Auteur Topic: Variabel ND filter  (gelezen 1397 keer)

Ritsjie

• Gast
Variabel ND filter
« Gepost op: 9 juni 2013, 02:37:40 »
Ik ben van plan om meerdere ND filters aan te schaffen. Nu zag ik dat die dingen ook als variabel leverbaar zijn. Dat lijkt natuurlijk ideaal; n filter dat naar wens in te stellen is.
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n variabel filter?

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Variabel ND filter
« Gepost op: 9 juni 2013, 02:37:40 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: Variabel ND filter
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2013, 09:39:36 »
Zo'n variabel ND filter is eigenliik twee polaroid filters achter elkaar.
Dus als je al twee polafilters hebt (voorste moet niet circulair zijn!) kan het ook.

« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2013, 09:39:36 »

Ritsjie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2013, 11:17:54 »
Ah OK. Nee, ik heb 1 circulair polafilter.

Als je 'n ND filter zou kopen, kun je dan beter meerdere ND voorzet filters nemen of is zo'n variabel filter ook goed? Goed als in kwalitatief vergelijkbaar, mits je een fatsoenlijk neemt.

« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2013, 11:17:54 »

foto-ivo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2013, 11:54:02 »
Ah OK. Nee, ik heb 1 circulair polafilter.

Als je 'n ND filter zou kopen, kun je dan beter meerdere ND voorzet filters nemen of is zo'n variabel filter ook goed? Goed als in kwalitatief vergelijkbaar, mits je een fatsoenlijk neemt.

Variabel is goed. Neem dat een goede en neem er een van 2-400, dat heb je heel wat stops winst. Bij 400 je statief gebruiken en diafragma op tenminste f/11 zetten.
Wat ga je er mee doen?

Ritsjie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2013, 17:11:45 »
Bedoeling is om er lange belichtingen mee te gaan maken, zeg zo van een halve minuut of zo. Dat bij normaal daglicht. Om water en dergelijke mooi te fotograferen.

Ik ben een beetje geschrokken van de kwaliteit van die variabele ND filters. Zeker dat verhaal van dat kruis zie je vaak terug. Ik denk er nu over om f een Hoya NDX400 f een B+W ND110 aan te schaffen. De eerste is 9 stops, de tweede 10.

foto-ivo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2013, 19:06:50 »
Hoya is prima. Voor B&W en Tiffen betaal je veel meer. Veel plezier met je experimenten.