Auteur Topic: fotorugtas vs trekking rugtas  (gelezen 2021 keer)

Offline Mocca

• Lid
  • Geslacht: Man
fotorugtas vs trekking rugtas
« Gepost op: 20 januari 2015, 17:02:46 »
Laats was er weer een vraag op het internationale (Amerikaanse) forum over een goede fotorugtas. En er kwamen weer meer dan voldoende tips binnen. En op een gegeven ook natuurlijk de tip koop een camera capsule en doe die in een goede trekking rugzak, is zoveel beter dan de fotorugzakken. Want ……. , en toen kwamen weer de lijsten met “negatieve punten” van een fotorugtas. En voor de goede orde, het gaat dan bijna altijd over de dual tassen, dus en voor fotospullen en persoonlijk spullen.

Zo’n beetje het eerste wat wordt gezegd is: een goede trekkingtas heeft een internal frame, dus beter. Nu heb ik 2 clik elite tassen, en beide hebben een frame. Naneu heeft  in een aantal tassen een frame. F-stop gear heeft in z’n tassen een frame. Van lowepro weet ik het niet. En dan heb ik het over een stijve (aluminium/kunstof) frame. Dus eigenlijk is die meteen ontkracht.

Het tweede wat wordt gezegd is: een goede trekking tas heeft een frame dat helemaal versteld kan worden (lees schouderbanden). Nu kan ik het frame van mijn ene elite tas helemaal verstellen, naar boven naar beneden naar links naar rechts. Beide schouderbanden zijn helemaal los van elkaar in te stellen. Naneu heeft ook tassen die dat kunnen. Van F-stop en lowepro weet ik het niet. Dus ook die stelling kan meteen ontkracht worden.

Het derde gaat altijd over verdeling. En de klacht dan is dat het camera deel onderin de tas zit. En daarover zijn vaak 2 klachten. 1 het is op de bodem, dus niet goed beschermd (en toch hebben ook die mensen vaak een schouder/messenger tas die ze ook zo op de grond zetten). En tweede (meest bizarre) voor betere verdeling en draagcomfort is het beter als camera compartment bovenin zit. Tja, heb nooit geweten dat het zwaarste bovenin een beter draagcomfort brengt. Juist het tegenovergestelde. Het zwaarste onderin, dus gewicht meteen op je heupen en van je schouders af. Zwaarste bovenin, tja als je kaarsrecht sta is het te doen, maar ga je bewegen, dan ga je toch echt meer slingeren door de centrifugale krachten die er op komen staan. Dus ook deze is meteen ontkracht.

En vierde en laatse: Als je ergens bent kan je capsule laten liggen als geen foto’s gaat maken, en neem je gewoon alleen je rugtas mee met spullen. Tja, naneu en F-stop werken ook met “capsules” (naneu op een aantal modellen) Clik elite heeft dat niet, maar je kan wel tussen schotten etc eruit halen (dus 1 compartment van top tot op de bodem) en er een gewone trekking tas van maken. Dus ook weer ontkracht.

Nu heb ik in een vorig leven (dus lees voor kinderen) veel gereisd en lange dagtochten gemaakt. Dus heb heel wat goede rugtassen gehad (en een aantal die ik nog steed heb). En kan zeggen, voor mij is het draagcomfort van de goede fotorugtassen zeker net zo goed als van en goede trekking tas. En in die periode had ik nog geen fotorugtas, dus werkte ik ook met een capsule. En wat was dat een gedoe. Voor goede gewichtsverdeling, capsule onderin. Dus had je je camera nodig, eerst alles eruit om je camera te pakken (en het ergens op de grond leggen  ). En wilde je makkelijk bij je camera kunnen, moest hij bovenin wat resulteerde in een top gewicht tas. Dus ben persoonlijk erg blij met goede dual tassen.

Nu maakt het mij echt niet uit als iemand een gewone trekking tas wil kopen met een camera capsule er in. Als dat iets is waar diegene voor hem het beste uit de voeten mee kan, zeker doen. Maar ik kan er niet bij dat er elke keer eigenlijk “onwaarheden” worden verkondigd als waarom het beter is (zie boven).

