Auteur Topic: Omgekeerde lens (50mm) ervaringen  (gelezen 6117 keer)

Offline margriet

• Pentaxian
  • *
Re: Omgekeerde lens (50mm) ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 6 juni 2013, 12:50:04 »
Als ik even bijdehand mag doen.. is het toch "eerlijker" om ook een foto met enkel die 125mm macrolens te nemen en een crop + alle crops van eenzelfde soort onderdeel te nemen... in elk geval kun je met zo'n testje niet veel zeggen over lenzen stacken in het algemeen.

Of praat ik dan onzin? Ik kan me niet herinneren dat ik ook zulke CA produceerde met een omgekeerde lens op m'n panagor maar de kiron produceert CA al zonder omgekeerde lens erop, zeker in rare lichtomstandigheden....

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 6 juni 2013, 12:50:04 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #11 Gepost op: 6 juni 2013, 14:42:08 »
Als ik even bijdehand mag doen.. is het toch "eerlijker" om ook een foto met enkel die 125mm macrolens te nemen en een crop + alle crops van eenzelfde soort onderdeel te nemen... in elk geval kun je met zo'n testje niet veel zeggen over lenzen stacken in het algemeen.

Of praat ik dan onzin? Ik kan me niet herinneren dat ik ook zulke CA produceerde met een omgekeerde lens op m'n panagor maar de kiron produceert CA al zonder omgekeerde lens erop, zeker in rare lichtomstandigheden....

Elke lens in combinatie met een andere omgekeerde lens erop zal wel iets anders reageren dan in mijn specifieke geval.
Maar de voigtlander 125mm is wel een zeer goed kleurgecorigeerd geval, de kleurfouten komen uit het gebruik van de combinatie, je stralengang door de omgekeerde 50mm is heel anders voorop een tele, dan voorop een set tussenringen.
Met de lensstack, diafragmeer je met de telelens, met de tussenringen doe je dat met de omgekeerde lens.

« Reactie #11 Gepost op: 6 juni 2013, 14:42:08 »

Offline margriet

• Pentaxian
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 6 juni 2013, 19:25:19 »
Na vorige reactie realiseerde ik me een ding, de panagor heeft het voorste glas diep verzonken liggen, je zou kunnen zeggen dat die lens een permanente zonnekap heeft.. eigenlijk schroef je dus de omgekeerde lens op de zonnekap...., wat zou dat inhouden voor de uiteindelijke foto? 125/50 of 90/50 geeft vast ook reŽle verschillen in manieren van lichtbuiging. 

Ach, voor mij blijft het giswerk want ik snap toch nooit wat van de theorie erachter (ook niet de vergroting rekensommetjes) en uiteindelijk blijf ik hangen in wat op het zicht het beste resultaat geeft met de minste onhandigheden in 't veld. Ik ben toch geÔnspireerd en heb ook maar eens een omkeerringetje besteld voor de k-mount ipv altijd lens op lens... dus binnenkort kan ik het ook experimenteren  thu

« Reactie #12 Gepost op: 6 juni 2013, 19:25:19 »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #13 Gepost op: 6 juni 2013, 19:40:51 »
Ik heb goede resultaten behaald met de F100 met daarop de FA* 24/2 omgekeerd.

Maar de beste bij vergrotingen tot 5x is mijn schneider apo componon 60/4 op een balg.
Deze Hier de prijs is denk ik niet realistisch ;)

krispy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 6 juni 2013, 23:19:28 »
Na vorige reactie realiseerde ik me een ding, de panagor heeft het voorste glas diep verzonken liggen, je zou kunnen zeggen dat die lens een permanente zonnekap heeft.. eigenlijk schroef je dus de omgekeerde lens op de zonnekap...., wat zou dat inhouden voor de uiteindelijke foto? 125/50 of 90/50 geeft vast ook reŽle verschillen in manieren van lichtbuiging. 

Ach, voor mij blijft het giswerk want ik snap toch nooit wat van de theorie erachter (ook niet de vergroting rekensommetjes) en uiteindelijk blijf ik hangen in wat op het zicht het beste resultaat geeft met de minste onhandigheden in 't veld. Ik ben toch geÔnspireerd en heb ook maar eens een omkeerringetje besteld voor de k-mount ipv altijd lens op lens... dus binnenkort kan ik het ook experimenteren  thu
+1 (lang leve eBay). Ik heb nog een oude (inmiddels schimmelvrij) olympus 50mm f1.8 liggen die ik wel ns omgekeerd wil gebruiken. Tubes ertussen, TC er tussen.. geen idee wat er gebeurd, maar wel leuk om uit te proberen :)

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #15 Gepost op: 6 juni 2013, 23:47:51 »
Nadeel aan een omgekeerde lens is dat je diafragma helemaal sluit en je het open moet houden aan dat pinnetje.
Het werkt voor veld macro's nogal moeilijk.

Offline D1N0

• Pentaxian
  • *
  • prutser Marc
« Reactie #16 Gepost op: 6 juni 2013, 23:53:53 »
daarvoor heb je dus takumars ;)
私はいつも右です

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #17 Gepost op: 7 juni 2013, 07:54:03 »
daarvoor heb je dus takumars ;)

Maakt niet uit het blijft een ellende.

Zet je een omgekeerde lens op een bestaande lens dan behoud je de automatische functies en zet je ze op ringen moet je helemaal manueel.

Offline PeterN

• Pentaxian
  • *
  • Ik kijk ook niet in de spiegel
« Reactie #18 Gepost op: 7 juni 2013, 09:01:40 »
Nadeel aan een omgekeerde lens is dat je diafragma helemaal sluit en je het open moet houden aan dat pinnetje.
Het werkt voor veld macro's nogal moeilijk.

Zet je lens op de grootste opening en je hebt dat probleem niet ;)

Hg, Peter
Fotograferen is selecteren

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #19 Gepost op: 7 juni 2013, 09:43:31 »
Als je macro's die bv 5x ware grote op volle opening gaat maken dan krijg je wat lol.