Auteur Topic: Resolutie en het plaatsen van foto's  (gelezen 11031 keer)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Resolutie en het plaatsen van foto's
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2009, 15:37:02 »
Nee, de 10 klopt maar de 300 ppi in de laatste regel niet en dat was nu net de kwintessens. Inmiddels verbeterd in 72 ppi

Als ik in Photoshop van een afbeelding van 4672 x 3104 pixels het aantal ppi van 240 in 72 verander, wordt de foto verkleind naar 1402 x 931 pixels. Uiteraard scheelt dan in downloadtijd, want de foto wordt fysiek kleiner. Zou wllm hetzelfde doen dan wordt zijn foto nog verder verkleind dan voor forumdoeleinden handig is. Maar wellicht moeten we de discussie niet hier voeren maar de betreffende posts afsplitsen naar een ander topic...
Not all those who wander are lost

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2009, 15:37:02 »

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2009, 16:48:06 »
Goed plan, want ik volg dit met interesse.

« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2009, 16:48:06 »

catweasel

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2009, 18:56:03 »
Goed plan, want ik volg dit met interesse.

Heb het voorgaande allemaal in mijn laatste topic Huston we have a problem toegepast en heeft geen invloed op kwaliteit wel beduidend op inlaadtijd van de foto's ...

Grtz
Cat

Nu kon ik nog eens naar deze wondermooie foto komen kijken Wllm  ;)

« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2009, 18:56:03 »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re:Resolutie en het plaatsen van foto's
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2009, 22:24:36 »
Wel ForumP de PPI of DPI zijn waardes die in de exif opgeslagen worden, een hulp bij het afdrukken later zeg maar.

Dat de foto's van Wllm trager laden heeft misschien te maken met de server waar hij z'n foto's op plaatst?
Als je toch de zaken wat wil bespoedigen met laden dan kan je voor het foto de bestandsgrote aan grenzen leggen.
Op dit Duits natuurfotografen forum is de foto maat beperkt tot 1000 x 1000 pxls en 400KB
https://naturfotografen-forum.de/index.php
Goed zoeken daar vind je mij ook ergens.

Maar er zijn ook forums waar 200kb de grens is en dat werkt ook schitterend.

Guido

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #14 Gepost op: 11 april 2009, 01:25:01 »

Persoonlijk probeer ik forum foto's niet over de 200 Kb te laten gaan, gaat het daar dik overheen, dan verhoog ik de jpg compressie, dat komt overeen met het verlagen van de kwaliteit.
Ook helpt het om foto's niet te veel te verscherpen.
PPI of DPI kijk ik niet eens naar, onbelangrijk als je werkt met een foto in pixel afmetingen.
Maar ja, ik gebruik ook geen fotosjop.

Over mensen die zeggen, 'maar bij mij laad ie wel snel', dan kan dat komen omdat deze nog in de browser cache staat van een vorig keer bekijken, en dus niet meer gedownload wordt.

En een UPC 25Mb internet verbinding is geen garantie voor een snel netwerk heb ik gemerkt. Mijn gigabit switch heeft ruzie met een 100mbit router, en waarom is me nog niet duidelijk. Maar de netwerkperformance naar een andere PC is bijzonder slecht.

George

Offline Jan V.

• Pentaxian
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2009, 12:37:04 »
Als ik in Photoshop van een afbeelding van 4672 x 3104 pixels het aantal ppi van 240 in 72 verander, wordt de foto verkleind naar 1402 x 931 pixels. Uiteraard scheelt dan in downloadtijd, want de foto wordt fysiek kleiner.
...
Inderdaad, Peter, je wijst daar op het cruciale element om een juiste vergelijking te kunnen maken. De afmeting in pixels (l x b) moet natuurlijk gelijk gehouden worden en enkel de ppi-instelling gevarieerd. Dat had ik ook al meteen in mijn toelichting vermeld omdat ik merk dat men dit vaak over het hoofd ziet.

Het maakt voor het tonen van foto's op een beeldscherm totaal niets uit op hoeveel ppi een fotobestand is ingesteld. Ook voor de grootte van het bestand (op HD) maakt dit trouwens geen verschil! Wij hebben het dan wel over een fotobestand/foto die qua afmetingen, uitgedrukt in l x b in pixels, gelijk blijft, uiteraard. De bij deze foto ingestelde 240 ppi is niet de schermresolutie. Deze is namelijk alleen afhankelijk van het scherm zelf waarop de foto wordt getoond. Die 240 ppi gaat over de resolutie voor afdruk
...
Ook de kwaliteitsinstelling (of de compressie, zoals dit in andere toepassingen genoemd wordt) moet gelijk gehouden worden. De basis om invloed van één factor op een fenomeen (in dit geval de ppi-instelling, en daaraan rechtstreeks gekoppeld de bestandsgrootte) te onderzoeken is, dat men alle andere factoren (compressie bvb.) constant dient te houden.