En ik post dit hier gewoon uit nieuwsgierigheid, wat men er hier van vind fotorugzak vs trekking met capsule.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

fotorugtas vs trekking rugtas
« Gepost op: 20 januari 2015, 17:02:46 »

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
Re: fotorugtas vs trekking rugtas
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2015, 00:45:02 »
Waarschijnlijk zijn er best goede fotorugzakken die niet of weinig onderdoen voor een goede trekking rugzak. Zelf heb ik gekozen voor een derde optie gekozen; een fototas aan een borstharnas in combinatie met een trekkingrugzak. Over de gewichtsverdeling verschil ik met je van mening. Wat hier staat, klopt volgens mijn ervaring: http://www.oppad.nl/?uitrusting=tips-rugzak-inpakken. Het lichte spul stop je dus echt onderin en het zware of middelzware vooral daarboven tegen de rug aan. Dat slingeren valt wel mee als je de riem over je borst goed aantrekt. En ik heb wel enige ervaring want ik loop al sinds mijn 16'e meerdaagse tochten in Noorwegen; de laatste 12/14 jaar helemaal bovenin. En als je een 130 liter Bergans (mijn huidige rugzak) met zeker de eerste dagen tussen de 25 en 30 kilo gewicht er in verkeert inpakt, dan merk je dat!

Eigenlijk vind ik beide opties niet handig, want je moet je rugzak afdoen, open maken en dan pas kan je een foto maken. Zeker als je nogal wat gewicht meedraagt, is dat een behoorlijk vermoeiende bezigheid. Dan laat je het fotograferen wel... Met slecht, nat weer hang je bovendien vaak een hoes over de buitenkant van je rugzak, waardoor het allemaal nog ontoegankelijker wordt. En dat terwijl ons merk camera juist in dat soort omstandigheden veelal gewoon te gebruiken is (in combinatie met een gesealde lens uiteraard.) De tas op mijn borst is waterdicht en heeft een ziplock om snel bij je spullen te kunnen...

Maar om op je eigenlijke vraag terug te komen... ;) Een goede trekkingrugzak heeft over het algemeen een goede, redelijk zwaar uitgevoerde heupband waar je inderdaad het gewicht op draagt (bergop beginnen de schouderbanden ook wat meer mee te doen, die trek ik dan wat aan.) Ik weet niet in hoeverre dat het geval is bij fotorugzakken?

« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2015, 00:45:02 »

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2015, 23:30:14 »
Als het puur voor dagtochten is kun je ook een tas nemen met capsule die van achteren toegankelijk is. De tas draai je om je lichaam heen naar voren (aan de heupband), je maakt hem open en hebt meteen toegang tot alles. Dit vind ik vrij comfortabel. Maar met een echt grote/zware rugzak werkt het weer niet goed.

Zelf zit ik te denken aan de ThinkTank Change Up, voor als ik mijn spullen direct toegankelijk wil hebben en/of meer andere spullen in mijn F-Stop Loka rugzak kwijt moet. Alleen is hij niet waterdicht zoals die van Remco.

Deze manier van dragen heeft trouwens nog een voordeel: je loopt beter in balans doordat je niet alleen gewicht op je rug hebt, maar ook aan de voorkant.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2015, 23:38:59 door starbase218 »
Photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.

« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2015, 23:30:14 »

Offline Mocca

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2015, 14:26:55 »
Ook de goede fotorugzakken hebben een zware brede heupband. dus die nemen veel gewicht over.

die change up ziet er inderdaad wel goed uit. Maar volgens mij hebben ze iets soortelijks van f-stop.
Ik heb zelf een chesholster van clik elite. Die kan ik dan ook aan m'n rugtas doen, heb ik altijd een camera parraat aan de voorkant.

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2015, 23:21:33 »
Als ex militair heb ik wel met rugzakken gezeuld geloof me.
Die situaties waar je en slapen en eten mee wilt voor enkele dagen en daarnaast nog een heleboel fotospullen dan is er volgens mij maar een goede optie.
Trekking rugzak op de rug en fotorugzak op je buik. klinkt lachwekkend maar het werkt. Zwaar maar de balans is goed. Doe je dit niet zal het altijd een compromis zijn in wat je meeneemt, maar dat is het vermoedelijk altijd. Wij droegen op die manier onze radiopost. Toen waren ze nog niet echt klein en er hing een flinke batterij bij aan. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvertellen dat we de radio om beurten droegen want het was wel behoorlijk zwaar.

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2015, 23:23:48 »
Als ex militair heb ik wel met rugzakken gezeuld geloof me.
Die situaties waar je en slapen en eten mee wilt voor enkele dagen en daarnaast nog een heleboel fotospullen dan is er volgens mij maar een goede optie.
Trekking rugzak op de rug en fotorugzak op je buik. klinkt lachwekkend maar het werkt. Zwaar maar de balans is goed. Doe je dit niet zal het altijd een compromis zijn in wat je meeneemt, maar dat is het vermoedelijk altijd. Wij droegen op die manier onze radiopost. Toen waren ze nog niet echt klein en er hing een flinke batterij bij aan. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvertellen dat we de radio om beurten droegen want het was wel behoorlijk zwaar.
+1!

