Auteur Topic: SMC PENTAX DA 50-135 SDM 'handle with care'  (gelezen 7519 keer)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
SMC PENTAX DA 50-135 SDM 'handle with care'
« Gepost op: 20 september 2015, 12:58:14 »

Klachtomschrijving : op brandpuntstandje 50mm kun je niet op oneindig scherpstellen.

Lens opgehaald, even op de camera gehad, en zag ook een behoorlijk focusverloop bij het zoomen.
Bij eeen goed afgeregelde zoomlens hoort de scherpstelling niet te verlopen bij het veranderen van het brandpunt.
Voor diegenen die alleen het autofocus tijdperk kennen, in die goede oude tijd stelde je scherp op de uiterste zoomstand, en zoomde je uit tot de gewenste beeldhoek.

Maar terug naar de lens in kwestie, thuis toch even een goede uiterlijke inspectie gedaan voordat de schroevendraaier erin gezet ging worden.

En wat bleek :

Het achterstuk zit er scheef op, bovenstaande foto is natuurlijk gemaakt om het zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen, maar zo op het oog viel het niet eens erg op.

Aan de bayonet is nog niets fouts te zien:

Bayonet eraf:

Het valt meteen op dat de vier schroefjes die het volgende onderdeel vastzetten niet allemaal even diep zitten (vierde schroef zit achter het diafragma onderdeel, dus niet te zien).

Het door het bevestigingsgat getrokken schroefje:

Een van de twee al wat dieper liggende schroefjes:

Het nog goed zittende schroefje:

Het andere wat dieper zittende schroefje:

Het diepst zittende schroefje hoefde niet losgemaakt te worden om de ring eraf te halen:

Het is wel duidelijk waarom.

De losse ring, achteraanzicht:

Zie dat bij een van de twee gaten geheel geen 'vlees' meer zit om de ring vast te houden.

De losse ring, vooraanzicht:

Duidelijk is het geheel beschadigde gat te zien, maar ook dat twee andere gaten ook al breuksporen hebben.

Het uitgebroken onderdeel:

En nog een keer naast het gat waar het uitkwam:

Omdat het plastic plastisch is vervormd, paste het uitgebroken deel niet meer in het gat wat het achter had gelaten.
Dit was dan ook de reden dat het ring onderdeel scheef achterop de lens zat, en oneindig niet op standje 50mm bereikt kon worden.

De lens voorlopig maar weer in elkaar gezet, wat extra vervelend werk is vanwege die 'WR seals', geef mij maar 'old school' metaal en glas objectieven.

Nu lijkt alles weer te werken, maar een goed gevoel geeft het natuurlijk niet, wetende hoe marginaal deze lens nu vast zit.

Vier schroefjes welke via vrij dun plastic de rest van de lens vast moeten houden, ik vind het beneden de maat, zeker voor lens die als topmodel bedoeld is in het pentax assortiment.
En dit exemplaar zit nu nog maar met drie schroefjes vast, waarvan twee ook al niet optimaal.

Bijkomende ontdekking, dit deel van de lens lijkt me exact hetzelfde als wat in de DA 16-50 zit, hopelijk hebben ze genoeg reserve onderdelen op voorraad liggen (het is een door mij vaker gezien euvel van de DA 50-135).

Pentaxian, het betere Pentaxforum

SMC PENTAX DA 50-135 SDM 'handle with care'
« Gepost op: 20 september 2015, 12:58:14 »

Offline KRG

• Ouwe getrouwe
Re: SMC PENTAX DA 50-135 SDM 'handle with care'
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2015, 13:26:47 »
Ik heb naar aanleiding van dit verhaal nog geen zin om over te stappen.

Wel houden dit soort verhalen en vooral d eaanduiding van de zwakke punten me tegen omveel in duur glas van Pentax te investeren. Volgens mij is het zo dat het bij Pentax soms net zo is als bij Franse auto's. Ontwerp goed, maar soms te zwakke materiaalkeuze of ontwerpmissertjes. Bv SDM problematiek bij Pentax.

Ik zie het ook bij sommige goede Pentax camera's waarbij ineens ontwerp probleempjes na productie opduiken .

