Auteur Topic: O-GPS1 atrotrack functie  (gelezen 3719 keer)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
O-GPS1 atrotrack functie
« Gepost op: 16 januari 2012, 23:31:07 »
Ik heb de O-GPS1 unit aangeschaft om volgfoto's te kunnen maken ook zonder met een zwaar equatoriaal statief te hoeven zeulen.
Om nu eens te kijken waar de grenzen liggen, heb ik een 300mm lens erop gezet, en dat is langer dan ik verwacht dat praktisch is.
Het was waardeloos vochtig in de lucht, en de lens is ook al van het oudere type, maar het ging me puur om de sterrenvolgfunctie te testen.

Voor de astrotrack functie moet je een nauwkeurige calibratie doen (camera meer dan 180 graden roteren over alle drie de assen).
Nu had ik de handel in een schommelkop hangen, dus ik kon vrij precies de assen onderling roteren, alleen vond de camera de calibratie elke keer ongeldig.

GPS unit batterij gemeten, maar die was OK, en nu moest ik weer de handel opnieuw aanzetten omdat de batterij eruit is geweest.

Weer calibreren, maar hoe ik ook roteer, het schermpje blijft aangeven dat de functie nog niet voltooid is.
Dan maar kappen hiermee...
Helaas, de camera hangt compleet, geen enkele toets doet nog iets, ook op OFF zetten niet   :'(
Handel van statief, accu eruit, effe wachten, accu erin, en de camera doet het weer.

Nog maar eens proberen, en nu vond de camera de calibratie wel goed  ???

Hop, de handel op de pleiaden gericht (300mm, 27din , 1 minuut)
Een van de eersten die een beetje in focus was (100% k5 crop):

Sterren zijn duidelijk strepen, en de oranje/bruine achtergrondsoep is door stadsverlichting belichte condensstrepen die net over trokken.

Paar opnames later zonder opnieuw te calibreren (100% K5 crop):

Sterren zijn nog steeds streepjes, maar al een stuk beter.

Voorlopige conclusie :
- hoe je de vereiste nauwkeurige calibratie procedure in een keer goed uit kan voeren is me een raadsel, en kan blijkbaar de camera ophangen.
- opnamen met eenzelfde calibratie, opnamerichting, belichtingstijd etc. vertonen verschillende volgfouten  ???
- O-GPS1 lampjes zijn te fel in het donker
- K5 display is veels te fel in het donker
- in het donker kun je de menu/ok/etc toetsjes achterop de camera niet zien, en met vrieskoude vingers ook niet goed voelen.
- 300mm en 1 minuut is teveel gevraagd, kortere tijden stacken, of korter brandpunt gebruiken.
- je moet best veel toetsjes indrukken om van liveview naar het GPS menu te gaan, zou mooi zijn als liveview rechtstreeks uit het GPS menu was op te roepen.

Zo, nu wachten op een echt heldere nacht zonder maan.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

O-GPS1 atrotrack functie
« Gepost op: 16 januari 2012, 23:31:07 »

WitteWeduwe

• Gast
Re: O-GPS1 atrotrack functie
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2012, 23:41:04 »
vooral nummer 2 lijkt me een vervelende conclusie? Wat zegt pentax zelf bij gebruik van een 300mm?

Neem een opfrisser voor mijn rekening in de bar :).

« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2012, 23:41:04 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2012, 11:39:43 »
Wat zegt pentax zelf bij gebruik van een 300mm?

De handleiding vertelt me bar weinig, en de camera meld me dat met 300mm de maximale volgtijd anderhalve minuut is.

« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2012, 11:39:43 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2012, 12:16:39 »
Heb je firmware 1.12 al op je K-5 staan (sorry, geen EXIF reader hier op het werk)? Daar zit het e.e.a. in voor het verbeteren van de GPS functie.
Not all those who wander are lost

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2012, 19:15:06 »

M.Bas

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2012, 09:36:50 »
Voorlopige conclusie :
- hoe je de vereiste nauwkeurige calibratie procedure in een keer goed uit kan voeren is me een raadsel, en kan blijkbaar de camera ophangen.
- opnamen met eenzelfde calibratie, opnamerichting, belichtingstijd etc. vertonen verschillende volgfouten  ???
- O-GPS1 lampjes zijn te fel in het donker
- K5 display is veels te fel in het donker
- in het donker kun je de menu/ok/etc toetsjes achterop de camera niet zien, en met vrieskoude vingers ook niet goed voelen.
- 300mm en 1 minuut is teveel gevraagd, kortere tijden stacken, of korter brandpunt gebruiken.
- je moet best veel toetsjes indrukken om van liveview naar het GPS menu te gaan, zou mooi zijn als liveview rechtstreeks uit het GPS menu was op te roepen.

Zo, nu wachten op een echt heldere nacht zonder maan.
- Bij mijn handheld gpsen moet ik het toestel altijd 360 graden draaien bij de calibratie, misschien een optie om eens te proberen.
- Hoe goed hij de sterren kan tracken zal ook afhankelijk zijn van de nauwkeurigheid van de gps op het moment van het maken van de foto.
De rest kan ik ook niet zoveel aan doen, behalve adviseren om handschoenen aan te doen als je 's nachts in de kou gaat fotograferen en een zaklamp mee te nemen.
Dat maakt het een stuk aangenamer.

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2012, 10:11:21 »
Ik dacht dat je de helderheid van het scherm ook kon aanpassen. Zowel display boven als achterop.

Verder gaat dit experiment mijn technische knobbel ernstig te boven.  :-\

Vriendelijke groet, René

Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2012, 12:26:59 »
Zou de GPS beter werken in het open veld dan in de nabijheid van bebouwing?
Not all those who wander are lost

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2012, 16:50:34 »
Zou de GPS beter werken in het open veld dan in de nabijheid van bebouwing?

Vast wel, maar de GPS is alleen voor de breedtegraad, en dan komt het echt niet op een paar tientalle kilometers voor deze toepassing.
De richting van de zwaartekrachtvector (accelerometers in de camera), en de hoek met het noorden (magnetisch compas)  zijn waarschijnlijker foutbronnen.

Offline Toine

• Ouwe getrouwe
    • Repiuk
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2012, 20:12:21 »
-
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2012, 22:58:15 door Toine »

Isniedood

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2012, 14:38:10 »
Zit er ook een gyroscoop in? Die stoppen ze tegenwoordig overal in. Voor die dingen geld dat je een 8 moet draaien om hem goed te calibreren.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2012, 15:12:01 »
Zit er ook een gyroscoop in? Die stoppen ze tegenwoordig overal in. Voor die dingen geld dat je een 8 moet draaien om hem goed te calibreren.

Gyro's zitten in de camera, zijn nodig voor de shake reduction, zijn bij mijn weten niet nodig voor de astrotrace functie