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2015, 13:16:16 »
Deze kan een goede aanvulling zijn op een trekking rugzak maar is ook los en in aanvulling van een daypack te gebruiken KLIK KLIK

Of eentje als deze Klik Klik

Persoonlijk ga ik voor Lowepro. Heb op dit moment een FLIPSIDE 400 AW en dat werkt prachtig, stevig handig en doordacht. Wel niet voor jouw doel geschikt.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2015, 13:26:14 »
Bij Amazon DE kost hij maar de helft ;)

M.Bas

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2015, 21:30:22 »
Even een flinke schop, gewoon omdat het kan. ;D

Laats was er weer een vraag op het internationale (Amerikaanse) forum over een goede fotorugtas. En er kwamen weer meer dan voldoende tips binnen. En op een gegeven ook natuurlijk de tip koop een camera capsule en doe die in een goede trekking rugzak, is zoveel beter dan de fotorugzakken. Want ……. , en toen kwamen weer de lijsten met “negatieve punten” van een fotorugtas. En voor de goede orde, het gaat dan bijna altijd over de dual tassen, dus en voor fotospullen en persoonlijk spullen.
Als je een rugzak uitzoekt (wat voor soort/type dan ook) moet je je eerst goed bedenken waar je hem voor wilt gebruiken.
Ik heb ondertussen een 5tal rugzakken in bezit en als ik iets ga doen kies ik een rugzak die het best geschikt is voor wat ik ga doen.
De perfecte rugzak bestaat niet, je zult dus altijd ergens een compromis moeten maken.

Mijn rugzakken:
- Dell laptop tas: Dagelijks rugzak voor naar het werk met de laptop(s), duidelijk geen foto rugzak. :P
- Lowe Pro AW 40th anniversary ijsbeer nogwat: Voor als ik de toerist/fotograaf uithang en makkelijk wil kunnen wisselen tussen 2 lenzen of hij wordt gebruikt als opslag voor camera en lenzen tijdens reizen.
Geen frame (enigszins stevig door de padding), camera compartiment onderin met opening aan zijkant en rugkant, bovenin ruimte voor spullen.
Draagcomfort is ok zolang je het beperkt tot korte dagtripjes in stedelijk gebied.
- Mammut Nirvana Elements 25: Officieel een ski/snowboard rugzak, gebruik hem hoofdzakelijk tijdens snowboarden en indoor klimmen.
Geen frame, geen stevigheid, geen draagcomfort tenzij je in de winter een dikke jas aan hebt. Als je bij het skiën of snowboarden valt heb je niet zo'n last van de rugzak.
- Mammut Aletsch 25: De rugzak die ik het langst in bezit heb en gebruik voor alle dagtochten in de bergen, inclusief de nodige wandelingen in de winter.
Extern frame met mesh, groot hoofd compartiment met wat zijvakken en opbergvakken in de bovenklep.
Camera gaat in een Lowe Pro toploader tas en dan in het hoofd compartiment, tijdens wandelingen hangt de camera aan de schouderbanden van de rugzak.
- Deuter Futura Vario 50+10: Voor meerdaagse wandelingen, buiten klimmen, dagtochten met meer foto spullen en voor wintertochten die wat meer gear vereisen.
Extern frame met mesh, groot hoofd compartiment, bodem compartiment, zijvakken en opbervakken in de bovenklep, voorkant kan opengeklapt worden zodat nagenoeg het hele hoofd compartiment makkelijk bereikbaar is.
Camera gaat of in de toploader of in een F-Stop medium camera unit welke precies in het hoofdcompartiment past en dan bereikbaar is via de voorkant die open kan.

Citaat
Zo’n beetje het eerste wat wordt gezegd is: een goede trekkingtas heeft een internal frame, dus beter. Nu heb ik 2 clik elite tassen, en beide hebben een frame. Naneu heeft  in een aantal tassen een frame. F-stop gear heeft in z’n tassen een frame. Van lowepro weet ik het niet. En dan heb ik het over een stijve (aluminium/kunstof) frame. Dus eigenlijk is die meteen ontkracht.
Een goede trekking rugzak heeft over het algemeen inderdaad een frame, dat kan inwendig of uitwendig zijn, en dat voegt inderdaad meteen een stuk stevigheid toe. En in mijn ervaring zitten rugzakken met een frame comfortabeler.
Er zijn tegenwoordig inderdaad ook foto rugzakken met frame, zoals je zegt heeft Clik Elite er een aantal en een aantal andere merken ook.
Ik heb zelf ook naar Clik Elite tassen gekeken, maar ik vond het draagcomfort zeer tegenvallen voor een rugzak met een dergelijke prijs. Moet ik er wel bij zeggen dat Clik Elite tassen beter zijn in dat opzicht dan een heleboel anderen.

