Auteur Topic: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer  (gelezen 15932 keer)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Gepost op: 31 december 2011, 15:07:57 »
Er is nogal wat te doen over het serviceniveau van De Beukelaer. Om wildgroei in topics te voorkomen kun je je verhaal in dit topic kwijt. Het topic is algemeen leesbaar, dus ook voor De Beukelaer zelf.
Wees feitelijk, zakelijk en correct bij het beschrijven van je ervaringen. Voor sarcasme en boosheid is hier geen plaats. Berichten die hier niet aan voldoen worden zonder pardon verwijderd.
Zijn er nieuwe ontwikkelingen te melden in de afwikkeling van jouw service-aanvraag? Quote dan je eerste bericht in een nieuw bericht.

In dit topic mag absoluut NIET gediscussieerd worden! Daarvoor kun je het discussietopic gebruiken: http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,19398.0.html
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2012, 19:19:15 door Asahiflex »
Not all those who wander are lost

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Gepost op: 31 december 2011, 15:07:57 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
Re: Klachtentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2011, 15:14:47 »
Defect item
Pentax Q body

Klachtomschrijving
De camera loopt na een tijdje gebruiken vast en kan dan alleen gereset worden door de batterij te verwijderen. Verschillende accu's en geheugenkaartjes lossen het probleem niet op. Ook een harde reset van de camera (fabrieksinstellingen) levert geen verbetering op. Installeren van een nieuwe firmware (1.01) verhelpt de problemen eveneens niet. De camera is via de leverancier (Foto Booms) naar De Beukelaer gestuurd, voorzien van een uitgebreide klachtomschrijving.

Afhandeling door De Beukelaer
Volgens De Beukelaer is de camera vergeleken met een "master camera" en is een "master lens" op de camera getest. Men heeft geen gebreken geconstateerd en de camera is dus teruggestuurd.

Resultaat
Het gedrag van de camera is nog exact hetzelfde: na enige foto's (enige minuten gebruik) loopt de camera geheel vast en is dan niet meer te gebruiken zonder de batterij eerst te verwijderen. De camera wordt andermaal naar De Beukelaer gestuurd.

« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2011, 15:14:47 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2011, 15:25:57 »
Defect item
Ringflitser Pentax AF160FC (anderhalf jaar oud).

Klachtomschrijving
Flitser niet betrouwbaar. Deze werkt dus soms wel en soms niet. Bij wel flitsen is de belichting in orde, dus geen meteringsprobleem of zo. Echter vaak enkele malen doet de flitser het en kan dan kennelijk niet meer voldoende opladen om weer te gaan flitsen. Iets met de spoel of hoe het ook heet.

Afhandeling door de Beukelaer
De wachttijd was wat langer, maar ook in de zomervakantie periode. Na wat aandringen van FotoKonijnenberg in Turnhout (waar de flitser ook gekocht is en ook het probleem in de winkel is geconstateerd) is er uiteindelijk een vervangingsflitser opgestuurd. Er kwamen uit China geen onderdelen voor reparatie (vandaar de wachttijd, ruim 10 weken).

Resultaat
De nieuwe flitser werkte uitstekend (en heb ik verkocht om iets anders aan te schaffen).

Edit: weggebracht op 25 juni en opgehaald op 9 september (maar bericht van gereed een paar dagen eerder).
« Laatst bewerkt op: 31 december 2011, 17:06:11 door RonHendriks »

« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2011, 15:25:57 »

Offline kokkieblanda

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2011, 15:43:21 »
Defect item
da*300mm (8 maanden oud)

Klachtomschrijving
AF/SDM kapot. AF wilde niet meer focussen en bleef steken op plm. 1.8m. Voorbij dit punt blijft het heen en weer gaan. MF gaat wat stroef/zwaar

Afhandeling door de Beukelaer
Na veel moeite en met behulp van Cameratools een leenlens gekregen. Lens zelf is doorgestuurd naar Duitsland voor reparatie. Onderdeel (circuit) was niet beschikbaar en reparatie heeft daardoor ruim 4 maanden geduurd.

Resultaat
Lens is 1 dag bruikbaar geweest en daarna weer dezelfde problemen als voor reparatie. MF gaat nu echt zwaar. Lens is inmiddels bij Cameratools voor vervanging. Bij reparatie wordt blijkbaar niet gekeken naar oorzaak maar slechts naar de gevolgschade die dan vervangen/gerepareerd wordt.

« Laatst bewerkt op: 29 februari 2012, 16:55:14 door kokkieblanda »
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my PPG Nature&Wildlife

M.Bas

• Gast
Re: Ervaringentopic serviceverlening De Beukelaer
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2012, 00:34:50 »
Defect item
Pentax DA* 60-250

Klachtomschrijving
SDM kapot. Handmatige focus en focus via de schroef (met schroevendraaiertje de schroef verdraaien) functioneren naar behoren.

