef verdraaien) functioneren naar behoren.

Afhandeling door De Beukelaer/winkel
Begin december de lens naar de winkel gebracht voor reparatie.
Tussen kerst en oud & nieuw eens gebeld naar de winkel voor een status updateje. Reparatie was in behandeling nadere status zou nog volgen.
Begin deze week nog eens gebeld omdat ik nog geen update had ontvangen en gevraagd of het mogelijk was dat de lens voor dit weekeinde gerepareerd zou kunnen zijn zodat ik hem zaterdag op kon halen, dit i.v.m. aankomende omstandigheden (daarover later meer elders op het forum).

Resultaat
Vandaag een telefoontje gehad dat De Beukelaer had aangeboden om te voorzien in een leenlens omdat het niet zou lukken voor zaterdag, dat aanbod heb ik vanwege diezelfde aankomende omstandigheden af moeten slaan.
Op dit moment is de lens nu 5 weken weg.
To be continued...

Update
Gisteren is de lens door mijn vader opgehaald, ikzelf zit inmiddels in Noorwegen (de reden dat ik geen gebruik kon maken van het aanbod voor de leenlens).
Ik heb begrepen dat ze de SDM motor en het hoofdcircuit vervangen hebben en dat alles weer naar behoren zou moeten functioneren.
Alles bij elkaar heeft het zo'n 8 weken geduurd, maar daar zat natuurlijk de week tussen kerst en oud & nieuw bij.
Zeg dat het dus zo'n 7 weken geduurd heeft... het kan sneller, maar mijns inziens is deze termijn geen reden om de fakkels en hooivorken tevoorschijn te halen.

Nu gaat het alleen nog een tijdje duren voor ik de lens weer in bezit heb :'(

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.275
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Klachtentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2012, 16:33:24 »
Defect item
Pentax Q body

Klachtomschrijving
De camera loopt na een tijdje gebruiken vast en kan dan alleen gereset worden door de batterij te verwijderen. Verschillende accu's en geheugenkaartjes lossen het probleem niet op. Ook een harde reset van de camera (fabrieksinstellingen) levert geen verbetering op. Installeren van een nieuwe firmware (1.01) verhelpt de problemen eveneens niet. De camera is via de leverancier (Foto Booms) naar De Beukelaer gestuurd, voorzien van een uitgebreide klachtomschrijving.

Afhandeling door De Beukelaer
Volgens De Beukelaer is de camera vergeleken met een "master camera" en is een "master lens" op de camera getest. Men heeft geen gebreken geconstateerd en de camera is dus teruggestuurd.

Resultaat
Het gedrag van de camera is nog exact hetzelfde: na enige foto's (enige minuten gebruik) loopt de camera geheel vast en is dan niet meer te gebruiken zonder de batterij eerst te verwijderen. De camera wordt andermaal naar De Beukelaer gestuurd.

Vandaag maar eens bij Foto Booms geïnformeerd. Zij hebben direct naar De Beukelaer gebeld, die aangaf dat mijn Q is doorgestuurd omdat ze 'm zelf niet kunnen repareren. Ik neem aan dat de camera dan ook naar Duitsland is gegaan, waar veel meer expertise aanwezig is. Morgen of overmorgen hoop ik te horen wat de status is.

Tot nu toe niets dan lof over de medewerking van Foto Booms, overigens.
Not all those who wander are lost

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.275
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Klachtentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2012, 10:15:10 »
Defect item
Pentax Q body

Klachtomschrijving
De camera loopt na een tijdje gebruiken vast en kan dan alleen gereset worden door de batterij te verwijderen. Verschillende accu's en geheugenkaartjes lossen het probleem niet op. Ook een harde reset van de camera (fabrieksinstellingen) levert geen verbetering op. Installeren van een nieuwe firmware (1.01) verhelpt de problemen eveneens niet. De camera is via de leverancier (Foto Booms) naar De Beukelaer gestuurd, voorzien van een uitgebreide klachtomschrijving.

