Auteur Topic: cheap ass studio verlichting  (gelezen 3733 keer)

sebastiaanv

• Gast
cheap ass studio verlichting
« Gepost op: 23 augustus 2012, 19:04:58 »
Een echte Nederlander wilt dingen natuurlijk ook echt goedkoop.  :laugh:
Nu ben ik op zoek naar een studio lamp of studioflitser. Wat mij ook gelijk bij de vraag brengt, wat is het verschil daar tussen precies en wat is aan te raden? Deze site biedt erg goedkope sets aan, is dat allemaal zooi, of zijn er wel degelijk leuke dingen mee te bereiken?

Bijvoorbeeld: https://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/fotografie/studioverlichting/studio-lampenset-incl-paraplu-s-en-lampenkappen.html

Pentaxian, het betere Pentaxforum

cheap ass studio verlichting
« Gepost op: 23 augustus 2012, 19:04:58 »

Offline Thoran

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn Foto's op www.thoran-pictures.nl
Re: cheap ass studio verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2012, 19:18:14 »
is geen flits lijkt het.
twee spotjes op een bezemsteel geeft denk ik ongeveer het zelfde effect....  is mijn inschatting
Facebook : Thoran.Pictures / Twitter: @arnolddegans
Mijn Flickr page via : www.thoran-pictures.nl 
Studio page : https://www.facebook.com/ThoranPicturesPhotography

« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2012, 19:18:14 »

sebastiaanv

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2012, 19:20:01 »
is geen flits lijkt het.
twee spotjes op een bezemsteel geeft denk ik ongeveer het zelfde effect....  is mijn inschatting

Ok, dus belichten met van die daglichtlampen is prut?
Er staan ook wel "flitsers" tussen overigens. https://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/fotografie/studioverlichting/studio-flitser-120ws-softbox-50-x-70-cm-en-statief.html

« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2012, 19:20:01 »

Offline Thoran

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn Foto's op www.thoran-pictures.nl
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2012, 19:21:29 »
Ok, dus belichten met van die daglichtlampen is prut?

ho ho ... dat zei ik niet :)  maar ik pakte je vraagstelling op alsof je naar een studioflitser aan 't kijken was  8)

Er staan ook wel "flitsers" tussen overigens. https://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/fotografie/studioverlichting/studio-flitser-120ws-softbox-50-x-70-cm-en-statief.html

Hier kan ik je niet in rade ...  veeeel te weinig verstand van  :-X
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2012, 19:23:01 door Thoran »
Facebook : Thoran.Pictures / Twitter: @arnolddegans
Mijn Flickr page via : www.thoran-pictures.nl 
Studio page : https://www.facebook.com/ThoranPicturesPhotography

sebastiaanv

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2012, 19:23:21 »
ho ho ... dat zei ik niet :)  maar ik pakte je vraagstelling op alsof je naar een studioflitser aan 't kijken was  8)

hahaha, was naar beide aan het kijken. Dit was er alleen een van die lampen. :P
Het verschil tussen de twee is me alleen niet helemaal duidelijk.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:39:08 »
Er is niets mis met die daglichtlampen. Ik heb ze zelf ook, alleen dan niet in van die fancy houders maar in el cheapo bureaulampen van de Ikea waarvan ik de kap binnenin zilver heb gespoten. D'r komt best een hoop licht uit. Alleen voor modellen is het wellicht irritant als er de hele tijd zo'n stel spots in d'r gezicht staan te branden. Maar voor productwerk zijn ze prima...

WeeVee

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:54:58 »
Nee hoor, is niks mis mee.
Ik heb deze hier gekocht: https://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/fotografie/studiosets/studiolampenset-inclusief-statieven-en-paraplu-s.html
en ook nog eens twee van dezelfde statieven elders gekocht.
Gewoon doen dus.

En een antwoord op je vraag:
- een studioflitsert flitst op het moment dat je afdrukt
- studiolampen branden continu
Let wel op: daglichtlampen 5500K zijn een pietsie blauw dus een paar testfoto's maken zodat je weet wat je kunt verwachten.
In deze E27-lampfittingen kun je naar believe andere lampen draaien. Leuk om mee te experimenteren.
grWim

sebastiaanv

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:57:16 »
Nee hoor, is niks mis mee.
Ik heb deze hier gekocht: https://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/fotografie/studiosets/studiolampenset-inclusief-statieven-en-paraplu-s.html
en ook nog eens twee van dezelfde statieven elders gekocht.
Gewoon doen dus.

En een antwoord op je vraag:
- een studioflitsert flitst op het moment dat je afdrukt
- studiolampen branden continu
Let wel op: daglichtlampen 5500K zijn een pietsie blauw dus een paar testfoto's maken zodat je weet wat je kunt verwachten.
In deze E27-lampfittingen kun je naar believe andere lampen draaien. Leuk om mee te experimenteren.
grWim

Top! Heb je wellicht wat voorbeeldfoto's die je gemaakt hebt met deze set?

Je ziet kappen, paraplu's, softboxen - ze hebben allemaal hetzelfde doel volgens mij, maar zijn ze echt wezelijk anders?

WeeVee

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2012, 21:09:28 »
Je ziet kappen, paraplu's, softboxen - ze hebben allemaal hetzelfde doel volgens mij, maar zijn ze echt wezenlijk anders?
Yep
RenéM heeft er drie kasten vol van (  ;) ), omdat licht nooit hetzelfde is en omdat je niet altijd hetzelfde licht wil hebben.

Eén voorbeeld foto heeft niet zoveel zin. het heeft wel zin een serie foto's te bekijken met verschillende belichtingstechnieken. Hier KLIK kun je iets lezen over dit onderwerp.
Ik zou je mijn foto's kunnen laten zien maar die zijn gemaakt met een lichtopstelling die jij nooit precies kan nabootsen: Zonlicht + 5500K lampen om het rode licht af te zwakken + twee flitsers op remote. Ik bedoel hiermee dat jij er voor jezelf niets aan hebt. ( en ik ben bang dat mijn schoonfamilie niet vrolijk wordt als ik hun gezicht op internet zet  :-\ )   ;D
grWim

sebastiaanv

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2012, 21:15:29 »
Yep
RenéM heeft er drie kasten vol van (  ;) ), omdat licht nooit hetzelfde is en omdat je niet altijd hetzelfde licht wil hebben.

Eén voorbeeld foto heeft niet zoveel zin. het heeft wel zin een serie foto's te bekijken met verschillende belichtingstechnieken. Hier KLIK kun je iets lezen over dit onderwerp.
Ik zou je mijn foto's kunnen laten zien maar die zijn gemaakt met een lichtopstelling die jij nooit precies kan nabootsen: Zonlicht + 5500K lampen om het rode licht af te zwakken + twee flitsers op remote. Ik bedoel hiermee dat jij er voor jezelf niets aan hebt. ( en ik ben bang dat mijn schoonfamilie niet vrolijk wordt als ik hun gezicht op internet zet  :-\ )   ;D
grWim

Thx voor je antwoord! Wat ik dus kan concluderen uit je verhaal is: Ze zijn voor zowel binnen als buiten goed te gebruiken, ze zijn voor portretfotografie een goede aanvulling en je kan je model er goed mee belichten?