Afhandeling door De Beukelaer/winkel
Begin december de lens naar de winkel gebracht voor reparatie.
Tussen kerst en oud & nieuw eens gebeld naar de winkel voor een status updateje. Reparatie was in behandeling nadere status zou nog volgen.
Begin deze week nog eens gebeld omdat ik nog geen update had ontvangen en gevraagd of het mogelijk was dat de lens voor dit weekeinde gerepareerd zou kunnen zijn zodat ik hem zaterdag op kon halen, dit i.v.m. aankomende omstandigheden (daarover later meer elders op het forum).

Resultaat
Vandaag een telefoontje gehad dat De Beukelaer had aangeboden om te voorzien in een leenlens omdat het niet zou lukken voor zaterdag, dat aanbod heb ik vanwege diezelfde aankomende omstandigheden af moeten slaan.
Op dit moment is de lens nu 5 weken weg.
To be continued...

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2012, 20:15:11 »
Defect item
Pentax K-5 body met 4 problemen

Klachtomschrijving
1. Inconsequente AF-afwijking.
Al vrij snel stelde ik vast dat het AF-punt in het uiteindelijke beeld vrij sterk afwijkt van punt waar de AF-confirm het aangeeft.  Ik was me bewust van de AF-correctie-functie in het gebruiksmenu van de K-5 die toelaat het AF-punt zelf te wijzigen en zelfs te optimaliseren voor individuele lenzen. Echter, stelde ik vast dat de AF-afwijking geheel inconsequent was; soms frontfocus, soms backfocus bij eenzelfde lens in constante omstandigheden. Daarnaast had ik vastgesteld dat bij (voornamelijk lenzen met grotere brandpuntsafstanden; >+/- 100mm) de AF-correctie buiten de limieten van het AF-aanpassingsmenu viel. Vele van m’n lenzen (bvb. Fa*80-200/2.8, F*300/4.5, Da*60-250/4...) vanaf een zekere scherpstelafstand (>5ŕ6 meter tussen lens en object) waren dus de facto niet in AF bruikbaar.
2. Sensorcontaminatie
In enkele foto’s had ik duidelijke sensorcontaminatie vastgesteld (vast te stellen bij sterke belichting, vanaf F11 en lage ISO). Een vaststelling die zeer sterk geleek op wat op vele Pentaxfora én op de Pentax.Jp-website wordt besproken als ‘Stained Image Sensor’ of ‘string of pearls’ (zie http://www.pentax.jp/english/news/announce/20110126.html) besproken. Een uitlichting op sensormaat (450*300 pxs) uit de laatste foto met deze camera deze middag (onbewerkte foto van een wit blad papier met matrix metering, EV +1 om toch iets te overbelichten, verder geen contrast verhoogd of iets dergelijke; kortom... getracht 'gewone' fotoomstandigheden' te hanteren en het probleem in op een correcte onbeďnvloede wijze vast te leggen).

Het serienummer (3827____) en de manufacturing date die ik in het EXIF terugvond (28/09/2010 ?! -> gekocht op 19 juli 2011!!) bevestigen mijn vermoeden dat dit toestel inderdaad tot deze gecontamineerde reeks behoorde. Een ingave van de eerste 3 cijfers van het serienummer van mijn toestel in de daarvoor aangemaakte database op het internationale Pentaxforum bekrachtigde mijn vermoeden: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-serial-number-database/?do=viewserials&id=133&name=&serial=387&myserials=0
3. Stofaccumulatie achter de rug-lcd
Ondanks het WR-gegeven en de verwachte eigenschap dat dit toestel stof- en waterbestendig zou zijn, ontwikkelde zich vrij snel een groepje stofjes onder (of in) de grote LCD (onderaan links) aan de rugzijde van het toestel. Ondanks het feit dat ik steeds uiterst voorzichtig met dit toestel ben omgegaan (zeker niet anders dan met niet-WR-bodies) had ik dit probleem nooit eerder vastgesteld bij m’n voorgaande DSLR’s van Pentax. Mijn vaststellingen waren vergelijkbaar (maar voorlopig nog niet even erg) met wat ik las op http://ricehigh.blogspot.com/2011/10/dust-accumulates-inside-lcd-of-k-5.html. Binnenshuis viel deze stofaccumulatie soms te negeren, maar in buitenlicht zorgde deze contaminatie voor een verstoord LCD beeld, onduidelijke zichtbaarheid en vervelende weerspiegeling van omgevingslicht. In onderstaande toestand is mijn K-5 naar de Beukelaer vertrokken:

4. Mogelijke vertraagde beeldverwerking
Hiervan was ik niet helemaal zéker (heb het slechts gedeeltelijk kunnen testen, moeilijk zelf te verricht omwille van wisselende beelddetail/contrast/etc… die telkens de file size van een foto beďnvloeden), maar mijn aanvoelen was toch dat het “zandlopertje” er vaak érg lang over deed om foto’s vanuit het interne geheugen weg te schrijven naar het SD-kaartje. Bij gebruik van een SD-class 6 kaartje duurde het wegschrijven van één beeld vaak langer dan één seconde. Bij een reeks van 5-6 foto’s onmiddellijk na elkaar, was de camera soms een 5 tal seconden onbruikbaar, wat enkele malen aanleiding gaf tot gemiste foto’s.