Citaat
Het tweede wat wordt gezegd is: een goede trekking tas heeft een frame dat helemaal versteld kan worden (lees schouderbanden). Nu kan ik het frame van mijn ene elite tas helemaal verstellen, naar boven naar beneden naar links naar rechts. Beide schouderbanden zijn helemaal los van elkaar in te stellen. Naneu heeft ook tassen die dat kunnen. Van F-stop en lowepro weet ik het niet. Dus ook die stelling kan meteen ontkracht worden.
Een aantal jaar geleden waren er amper foto rugzakken met een goed verstelbaar draagsysteem. Vaak zorgt de opbouw van foto rugzakken er voor dat het onmogelijk is een goed verstelbaar draagsysteem te hebben. Dan doel ik vooral op rugzakken die openen aan de rugzijde, maar over het algemeen blijven foto rugzakken een beetje achter kwa verstel mogelijkheden.

Citaat
Het derde gaat altijd over verdeling. En de klacht dan is dat het camera deel onderin de tas zit. En daarover zijn vaak 2 klachten. 1 het is op de bodem, dus niet goed beschermd (en toch hebben ook die mensen vaak een schouder/messenger tas die ze ook zo op de grond zetten). En tweede (meest bizarre) voor betere verdeling en draagcomfort is het beter als camera compartment bovenin zit. Tja, heb nooit geweten dat het zwaarste bovenin een beter draagcomfort brengt. Juist het tegenovergestelde. Het zwaarste onderin, dus gewicht meteen op je heupen en van je schouders af. Zwaarste bovenin, tja als je kaarsrecht sta is het te doen, maar ga je bewegen, dan ga je toch echt meer slingeren door de centrifugale krachten die er op komen staan. Dus ook deze is meteen ontkracht.
Afhankelijk van hoe je een rugzak gebruikt is het eerste punt wel degelijk een zeer valide punt. Ik klauter nogal eens over steile stukken en grote rotspartijen waarbij de onderkant van de rugzak met enige regelmaat de rotsen raakt. En dat gaat niet altijd zachtjes.
Het tweede punt ben ik van mening dat in het midden een mooi compromis is, zoals bij mij Deuter rugzak.

Citaat
En vierde en laatse: Als je ergens bent kan je capsule laten liggen als geen foto’s gaat maken, en neem je gewoon alleen je rugtas mee met spullen. Tja, naneu en F-stop werken ook met “capsules” (naneu op een aantal modellen) Clik elite heeft dat niet, maar je kan wel tussen schotten etc eruit halen (dus 1 compartment van top tot op de bodem) en er een gewone trekking tas van maken. Dus ook weer ontkracht.
Capsules hebben een voordeel dat je de hele capsule kan verwijderen en als opslag gebruiken terwijl je de rugzak voor een ander doel gebruikt.
Mijn foto spullen zitten altijd opgeborgen in en Lowe Pro rugzak en de F-Stop capsule.
Meer een puntje van gebruiksgemak/luiheid. :P

Citaat
Nu heb ik in een vorig leven (dus lees voor kinderen) veel gereisd en lange dagtochten gemaakt. Dus heb heel wat goede rugtassen gehad (en een aantal die ik nog steed heb). En kan zeggen, voor mij is het draagcomfort van de goede fotorugtassen zeker net zo goed als van en goede trekking tas. En in die periode had ik nog geen fotorugtas, dus werkte ik ook met een capsule. En wat was dat een gedoe. Voor goede gewichtsverdeling, capsule onderin. Dus had je je camera nodig, eerst alles eruit om je camera te pakken (en het ergens op de grond leggen  ). En wilde je makkelijk bij je camera kunnen, moest hij bovenin wat resulteerde in een top gewicht tas. Dus ben persoonlijk erg blij met goede dual tassen.
Als je een trekking rugzak hebt waarbij het hoofdcompartiment aan de voorkant open kan zoals mijn Deuter is het probleem van onbereikbaarheid ook opgelost. ;)

Citaat
Nu maakt het mij echt niet uit als iemand een gewone trekking tas wil kopen met een camera capsule er in. Als dat iets is waar diegene voor hem het beste uit de voeten mee kan, zeker doen. Maar ik kan er niet bij dat er elke keer eigenlijk “onwaarheden” worden verkondigd als waarom het beter is (zie boven).

En ik post dit hier gewoon uit nieuwsgierigheid, wat men er hier van vind fotorugzak vs trekking met capsule.
Foto rugzakken en trekking rugzakken hebben beiden hun nut. Ga je dagenlang de bergen in met foto spullen dan is een trekking rugzak met capsule the way to go als je het mij vraagt. Dagtochten zijn beiden een mogelijkheid en hangt het puur af van wat je belangrijker vindt, comfort of gebruiksgemak. Blijf je in NL, gewoon een foto rugzak nemen.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2015, 21:34:09 door M.Bas »