Auteur Topic: Eerste poging met "zelfgemaakte" macrolens  (gelezen 3171 keer)

sebastiaanv

• Gast
Eerste poging met "zelfgemaakte" macrolens
« Gepost op: 10 juni 2012, 22:43:39 »
Omdat ik toch eens wil proberen macro's te maken en ik geen zin had om eindeloos te moeten wachten op een bestelling uit China, ben ik zelf eens het een en ander te gaan proberen. Op het internet staan veel verschillende voorbeelden hoe je zelf iets kunt fabriceren, maar dit was ik nog niet tegen gekomen. Ik heb nog 0,0 ervaring op het gebied van macro foto's maken en dit waren letterlijk de eerste beelden uit de camera. Alles heeft een begin. :D
Ik zie nu ook dat er best wel heel wat stofjes e.d. op m'n sensor zitten hahaha.

Dit is wat ik gedaan heb:

Ik had een oude en kapotte 135mm lens liggen met p draad. Daaruit heb ik al het glas geslagen en voor een zo groot mogelijk deel de lens tot een lege buis gemaakt. Omdat het een p draad heeft heb ik het bevestigingsgedeelte daarvan van de lens gehaald en er in de plaats van een m42/pk adapter op geplakt zodat de lens nu een k bajonet heeft. aan de andere zijde van de lens heb ik een omgekeerde goedkope pentax 50mm bevestigd. De one and only smc m 50mm 1.7. Omdat het een mf is kun je door de focusring de lens langer en korter maken, best handig omdat je anders ringen enzo van elkaar af zou moeten klikken. Uiteindelijk is het best een grappig ding geworden dat ook nog werkt haha. Als flitser heb ik een oude cheapass fliters gebruikt van 10 euro, werkt prima. ;)

Dit zijn de foto's, na m'n ontzettend belangrijke toetsweken zal ik hem eens in real life gaan gebruiken.

en een 100% krop van mijn 6.3 megapixel ist dlletje:

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2012, 23:08:19 door sebastiaanv »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Eerste poging met "zelfgemaakte" macrolens
« Gepost op: 10 juni 2012, 22:43:39 »

Offline Thoran

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn Foto's op www.thoran-pictures.nl
Re: Eerste poging met "zelfgemaakte" macrolens
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2012, 23:02:10 »
Kun je één en ander eens in beeld brengen ..wat je gedaan hebt en hoe etc .. dit ziet er fantasties uit.  thu

Facebook : Thoran.Pictures / Twitter: @arnolddegans
Mijn Flickr page via : www.thoran-pictures.nl 
Studio page : https://www.facebook.com/ThoranPicturesPhotography

« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2012, 23:02:10 »

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2012, 23:04:02 »
Dat is best een knap resultaat van zo'n zelffabrikaat!

« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2012, 23:04:02 »

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2012, 23:08:04 »
 ;D Super, Sebastiaan! 't Zou zomaar met een heel dure macrolens gemaakt kunnen zijn.  8) Ik hou wel van dat geknutsel!
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Snipes

• Pentaxian
  • *
  • IJsselstein(UT)
    • Snipes on Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2012, 07:51:02 »
Nou, laat maar los op een paar beestjes zou ik zeggen, denk dat dat best goed gaat komen!
Greetz Wesly

K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 70-200 OS HSM | Sigma 150-500 OS HSM | M50 f1.7

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2012, 08:46:22 »
Niet verkeerd dacht ik zo.

Ben ook wel benieuwd naar een plaatje "van".

Vriendelijke groet, René

Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

sebastiaanv

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2012, 16:05:35 »
Ik ga vrijdag eens kijken of ik het eea kan laten zien.  ;)

Offline elvinhaak

• Ouwe getrouwe
    • Elvin's Homepage
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2012, 19:48:04 »
Als ik het goed begrijp en samenvat, dus een omgekeerde 50mm op een 'tussenring'?
Een goed resultaat in ieder geval.
Maar wat ik niet begrijp is hoe je de 50mm 1.7 vastgemaakt hebt dat je met de focus-ring de vergrotings-factor kan wijzigen.
Bij mijn exemplaar verschuift de focusring t.o.v. de body-mount maar blijft de afstand frontlens-backlens gelijk zodat het draaien aan de focus-ring geen voordeel oplevert maar alleen de buitenste ring verplaatst (50mm 1.7 op een omkeerring of op een objectief, gebruik makend van de filterdraad).
Ben erg nieuwsgierig!
Pentax K-r (was: K-100D), Sigma 18-200 / 18-250, Pentax 18-55 kitlens, Tamron 28-300, ME-super + filmscan, MZ-5, of MZ-7, Voigtländer 28-210, etc.-  zie homepage

Offline Rafael

• Seniorlid
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2012, 12:02:31 »
Volgens mij gaat het er om dat je de focusring van de 135 kunt gebruiken om de "tussenring" langer en korter te maken!

Heel mooi gedaan Sebastiaan! :D
K-3 + SMC Pentax-FA* 300mm 1:4.5 + SMC-FA* 85mm 1:1.4 + DA* 16-50 1:2.8 + DA* 50-135 1:2.8 + FA 50 1:1.4

Offline elvinhaak

• Ouwe getrouwe
    • Elvin's Homepage
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2012, 21:07:20 »
Volgens mij gaat het er om dat je de focusring van de 135 kunt gebruiken om de "tussenring" langer en korter te maken!

Heel mooi gedaan Sebastiaan! :D

Ahah! Dat is een goed idee inderdaad.
Ja, dat werkt ook bij mij met de 135 met omgekeerde 50mm erop beperkt zo (maar dan dus met glas; zie http://elvinshoot.weebly.com/macro-omkeer1.html ).
Jammergenoeg de laatste tijd hier geen interessante macro-objecten meer in beeld (voor die combi).
Ik zie graag nog wat meer foto's ermee gemaakt!
Pentax K-r (was: K-100D), Sigma 18-200 / 18-250, Pentax 18-55 kitlens, Tamron 28-300, ME-super + filmscan, MZ-5, of MZ-7, Voigtländer 28-210, etc.-  zie homepage