Auteur Topic: Ervaringen K5-II(s)  (gelezen 4611 keer)

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Ervaringen K5-II(s)
« Gepost op: 8 december 2012, 07:24:05 »
Het lijkt me wel handig om een algemeen ervaringen topic te hebben voor de K5-II(s).

In het kort: de belangrijkste reden voor mij om die K5II aan te schaffen was de verbeterde AF. De rest van de aanpassingen is voor mij niet zo interessant.

Eerste indruk: de AF is sneller maar vooral veel nauwkeuriger en consistenter! Ik heb met mijn 3 F1.4 lenzen bijna geen missers meer: de AF is elke keer keurig waar ik hem/haar wil hebben.

Daarnaast is de AF ook duidelijk beter te gebruiken in donkere omstandigheden. Het duurt dan wel langer maar de focus wordt consistent wel gevonden terwijl ik met mijn oude K5 regelmatig geen goede focus meer krijg.

Korte door de bocht conclusie: Voor mij zijn de meerkosten van de K5-II het zeker waard: de verbeterde AF is het waard wanneer je regelmatig in donkere plekken fotografeert en minder missers wilt.
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Ervaringen K5-II(s)
« Gepost op: 8 december 2012, 07:24:05 »

RonHendriks

• Gast
Re: Ervaringen K5-II(s)
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2012, 15:39:22 »
Leuk dat je er ook een hebt. Ik ben met de mijne op stap geweest en ook wat eerste indrukjes.

- Sneller en accurater in AF
- Met selectie van 5 AF-punten samen met AF-C wordt er wel veel meer dan met de K-5 gewerkt met het centrale AF-punt, terwijl de K-5 ook meer de andere punten gebruikt.

Er komt nog wel meer, maar ben redelijk tevreden voor een eerste indruk.

« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2012, 15:39:22 »

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2012, 15:38:51 »
Ik gebruik nooit AF-C dus daar kan ik niet over oordelen. Na 2 dagen verder te zijn blijf ik me verbazen: al mijn 1.4 lenzen zijn zo spot-on... het lijkt echt of ik nieuwe lenzen heb. Bij de K5 zat ik veel te hannessen met lens correcties, maar dat is nu niet nodig: alle drie mijn sigma primes presteren qua AF erg goed met de K5-II.

« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2012, 15:38:51 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2012, 00:10:06 »
Ik gebruik nooit AF-C dus daar kan ik niet over oordelen. Na 2 dagen verder te zijn blijf ik me verbazen: al mijn 1.4 lenzen zijn zo spot-on... het lijkt echt of ik nieuwe lenzen heb. Bij de K5 zat ik veel te hannessen met lens correcties, maar dat is nu niet nodig: alle drie mijn sigma primes presteren qua AF erg goed met de K5-II.

Dat is vlugjes ook mijn ervaring. Ik heb nu een avondje de sigmazoom mee die ik eerst even gecalibreerd heb, maar in het pikke donker heb ik de indruk dat het behoorlijk goed werkt.

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2012, 21:31:18 »
Daar zullen veel mensen blij mee zijn!
Want die trage AF bij de  K5 en de K20 en de K10 en de K100 was niet zo leuk.
Goed om te lezen!!!

Djeve

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2012, 21:56:48 »
Goed om te lezen idd. Nauwkeuriger en accuratere Af is wel een winstpunt. Hoe is het scherm? Dat vind ik van de k5 ook tegenvallen.

Offline vandermark

• Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2012, 22:19:13 »
Mij valt het niet op dat het scherm veel beter is, als ik ze naast elkaar houd zie ik ook weinig/geen verschil.

Verder is de AF vooral veel nauwkeuriger. Sneller is die alleen in het echt donkere situaties.