Afhandeling door De Beukelaer
Volgens De Beukelaer is de camera vergeleken met een "master camera" en is een "master lens" op de camera getest. Men heeft geen gebreken geconstateerd en de camera is dus teruggestuurd.

Resultaat
Het gedrag van de camera is nog exact hetzelfde: na enige foto's (enige minuten gebruik) loopt de camera geheel vast en is dan niet meer te gebruiken zonder de batterij eerst te verwijderen. De camera wordt andermaal naar De Beukelaer gestuurd.

Foto Booms heeft vandaag aangegeven dat ze een nieuwe Pentax Q voor mij hebben binnengekregen. Daarmee is dit probleem hopelijk voorgoed opgelost  :D
Not all those who wander are lost

Offline kokkieblanda

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 11.505
  • Geslacht: Man
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2012, 16:55:24 »
Na 6 mnd +1 wk bericht van de Beukelaer via de dealer:
Heb net bericht gekregen van de hersteldienst van Pentax, betreffende 300mm lens, sn9056728, men heeft nog een ander onderdeel moeten bestellen omdat de lens naar hun oordeel nog steeds niet goed werkte.
Men vraagt nog even geduld.

GEDULD???? :o >:( :o >:(
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my PPG Nature&Wildlife

Offline koor

  • † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • ***
  • Berichten: 28.892
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #10 Gepost op: 29 februari 2012, 19:49:55 »
Nou Franc, ik was al ontploft.
Service staat hoog in het vaandel.

aaron

  • Gast
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2012, 06:50:09 »
Defect Item
Metz Flits

Service
De Beukelaer

Verhaal: Een klein plastiek kapje is kapot gegaan door gebruik en moest vervangen worden, door dat ik student fotografie ben is het gelukt een spoedherstelling aan te vragen. Donderdag heb ik de flits terug, alleen de prijs weet ik nog niet.
Ik ben eens benieuwd, want het cynisme was groot toen de winkelier zei: Onze vrienden van De Beukelaer ...

M.Bas

  • Gast
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2012, 21:00:29 »
Update
Gisteren is de lens door mijn vader opgehaald, ikzelf zit inmiddels in Noorwegen (de reden dat ik geen gebruik kon maken van het aanbod voor de leenlens).
Ik heb begrepen dat ze de SDM motor en het hoofdcircuit vervangen hebben en dat alles weer naar behoren zou moeten functioneren.
Alles bij elkaar heeft het zo'n 8 weken geduurd, maar daar zat natuurlijk de week tussen kerst en oud & nieuw bij.
Zeg dat het dus zo'n 7 weken geduurd heeft... het kan sneller, maar mijns inziens is deze termijn geen reden om de fakkels en hooivorken tevoorschijn te halen.

Nu gaat het alleen nog een tijdje duren voor ik de lens weer in bezit heb :'(
En nog even een laatste update om het verhaal compleet te maken:
De 60-250 is ondertussen weer in mijn bezit en werkt zo te zien naar behoren.

Offline Hen

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 4.548
  • Geslacht: Man
    • Hen Metsemakers
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #13 Gepost op: 24 april 2012, 09:44:15 »
Ik ga even een nieuw draadje plaatsen over de ervaringen tot nu toe met Foto Maerz Hamburg.
Met de ervaringen die ik van de Beukelaer hier heb gelezen heb ik besloten om deze stoorzender over te slaan.

Offline JdCR

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.199
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2012, 09:21:57 »
Alles bij elkaar heeft het zo'n 8 weken geduurd, maar daar zat natuurlijk de week tussen kerst en oud & nieuw bij.
Zeg dat het dus zo'n 7 weken geduurd heeft... het kan sneller, maar mijns inziens is deze termijn geen reden om de fakkels en hooivorken tevoorschijn te halen.


