Auteur Topic: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW  (gelezen 3388 keer)

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2015, 23:38:41 »
Het criteria voor een tc zie ik zo:
Vergelijk de opname met tc met de opname zonder tc maar 1,4 keer vergroot.
Bijna altijd is de opname met tc slechter. Alleen de echt goede maar ook duurdere komen dan nog in aanmerking.

Maar zelfs als ze iets beter zijn verlies je een hele stop licht.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2015, 23:38:41 »

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

« Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2015, 15:35:37 »

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2017, 21:25:54 »
Lange tijd ben ik kritisch over deze TC geweest omdat de scherpte me niet beviel. Toch ben ik deze de laatste tijd steeds vaker weer gaan gebruiken, zoals ook vandaag. Deze ringmus heb ik genomen met de DA300/4 met 1.4 TC op f/8 1/500 ISO 400.

De scherpte doet hier niet zichtbaar onder voor de scherpte van de DA300 zonder TC. Wel is het zo dat het aantal net niet scherpe opnames met TC wat hoger ligt dan zonder. Onze Pentaxen zwabberen graag een beetje rond het ideale scherptepunt heen en weer en met 420mm is dat kennelijk wat kritischer dan met 300mm.

Groet,
Jan

« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2017, 21:25:54 »

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2017, 22:30:19 »
De scherpte doet hier niet zichtbaar onder voor de scherpte van de DA300 zonder TC. Wel is het zo dat het aantal net niet scherpe opnames met TC wat hoger ligt dan zonder. Onze Pentaxen zwabberen graag een beetje rond het ideale scherptepunt heen en weer en met 420mm is dat kennelijk wat kritischer dan met 300mm.

De bijgevoegde foto is prima; wel vraag ik me af hoe groot het verschil is met wel/geen TC gebruik bij vliegende vogels. Gebruik je 1 scherpstelpunt voor de scherpstelling en maak je nu meer opnamen en stel je steeds opnieuw scherp, om te compenseren dat je meer "net niet scherpe opnames" krijgt als je de 1.4 x TC gebruikt?

groeten, Arno

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2017, 23:03:20 »
De bijgevoegde foto is prima; wel vraag ik me af hoe groot het verschil is met wel/geen TC gebruik bij vliegende vogels. Gebruik je 1 scherpstelpunt voor de scherpstelling en maak je nu meer opnamen en stel je steeds opnieuw scherp, om te compenseren dat je meer "net niet scherpe opnames" krijgt als je de 1.4 x TC gebruikt?

groeten, Arno
Vliegende vogels heb ik er nog niet mee geprobeerd, maar ik neem bijna al mijn foto's op AF-C met backbutton AF. Vogels bewegen continu en anders de takken wel waarop ze zitten. Er zijn dus sowieso altijd missers. Het valt me op dat het er meer zijn met de TC. Maar bovenstaande foto bewijst dat het wel scherp kan... En dat vroeg ik me al een tijdje af.

Groet,
Jan