Half oktober 2011 binnen gegeven bij Grobet in Antwerpen. Daar hadden ze nog NOOIT gehoord van elk van de bovenstaande probleempunten, maar aanvaarden probleem- en kosteloos mijn toestel en maken een garantieclaim op. Dan volgt 5 weken radiostilte.

Resultaat
Aan het begin van de 5de week Grobet gevraagd om telefonisch contact op te nemen met De Beukelar. 2 dagen erna ontving ik het bericht dat mijn toestel werd vervangen door een nieuw exemplaar.

Ikke blij met m'n nieuwe K-5. thu
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 20:32:02 door frederik9111 »
Imagine...
My PPG-album

M.Bas

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2012, 13:40:01 »
Defect item
Pentax DA* 60-250

Klachtomschrijving
SDM kapot. Handmatige focus en focus via de schroef (met schroevendraaiertje de schroef verdraaien) functioneren naar behoren.

Begin december de lens naar de winkel gebracht voor reparatie.
Tussen kerst en oud & nieuw eens gebeld naar de winkel voor een status updateje. Reparatie was in behandeling nadere status zou nog volgen.
Begin deze week nog eens gebeld omdat ik nog geen update had ontvangen en gevraagd of het mogelijk was dat de lens voor dit weekeinde gerepareerd zou kunnen zijn zodat ik hem zaterdag op kon halen, dit i.v.m. aankomende omstandigheden (daarover later meer elders op het forum).

Resultaat
Vandaag een telefoontje gehad dat De Beukelaer had aangeboden om te voorzien in een leenlens omdat het niet zou lukken voor zaterdag, dat aanbod heb ik vanwege diezelfde aankomende omstandigheden af moeten slaan.
Op dit moment is de lens nu 5 weken weg.
To be continued...

Update
Gisteren is de lens door mijn vader opgehaald, ikzelf zit inmiddels in Noorwegen (de reden dat ik geen gebruik kon maken van het aanbod voor de leenlens).
Ik heb begrepen dat ze de SDM motor en het hoofdcircuit vervangen hebben en dat alles weer naar behoren zou moeten functioneren.
Alles bij elkaar heeft het zo'n 8 weken geduurd, maar daar zat natuurlijk de week tussen kerst en oud & nieuw bij.
Zeg dat het dus zo'n 7 weken geduurd heeft... het kan sneller, maar mijns inziens is deze termijn geen reden om de fakkels en hooivorken tevoorschijn te halen.

Nu gaat het alleen nog een tijdje duren voor ik de lens weer in bezit heb :'(

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2012, 16:33:24 »
Defect item
Pentax Q body

Klachtomschrijving
De camera loopt na een tijdje gebruiken vast en kan dan alleen gereset worden door de batterij te verwijderen. Verschillende accu's en geheugenkaartjes lossen het probleem niet op. Ook een harde reset van de camera (fabrieksinstellingen) levert geen verbetering op. Installeren van een nieuwe firmware (1.01) verhelpt de problemen eveneens niet. De camera is via de leverancier (Foto Booms) naar De Beukelaer gestuurd, voorzien van een uitgebreide klachtomschrijving.

Volgens De Beukelaer is de camera vergeleken met een "master camera" en is een "master lens" op de camera getest. Men heeft geen gebreken geconstateerd en de camera is dus teruggestuurd.

Resultaat
Het gedrag van de camera is nog exact hetzelfde: na enige foto's (enige minuten gebruik) loopt de camera geheel vast en is dan niet meer te gebruiken zonder de batterij eerst te verwijderen. De camera wordt andermaal naar De Beukelaer gestuurd.

Vandaag maar eens bij Foto Booms geďnformeerd. Zij hebben direct naar De Beukelaer gebeld, die aangaf dat mijn Q is doorgestuurd omdat ze 'm zelf niet kunnen repareren. Ik neem aan dat de camera dan ook naar Duitsland is gegaan, waar veel meer expertise aanwezig is. Morgen of overmorgen hoop ik te horen wat de status is.

Tot nu toe niets dan lof over de medewerking van Foto Booms, overigens.

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2012, 10:15:10 »
Defect item
Pentax Q body

Klachtomschrijving

Resultaat

Foto Booms heeft vandaag aangegeven dat ze een nieuwe Pentax Q voor mij hebben binnengekregen. Daarmee is dit probleem hopelijk voorgoed opgelost  :D

Offline kokkieblanda

• Pentaxian
  • *
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
« Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2012, 16:55:24 »
Na 6 mnd +1 wk bericht van de Beukelaer via de dealer:
Heb net bericht gekregen van de hersteldienst van Pentax, betreffende 300mm lens, sn9056728, men heeft nog een ander onderdeel moeten bestellen omdat de lens naar hun oordeel nog steeds niet goed werkte.
Men vraagt nog even geduld.

GEDULD???? :o >:( :o >:(
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my PPG Nature&Wildlife