6-8 weken is  vrij normaal als er echt wat gerepareerd moet worden en er nieuwe onderdelen moeten komen. Die liggen kennelijk niet op voorraad in Europa maar moeten uit het verre oosten komen. En dat gata niet in het vliegtuig maar per schip. Dat si nu zo, dat was vroeger zo. Mijn allereerste Pentax dslr, een *istDs mede gekocht omdat de servicebalie toen in Breda was, op 20 minuten rijden.  Die  ging kapot, een of ander  printje. Duurde ook 8 weken.. Daarentegen toen opeens de lichtmeting ge deed kon ik op de reparatie wachten, die lichtsensor zit n.l. vast met een drupje lijm en dat konden ze ter plekke doen. Als dat bij de beuk 6-8 weken duurt is er wel wat mis.

Offline frederik9111

  • Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.498
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #15 Gepost op: 20 september 2012, 20:21:41 »
Defect item
Pentax K-5 body met 4 problemen
...
Afhandeling door De Beukelaer/winkel
Half oktober 2011 binnen gegeven bij Grobet in Antwerpen. Daar hadden ze nog NOOIT gehoord van elk van de bovenstaande probleempunten, maar aanvaarden probleem- en kosteloos mijn toestel en maken een garantieclaim op. Dan volgt 5 weken radiostilte.

Resultaat
Aan het begin van de 5de week Grobet gevraagd om telefonisch contact op te nemen met De Beukelar. 2 dagen erna ontving ik het bericht dat mijn toestel werd vervangen door een nieuw exemplaar.

Ikke blij met m'n nieuwe K-5. thu

Ikke niet meer blij met m'n 2de K-5...

Part II dus:

Na minder dan 10 maanden en beperkt gebruik (shutter count van dit exemplaar is ondertussen slechts 6466), vertoont dit vervangtoestel hetzelfde probleem: stof in de back-LCD. En nog geen klein beetje. Een waaier van hele kleine puntjes vertrekt onderaan rechts en beslaagt ondertussen zowat de helft van het scherm.

Daarnaast valt het mij op dat (in vergelijking met al mijn eerdere Pentax DSLR’s: *istDL, *istDS, *istDL2, K100D, k100D Super, K10d (3 stuks), K20d (3 stuks), K-7 (2 stuks)), de sensor véél sneller en regelmatiger stofdeeltjes vertoont. Ik vermoed daarom dat het mogelijke elektrostatische “lek” van de rug-LCD stofdeeltjes tot in het camerahuis aantrekt. Ik verwissel mijn lenzen steeds in gecontroleerde omstandigheden. Dit toestel is ook nooit bloot gesteld aan extreme weersomstandigheden of stoffige omgevingen, etc.

Beide problemen leidden de afgelopen maanden reeds vele malen tot frustratie en mislukte beelden. Ik heb daarom vandaag nogmaals gebruik gemaakt van m'n laatste 3/4 jaar garantie op m'n oorspronkelijke aankoop. Gevolg: ik zou weer een 4/5-tal weken K-5-loos zijn. Zaterdag breng ik een bezoekje aan een verkoper van een een setje met een alternatieve K-5 mét meer (als het lukt maak ik alvast een medeforumgenoot ééérg blij:))

I'll keep you all posted!
Imagine...
My PPG-album


Offline Karen

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 13.382
  • Geslacht: Vrouw
    • Pr1mo Fotografie
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #16 Gepost op: 20 september 2012, 21:42:43 »
Zwaar k, Fre.

Moet mijn probleem met de K5 hier ook maar eens even posten.

Offline Karen

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 13.382
  • Geslacht: Vrouw
    • Pr1mo Fotografie
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #17 Gepost op: 20 september 2012, 21:50:52 »
Begin juli 2012

Defect item
Pentax K5

Klachtomschrijving
Camera blijft hangen na indrukken ontspanknop. Uitgezet, weer aan, camera werkte weer.
Paar foto's later, weer hetzelfde euvel, camera uit, weer aan, werkte weer.
De volgende dag weigerde de camera totaal. Uit en weer aanzetten hielp niets.
Kreeg melding dat de batterij leeg was, wat niet mogelijk was omdat hij net opgeladen was.
Batterij in K7 geprobeerd, functioneerde zoals het hoorde.