Een procedure om zelf vast te stellen dat de ppi-instelling geen invloed heeft op de manier waarop een foto er op je scherm uitziet en ook niet op de downloadsnelheid, is eigenlijk vrij eenvoudig. Wat de downloadsnelheid betreft eerst nog dit. Deze is van heel wat factoren afhankelijk, waarop wij als gebruiker geen vat hebben (snelheid van de verbinding, drukte op de betrokken server, eventuele storingen en (bijgevolg) onmerkbaar geactiveerde correctiesystemen die een bestand toch bij de bestemmeling proberen te krijgen...). De enige factor waarop wij wel invloed hebben is de bestandsgrootte (waar de downloadsnelheid uiteraard ook van afhankelijk is). Mijn (en ook jouw) bewering is, dat de ppi-instelling daarop geen invloed heeft.

De procedure dus:
- Maak een tijdelijk mapje
- Open een jpg-stand, x.jpg bvb (3000x2000 pixels groot bvb.)
- Stel dit bestand in op 72 ppi (let er op dat je bestand wel 3000 x 2000 groot blijft als je 72 ppi instelt, verander anders de afmetingen in pixels ook, zodat ze opnieuw 3000 x 2000 zijn)
- Sla dit bestand op (in het tijdelijk mapje) in een bepaalde kwaliteit, 100 bvb. (neem in de naamgeving van dit bestand ergens 72 op zodat je het kunt onderscheiden van andere bestanden, bvb x_72.jpg).
- SLUIT alle fotobestanden (dit is belangrijk omdat je anders wel eens zou kunnen verder werken met hetzelfde bestand, met als gevolg een geleidelijke verkleining ten gevolge van herhaald opslaan als jpg-bestand)
- Open opnieuw je oorspronkelijke bestand, x.jpg
- Stel dit bestand in op 300 ppi (en let er opnieuw op dat het 3000 x 2000 groot blijft, verander anders opnieuw de afmetingen naar 3000 x 2000)
- Sla dit bestand (in het tijdelijk mapje) op IN DEZELFDE kwaliteit als het vorige (100 in dit voorbeeld.) (en neem nu in de naamgeving 300 op, bvb. x_300.jpg
- SLUIT opnieuw alle fotobestanden
- etc

Kijk vervolgens eens in je tijdelijke map (toon details) naar de grootte van je bestanden!

Jan V.
« Laatst bewerkt op: 3 maart 2010, 00:16:15 door Jan V. »
No, I didn't lose my mind. Didn't have one in the first place!

PPG

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #16 Gepost op: 13 april 2009, 20:07:19 »
PPI = points per inch en DPI dits per inch zijn waarden die bepalen hoeveel punten er in een afdruk per inch gezet worden.

Ze hebben geen invloed op de grote van een bestand.

De compressie verhouding (jpg) heeft hoegenaamd niets te zien met ppi of dpi.

Guido

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #17 Gepost op: 13 april 2009, 20:10:15 »
Misschien helpt dit http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Guido

MRoubos

• Gast
Re: Resolutie en het plaatsen van foto's
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2010, 10:03:20 »
In Photoshop(elements) kan je de 72 ppi instellen en daarna de foto een groote geven van bv. 1024 bij X Zo krijg je een foto die een resolutie heeft van 72ppi en toch groot genoeg is om te laten zien. 300ppi is genoeg om de foto op je printer uit te printen, maar zou onnodig veel informatie bevatten en maakt de foto echt niet scherper.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
Re: Resolutie en het plaatsen van foto's
« Reactie #19 Gepost op: 2 maart 2010, 19:01:01 »
Jongens vergeet die ppi en dpi maar geloof me.

Het aantal pixels in combinatie met het compressie
niveau bepalen de grote van je bestand.

Als je je DPI kopelt aan een afdrukformaat en gaat dan de dpi verminderen bij hetzelfde uitvoerformaat gaat inderdaad je pixelaantal verkleinen en je bestand ook kleiner worden.

Pixels en compressieverhouding is voor fotografen DPI PPI en formaat is voor de afdrukservice.

Als ik een trouwalbum maak bij profotonet verwachten die minimaal 254 DPI.
Hoe meer pixels hoe groter de foto zal zijn bij 254 dpi.

Als een sneller forum wil verklein dan je aantal pixels en verhoog evt je compressieniveau. Moet het nog kleiner haal dan je exif info uit het bestand.

In photoshop kan je dit heel precies door "opslaan voor web" te kiezen.

Guido