Offline nickvdzwan

• Ouwe getrouwe
  • Geen kritiek, is geen verbetering!
    • PPG
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2012, 22:23:11 »

Verder is de AF vooral veel nauwkeuriger. Sneller is die alleen in het echt donkere situaties.

dan is zeker wel fijn te horen.
Moet zeggen dat ik met de K5 nog wel is in de studio met zwarte achtergrond-doek en schaarse verlichting moeite had met focus....
ben benieuwd... kan het vanaf morgen zeggen.....  :D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2012, 22:32:10 »
Thuis eens zitten pielen. Op een klein afstandje zo'n samsonite laptoptas in zwart met een zwarte ritssluiting, met van die iets glimmende zwarte lipjes. Met de sigmazoom op de K-5 geen kans om het verschil te zien tussen de tonen zwart bij 0,3 EV terwijl de K-5 II feilloos de zwarte lipjes ziet op de tas. Best knap, maar alleen bij lenzen die f2.8 of sneller zijn.

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2012, 19:38:54 »
dan is zeker wel fijn te horen.
Moet zeggen dat ik met de K5 nog wel is in de studio met zwarte achtergrond-doek en schaarse verlichting moeite had met focus....
ben benieuwd... kan het vanaf morgen zeggen.....  :D

Weet je al wat? hihihi

Offline nickvdzwan

• Ouwe getrouwe
    • PPG
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2012, 20:09:19 »
Weet je al wat? hihihi

haha nee nog niet.... heb hem al wel uitgepakt...  ;D ;D voelt toch weer fantastisch zo nieuw...
zal zo eerst me lenzen moeten aanpassen... maar zal vanavond even de studio opzetten met het zwarte doek... en een Sax vastleggen...  :D

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2012, 21:17:40 »
haha nee nog niet.... heb hem al wel uitgepakt...  ;D ;D voelt toch weer fantastisch zo nieuw...
zal zo eerst me lenzen moeten aanpassen... maar zal vanavond even de studio opzetten met het zwarte doek... en een Sax vastleggen...  :D

Sax gezien, top man!

Offline nickvdzwan

• Ouwe getrouwe
    • PPG
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2012, 21:22:33 »
Sax gezien, top man!

Sorry die was nog met de K5.... heb nog geen tijd gehad om te testen...  :( :( :( :(
druk druk druk.... kerst periode.......

Offline JdCR

• Pentaxian
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2013, 14:38:43 »
Balen zeg.... Ik heb de eerste shoots met de K-5IIs er op zitten, dat wil zeggen serieus werk. Min of meer in opdracht voor het lokale carnavals gebeuren...

Het ging fantastisch... Ik heb (nog) geen moire op kleding ontdekt, althans niet dat me meteen opviel. AF goed, Alles goed scherp.  Licht en donker geen probleem.

En wat is er dan balen? Mijn mooie oude  stoere gebruikssporen hebbende K-5, ik  zal hem minder gaan gebruiken....  Mijn lieveingscamera  tot nu toe, snif snif... boehoe, zal naar de achtergond verdwijnen. Eigenljk verdient die beter... Maarrr... snif snif.

(Ook balen, de foto's komen op picasa, mag ze maximaal 800 breed plaatsen en voor de website moet er dan weer 100 bij dus  het ziet er eigenljk niet zo uit als ik zou willen).

Bouwbezoek
http://bosuilendorp.nl/?option=com_stefanpicasa&albumid=5709397419791385377

Jeugdsauwelen:
http://bosuilendorp.nl/?option=com_stefanpicasa&albumid=5710759275978377553

Sauwelen vrijdagavond:
http://bosuilendorp.nl/?option=com_stefanpicasa&albumid=5709392117598136225
(Laatste twee series samen met een andere  fotograaf, zie   watermerk voor wie wat gechoten heeft. Ohja, de andere  had een Nikon).

Gebruikte lenzen:
18-135, 16-50 en 60-250

Offline Cees

• Ouwe getrouwe
  • Less is more
    • CeesVanMiert.nl
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2013, 21:44:44 »
He nog een bosuil met een Pentax , het moet gekker worden....
Reageren op mijn foto's mag ook op:
http://www.ceesvanmiert.nl/