Afhandeling door de Beukelaar

Algemeen nazicht.
Test.
Fout doet zich bij ons niet voor.
Upgrade firmware.
Reiniging contacten.
Test.

Gratis.

Resultaat
Na een kleine 2 maanden weer hetzelfde euvel. Camera is inmiddels weer retour Foto Looman :(



Offline Egbert

  • Ouwe getrouwe
  • *****
  • Berichten: 617
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #18 Gepost op: 22 september 2012, 09:49:50 »
brrrr wat een verhalen.
de beukelaer komt niet positef over.

mijn k-01 ligt inmiddels ook bij de beukelaer,
krijg het koud >:(
Pentax K-5 ii, pentax k-01, Pentax Q 7 Pentax mx-1, Pentax Optio LS465,Pentax Flitser AF360FGZ II
Pentax Q lenzen: 01/02/03/05/06/07.
Pentax DSLR Lenzen:10-17, 17-70,55-300, 35, 40xs, 50, 70, 100.
Pentax SLR Lenzen: 28, 50, 100, 135, 200

Offline sierra

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 3.791
  • Geslacht: Man
    • foto-emmer
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #19 Gepost op: 22 september 2012, 09:57:50 »
brrrr wat een verhalen.
de beukelaer komt niet positef over.

mijn k-01 ligt inmiddels ook bij de beukelaer,
krijg het koud >:(

oei, wat scheelt er aan je camera?

Offline Egbert

  • Ouwe getrouwe
  • *****
  • Berichten: 617
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #20 Gepost op: 22 september 2012, 10:09:06 »
oei, wat scheelt er aan je camera?

1ste probleem: na het indrukken van de ontspanknop kon de camera niet stoppen met het maken
van foto's.
na een reset was het probleem verholpen.
2e probleem: het maken van puur wolken was niet mogelijk, alleen op de m stand,
en de keuzeknop op P en de camera op M.
de k-01 faalde waar de q en k-5 hun werk zonder problemen deden
Pentax K-5 ii, pentax k-01, Pentax Q 7 Pentax mx-1, Pentax Optio LS465,Pentax Flitser AF360FGZ II
Pentax Q lenzen: 01/02/03/05/06/07.
Pentax DSLR Lenzen:10-17, 17-70,55-300, 35, 40xs, 50, 70, 100.
Pentax SLR Lenzen: 28, 50, 100, 135, 200

Offline lidy

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 12.288
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #21 Gepost op: 22 september 2012, 10:13:42 »
Er is nogal wat te doen over het serviceniveau van De Beukelaer. Om wildgroei in topics te voorkomen kun je je verhaal in dit topic kwijt. Het topic is algemeen leesbaar, dus ook voor De Beukelaer zelf.
Wees feitelijk, zakelijk en correct bij het beschrijven van je ervaringen. Voor sarcasme en boosheid is hier geen plaats. Berichten die hier niet aan voldoen worden zonder pardon verwijderd.
Zijn er nieuwe ontwikkelingen te melden in de afwikkeling van jouw service-aanvraag? Quote dan je eerste bericht in een nieuw bericht.

In dit topic mag absoluut NIET gediscussieerd worden! Daarvoor kun je het discussietopic gebruiken: http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,19398.0.html
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline frederik9111

  • Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.498
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #22 Gepost op: 5 oktober 2012, 13:14:31 »
Ikke niet meer blij met m'n 2de K-5...

Part II dus:

Na minder dan 10 maanden en beperkt gebruik (shutter count van dit exemplaar is ondertussen slechts 6466), vertoont dit vervangtoestel hetzelfde probleem: stof in de back-LCD. En nog geen klein beetje. Een waaier van hele kleine puntjes vertrekt onderaan rechts en beslaagt ondertussen zowat de helft van het scherm.

