Auteur Topic: Tamron SP AF 17-35mm F/2.8-4 Di LD Aspherical [IF]  (gelezen 3487 keer)

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
    • Instagram
Tamron SP AF 17-35mm F/2.8-4 Di LD Aspherical [IF]
« Gepost op: 10 september 2015, 22:11:49 »
Hoera, ik mag weer een nieuwe lens toevoegen aan de vele die hier al op het forum staan. Dit is de Tamron SP AF 17-35mm F/2.8-4 Di LD Aspherical [IF]. Ik heb deze lens al een maandje maar vanavond pas de tijd genomen om wat proeffoto’s te maken.

Familie
Eigenlijk is dit de wijdere broer (zus?) van de Tamron SP 28-75mm (hier en hier). Die laatste heb ik ook gehad en ik kan zeggen dat deze vergelijkbaar is qua uiterlijk en bouwkwaliteit maar wel een fractie lichter. Beiden hebben 7 rounded lamellen.

Bereik
Er zijn natuurlijk meer lenzen met dit bereik; om een paar te noemen: Tarmon 17-50 f/2.8, Pentax DA* 16-50 f/2.8, Pentax DA 16-45mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8 maar dit zijn allemaal APS-C lenzen. Deze lens is full frame en daarom een interessante en betaalbare ultrawide zoom voor een Pentax FF camera (nog even mensen...).

Gebruik, eerste indruk
AF is vlot maar stopt een beetje abrupt wanneer scherpgesteld is. AF lijkt accuraat. Scherpte in het midden is verrassend goed. Wijdopen neemt de scherpte naar de randen toe af en naar de hoeken nog meer. Ik heb nog niet beoordeeld hoe de scherpte is over de frame wanneer geknepen naar bij bv f/8. Kleuren zijn op zich prettig maar de witbalans heb ik regelmatig aangepast. Misschien dat de tijdstip van deze foto’s daarmee te maken heeft (invallende schemering).

Lightroom heeft een profiel voor deze lens maar omdat het lensmodel niet in de EXIF staat en dus niet automatisch uitgelezen kan worden moet je die zelf opzoeken in LR (staat onder Tamron, helemaal onderaan). De profile is vooral praktisch voor het corrigeren van de vertekening wanneer uitgezoomd want, zoals bij de meeste zooms onder de 20mm, is er een zekere mate van distortion. Daarnaast wordt de vignetting, die mij niet zo snel stoort maar er wel is, gelijk gecorrigeerd.

Links
PDF gebruiksaanwijzingen bij Tamron
Gebruikerservaringen en beoordeling bij Pentaxforums.com
Review op crop sensor Nikon bij Photozone

Eigen foto’s
Als ik hieronder schrijf onbewerkt dan heb ik niets gedaan qua belichting, contrast, clarity, etc. Maar ik heb wel regelmatig de witbalans aangepast die vaak te koel was. Alle foto’s in een bestek van een half uur genomen. De foto’s hebben een hogere resolutie dan hier weergegeven, open foto in nieuwe tab voor grotere resolutie.

[1] Onbewerkt, 17mm, f/5.6
Mooie scherpte en kleuren. Let niet op de vieze ramen...

[2] Onbewerkt, 17mm, f/2.8 (wijdopen)
Het magenta van de bloemen is erg heftig maar dat kan ook aan de camera liggen want dat zie ik vaker met mijn bloem foto’s.

[3] Onbewerkt, 35mm, f/4 (wijdopen)
Hier zie je de scherpte in het midden, die minder is links en rechts (field curvature?).

[4] Onbewerkt, 17mm, f/4.0
Beetje hetzelfde verhaal.

[5] Onbewerkt, 35mm, f/5.6
Meer scherpte op 35mm en f/5.6, ook buiten het midden van de foto. Vertekening valt ook mee op 35mm.

[6] Licht bewerkt, incl verscherping en clarity, 31mm, f/4 (wijdopen)
Op de minimale afstand van 30cm.

[7] Licht bewerkt, incl vignetting, 17mm, f/2.8 (wijdopen)
Op de minimale afstand van 30cm.

[8] Licht bewerkt, 17mm, f/2.8 (wijdopen)
Voorste lichtje op de minimale afstand van 30cm.

[9] Licht bewerkt, 35mm, f/4 (wijdopen)
Voorste lichtje op de minimale afstand van 30cm.

[10] Licht bewerkt, incl vignetting, f/2.8 (wijdopen)

edit: edit voor betere leesbaarheid
« Laatst bewerkt op: 14 september 2015, 14:41:04 door joostdh »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Tamron SP AF 17-35mm F/2.8-4 Di LD Aspherical [IF]
« Gepost op: 10 september 2015, 22:11:49 »