Auteur Topic: 85mm f/4.5 Ultra-Achromatic Takumar  (gelezen 17870 keer)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
85mm f/4.5 Ultra-Achromatic Takumar
« Gepost op: 28 februari 2012, 14:47:52 »
Ik kon deze lens vandaag even uitproberen. De eigenaar, die de lens te koop heeft staan, heeft weinig kennis van de Takumaren en vroeg mij of ik de lens voor hem wilde checken aangezien hij hem waarschijnlijk gaat verkopen aan iemand die de lens voor wetenschappelijke toepassingen wil gebruiken. Voor dat doel MOET het glas schoon zijn en vrij van gebreken.

De Ultra-Achromatic Takumar bevat elementen van kwarts en fluoriet, die niet (!) gecoat zijn. Deze elementen zijn bijzonder zacht en kwetsbaar; reinigen is eigenlijk uit den boze. Uit elkaar halen is al helemaal lastig omdat de elementen erg bros zijn (althans dat heb ik begrepen). Ik was verbaasd dat de lens, hoewel ongecoat, dan nog zo bijzonder scherp en contrastrijk is...

Hij is een ultra-achromaat, dus GEEN chromatische abberatie of purple fringing. Heel bijzonder eigenlijk...

1.

2.

3.

4. 100% crop van hierboven:
Not all those who wander are lost

Pentaxian, het betere Pentaxforum

85mm f/4.5 Ultra-Achromatic Takumar
« Gepost op: 28 februari 2012, 14:47:52 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: 85mm f/4.5 Ultra-Achromatic Takumar
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2012, 15:28:01 »
Het grote probleem is fluoriet, relatief bros, en wordt door water aangetast, daarom zit dit (meestal positieve) element niet voorop, maar achter het negatieve (quarts) element wat robuuster is.
Voor telescopen heet dat een 'steinheil' opstelling, in tegenstelling tot het gangbare frauenhofer.

« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2012, 15:28:01 »

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2012, 16:33:07 »
Als je hem echt wil checken, zul je een UV laser moeten gebruiken. Daarvoor is de lens bedoeld immers. Optische kwaliteit zegt voor zo'n lens eigenlijk weinig. En gezien wat zo iets mag kosten lijkt me dat ook geen overbodige luxe (denk aan minimaal een bedrag met vijf cijfers)...

« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2012, 16:33:07 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2012, 16:35:18 »
Inderdaad, maar de eigenaar gaat dat niet laten doen. En om heel eerlijk te zijn: na mijn testen is de eigenaar flink gaan twijfelen om de lens toch maar te houden...  ;D

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2012, 19:01:00 »
Als je hem echt wil checken, zul je een UV laser moeten gebruiken. Daarvoor is de lens bedoeld immers.

Dacht het niet, de lens is uit de jaren 60, volgens mij bestond de robijn laser net, en UV lasers toen ? ik betwijfel het.

Daarnaast heeft deze lens een correctie voor IR tot in UV, dat is absoluut niet nodig voor een monochromatische bron.

Maar als je echt in het UV wil testen, heb ik nog wel een TL buisje...

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2012, 19:03:18 »
Waarom? Als je geen UV werk doet, heeft deze lens niet echt een meerwaarde. En voor het geld wat je er voor kan krijgen, koop je makkelijk een 645D met glaswerk. Zo'n lens hoort thuis op een lab, verder heb je er praktisch weinig aan...

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2012, 19:09:49 »
De eigenaar wil er zeker geen duizenden euro's voor... En dat krijgt-ie er ook niet voor gezien de uiterlijke staat. Er zit zelfs wat schimmel in de lens (niet dat ik dat erg vind). Meerwaarde? Tja, is het niet fijn als een lens vanaf wijdopen scherp is en totaal geen chromatische abberatie en purple fringing vertoont? Zelfs de APO's waar wij zo prat op gaan hebben die perfecte kleurcorrectie niet.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2012, 19:11:40 »
Dacht het niet, de lens is uit de jaren 60, volgens mij bestond de robijn laser net, en UV lasers toen ? ik betwijfel het.

Daarnaast heeft deze lens een correctie voor IR tot in UV, dat is absoluut niet nodig voor een monochromatische bron.

Maar als je echt in het UV wil testen, heb ik nog wel een TL buisje...

Ik zei testen, niet gebruiken. Het testen van zo'n lens gaat het beste met UV lasers. Die zijn het gevoeligst voor vervuilingen immers. De wat grotere labjongens hebben daar wel opstellingen voor.

En dat buisje is een gevaar voor jou en (nog erger) je omgeving. Waarom je dat nog hebt is mij een raadsel, het is erg dom...

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2012, 19:16:25 »
De eigenaar wil er zeker geen duizenden euro's voor... En dat krijgt-ie er ook niet voor gezien de uiterlijke staat. Er zit zelfs wat schimmel in de lens (niet dat ik dat erg vind). Meerwaarde? Tja, is het niet fijn als een lens vanaf wijdopen scherp is en totaal geen chromatische abberatie en purple fringing vertoont? Zelfs de APO's waar wij zo prat op gaan hebben die perfecte kleurcorrectie niet.

Met schimmel is ie inderdaad weinig meer waard voor wetenschappelijke toepassingen. Wel jammer, een dergelijke lens nieuw kost rustig 30.000 euro. De eigenschappen zijn inderdaad niet mis, maar het is geen lens om even mee op stap te nemen. Daar is ie veelste gevoelig voor. Dat beperkt hem al enorm. Voor de verzamelaar is ie vast wel leuk, buiten het lab komen ze erg weinig voor immers. Het internationale forum heeft er niet eens een fatsoenlijke foto van...

WitteWeduwe

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2012, 19:22:43 »
Het is deze?