Daarnaast valt het mij op dat (in vergelijking met al mijn eerdere Pentax DSLR’s: *istDL, *istDS, *istDL2, K100D, k100D Super, K10d (3 stuks), K20d (3 stuks), K-7 (2 stuks)), de sensor véél sneller en regelmatiger stofdeeltjes vertoont. Ik vermoed daarom dat het mogelijke elektrostatische “lek” van de rug-LCD stofdeeltjes tot in het camerahuis aantrekt. Ik verwissel mijn lenzen steeds in gecontroleerde omstandigheden. Dit toestel is ook nooit bloot gesteld aan extreme weersomstandigheden of stoffige omgevingen, etc.

Beide problemen leidden de afgelopen maanden reeds vele malen tot frustratie en mislukte beelden. Ik heb daarom vandaag nogmaals gebruik gemaakt van m'n laatste 3/4 jaar garantie op m'n oorspronkelijke aankoop. Gevolg: ik zou weer een 4/5-tal weken K-5-loos zijn. Zaterdag breng ik een bezoekje aan een verkoper van een een setje met een alternatieve K-5 mét meer (als het lukt maak ik alvast een medeforumgenoot ééérg blij:))

I'll keep you all posted!

Update:

Vandaag een briefje van Grobet via de post ontvangen dat er een cadeautje op me lag te wachten.
En ja hoor zonet tijdens m'n middagpouze weer m'n K-5 opgehaald. Uitgevoerde werken:
- Algemeen nazicht: thu dank jewel! thu
- Reinigen CCD: thu super! thu
- Reinigen LCD scherm: thu weer volkomen als nieuw thu
- Upgrade firmware: thu 'k wist zelfs niet dat er een nieuwe firmware was :) thu
- Rood onderlijnde gratis tip: "Toestel niet reinigen met druklucht!!": doe ik ook niet meer sinds in 3 jaar geleden m'n FA*300/4.5 naar de kl*ten heb gevroren, maar: thu goed dat je'r me nog es aan herinnert! thu :)

Ikke weer blij :D

Ik heb 'm nog niet kunnen testen (geen accu noch lens bij de hand op kantoor), maar in exact twee weekjes (trek nog er gerust de twee dagjes post-brief-van-Grobet-naar-casa9111 nog maar vanaf) weer een toppie K-5 in huis.

Als't goed gaat mag het ook gezegd worden. DANK voor de vlotte service De Beukerlaer!!
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2012, 13:18:38 door frederik9111 »
Imagine...
My PPG-album


Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.275
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #23 Gepost op: 5 oktober 2012, 22:28:41 »
Ik heb een aantal posts verwijderd om deze reden, genoemd in de eerste post van dit topic: "In dit topic mag absoluut NIET gediscussieerd worden! Daarvoor kun je het discussietopic gebruiken: http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,19398.0.html"
Not all those who wander are lost

Offline Karen

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 13.382
  • Geslacht: Vrouw
    • Pr1mo Fotografie
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2012, 10:27:47 »
Begin juli 2012

Defect item
Pentax K5

Klachtomschrijving
Camera blijft hangen na indrukken ontspanknop. Uitgezet, weer aan, camera werkte weer.
Paar foto's later, weer hetzelfde euvel, camera uit, weer aan, werkte weer.
De volgende dag weigerde de camera totaal. Uit en weer aanzetten hielp niets.
Kreeg melding dat de batterij leeg was, wat niet mogelijk was omdat hij net opgeladen was.
Batterij in K7 geprobeerd, functioneerde zoals het hoorde.

Afhandeling door de Beukelaar

Algemeen nazicht.
Test.
Fout doet zich bij ons niet voor.
Upgrade firmware.
Reiniging contacten.
Test.

Gratis.

Resultaat
Na een kleine 2 maanden weer hetzelfde euvel. Camera is inmiddels weer retour Foto Looman :(

Afhandeling

Camera op 11 oktober terug weer ontvangen na vervangen AF-motor.

