Auteur Topic: Resolutie en het plaatsen van foto's  (gelezen 12049 keer)

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Re: Resolutie en het plaatsen van foto's
« Reactie #30 Gepost op: 5 maart 2010, 08:11:20 »
doet me denken aan MP3 discussie: mensen bezweren dat ze het verschil horen tussen cd en GOED gemaakte mp3 (dus met EAC ipv windows mediaplayer). Uit talloze luistertesten blijkt dat het verschil voor 99% vd mensen niet hoorbaar is.

Zelfde voor jpg'tjes van 900 pixels. Als je die in LR op 80% kwaliteit exporteert ziet niemand het verschil... wil ik wel eens een dubbelblinde test aan wagen  ;)
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #30 Gepost op: 5 maart 2010, 08:11:20 »

Rense

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 5 maart 2010, 14:00:31 »
Ping wordt niet ondersteund door LR, pingping al helemaal niet. In elk geval niet aan deze zijde der kassa....

« Reactie #31 Gepost op: 5 maart 2010, 14:00:31 »

Rense

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 5 maart 2010, 14:01:38 »
doet me denken aan MP3 discussie: mensen bezweren dat ze het verschil horen tussen cd en GOED gemaakte mp3 (dus met EAC ipv windows mediaplayer). Uit talloze luistertesten blijkt dat het verschil voor 99% vd mensen niet hoorbaar is.

Zelfde voor jpg'tjes van 900 pixels. Als je die in LR op 80% kwaliteit exporteert ziet niemand het verschil... wil ik wel eens een dubbelblinde test aan wagen  ;)
Hebben we al eens gedaan en het hangt helemaal van de foto af, net zo als het bij de mp3jes van de muziekstructuur afhangt!!!!

« Reactie #32 Gepost op: 5 maart 2010, 14:01:38 »

reniersd

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 10 mei 2011, 20:05:16 »

Soms is er op 80% van het origineel al wel kwaliteitsverlies te zien, en dit dan vooral in de kleurschakeringen. JPEG fotos bestaan uit 8 bit per kleur, maar de nieuwe fototoestellen gebruiken soms meer bits per kleur.  Als je de kwaliteit dan naar omlaag haalt ga je het verschil wel zien aan bijvoorbeeld een helderblauwe lucht, of een rode roos, daar er minder kleurschakeringen zijn.