Offline Karen

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 13.382
  • Geslacht: Vrouw
    • Pr1mo Fotografie
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #25 Gepost op: 26 oktober 2012, 15:53:09 »
Afhandeling

Camera op 11 oktober terug weer ontvangen na vervangen AF-motor.

Probleem: Op 20 oktober 100 foto's kunnen maken en de camera vertoonde weer dezelfde problemen.
Camera is inmiddels weer terug naar Looman.
IK WIL HEM NIET MEER TERUG, MENEER DE BEUKELAER!!!!!

Offline kokkieblanda

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 11.505
  • Geslacht: Man
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #26 Gepost op: 26 oktober 2012, 16:45:07 »
Probleem: K5 weigert na indrukken knop om foto te maken (zie discussie elders)
Oplossing: De Beukelaer vervangt spiegelmotor

Probleem: Na ontvangst gerepareerde K5 kan camera alleen op MF werken, terwijl camera op AFC staat. Keuzeknop gaat niet verder dan AFC, het op MF zetten is geblokkeerd. Camera weer retour na het nemen van 2 foto's!!!

It sucks!!
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my PPG Nature&Wildlife

Offline koor

  • † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • ***
  • Berichten: 28.892
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #27 Gepost op: 3 november 2012, 13:40:29 »
Na bijna twee maanden kreeg Foto Looman eindelijk een prijsopgave van U, firma de Beukelaer.
Het repareren van dit:

gaat me 389,00 Euro kosten.
Als ik er geld bij leg kan ik een nieuwe camera kopen.
Is dat uw bedoeling wellicht?






Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.275
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #28 Gepost op: 6 november 2012, 09:11:50 »
Ik zal het nog maar een keer herhalen:

Ik heb een aantal posts verwijderd om de reden genoemd in de eerste post van dit topic: "In dit topic mag absoluut NIET gediscussieerd worden! Daarvoor kun je het discussietopic gebruiken: http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,19398.0.html"

De verwijderde posts zijn samengevoegd met het discussietopic, die daardoor een iets minder logische berichtenopbouw heeft gekregen. Dat moet dan maar...
Not all those who wander are lost

Offline Karen

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 13.382
  • Geslacht: Vrouw
    • Pr1mo Fotografie
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #29 Gepost op: 29 november 2012, 20:30:30 »
Probleem: Op 20 oktober 100 foto's kunnen maken en de camera vertoonde weer dezelfde problemen.
Camera is inmiddels weer terug naar Looman.
IK WIL HEM NIET MEER TERUG, MENEER DE BEUKELAER!!!!!

Camera weer retour gekregen dd 27 november:

Afhandeling

Vervangen sequence motor.


Offline D1N0

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.507
  • Geslacht: Man
  • prutser Marc
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #30 Gepost op: 20 januari 2013, 20:38:16 »
Na niet meer functionerende sluiter, Opgestuurd. De camera was vrij snel gerepareerd. 18 december verstuurd, 12 januari terug.
Sluiter en sequence-motor vervangen.

Echter de camera onderbelicht nu bij snellere sluitertijden. De onderbelichting wordt erger naarmate de sluitertijd korter wordt. Op 1/8000e zie je zelfs de sluiter in beeld, bovenin de foto).

Kan dus weer terug.

私はいつも右です

Offline D1N0

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.507
  • Geslacht: Man
  • prutser Marc
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #31 Gepost op: 14 februari 2013, 18:27:07 »
Drie weken dit keer. Voorlopig functioneert alles weer. Had liever zelf de firmware update gedaan, had wat settings gescheeld, zoals de af-kalibratie. Nu was ie zelfs de tijd en taal vergeten.

私はいつも右です

Offline D1N0

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.507
  • Geslacht: Man
  • prutser Marc
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #32 Gepost op: 13 december 2013, 13:06:24 »
Dit topic kan zeker wel dicht? Al iemand ervaring met de nieuwe service organisatie van Ricoh?
私はいつも右です