Is dat bij de Canon en Nikon en Olympus producten net zo : qua camera's ? en qua lensopbouw. Of is Pentax daarin helaas soms teveel een vorobeeld van hoe het niet moet?

Ik ben nog steeds heel erg tevreden over mijn K-x (met meer dan 50.000 op de teller !), maar twijfel wel eens als deze camera het zou gaan begeven. Wat daarna : K- 3 of K-3 II of K- S2  of Mirrorless (Fuiji oid?) of Sony A7 - II ???
En ook nog heel blij met mijn K200D die het ook uitstekend doet.

maar dit verhaal van een lens ontwerp zwakte geeft wel wat te denken.....

KRG (Klaas)
Pentax K-1, K-S2 |K-x|Pentax D FA 28-105, DPSigma17-70 2.8-4.5|DA 18 - 50 WR RE|DA 18 - 55 AL II  |DA 50 - 200|DA L 50 - 300|DA 35 2.4|A 50 1.7 |A 3.5 ~4.5 35 -70 |A 28 2.8|M 135 3.5| Takumar(bayonet) 135 2.5 |FA 28 - 70 4.0|FA 28 - 80 3.5|Vivitar 75 - 205 macro 3.8|Vivitar flitser 285 |

« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2015, 13:26:47 »

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2015, 14:30:57 »
Ik heb naar aanleiding van dit verhaal nog geen zin om over te stappen.

Wel houden dit soort verhalen en vooral d eaanduiding van de zwakke punten me tegen omveel in duur glas van Pentax te investeren. Volgens mij is het zo dat het bij Pentax soms net zo is als bij Franse auto's. Ontwerp goed, maar soms te zwakke materiaalkeuze of ontwerpmissertjes. Bv SDM problematiek bij Pentax.

Ik zie het ook bij sommige goede Pentax camera's waarbij ineens ontwerp probleempjes na productie opduiken .

Is dat bij de Canon en Nikon en Olympus producten net zo : qua camera's ? en qua lensopbouw. Of is Pentax daarin helaas soms teveel een vorobeeld van hoe het niet moet?

Ik ben nog steeds heel erg tevreden over mijn K-x (met meer dan 50.000 op de teller !), maar twijfel wel eens als deze camera het zou gaan begeven. Wat daarna : K- 3 of K-3 II of K- S2  of Mirrorless (Fuiji oid?) of Sony A7 - II ???
En ook nog heel blij met mijn K200D die het ook uitstekend doet.

maar dit verhaal van een lens ontwerp zwakte geeft wel wat te denken.....

SDM is - pardon the pun - gewoon crap. Niet sneller dan schroefaandrijving, wel storingsgevoelig. Het enige voordeel is dat het bijna geen geluid maakt. Maar zeker in de 50-135 en 60-250 is het geen snelle aandrijving. Al zouden Canon's USM en Nikon's SWM net zo foutgevoelig zijn, dan nog hebben ze het voordeel dat het in elk geval veel sneller is (de ring-type aandrijving dan). Maar goed, in elk geval kun je de SDM tegenwoordig met een lens-firmware hack uitschakelen.

De 16-50 vind ik dan wel weer snel genoeg autofocussen met SDM. Ook niet bliksemsnel, maar ook zeker niet slecht.

DC autofocus, zoals in de 16-85 en 18-135, schijnt betrouwbaarder te zijn. Op dit moment is de gekke situatie met Pentax dat als je betere lenzen wilt, deze een tragere AF hebben: niet wat je mag verwachten. De allernieuwste fullframe lenzen hebben dan nu wel weer DC aandrijving, maar dat zijn ook lenzen van 2 kilo en 2000 euro; ook niet wat ik wil. Overigens zijn Canikons equivalenten nog steeds sneller, wederom door die ring-type AF.

Vwb camera's; er zijn inderdaad een paar problemen geweest. De K-5 had last van loslatende lens-releaseknoppen, maar dat was met een beetje secondelijm snel weer te verhelpen (niet dat dat de bedoeling is, maar er is tenminste een oplossing). Mijn eerste K-5 had ook last van het mirror-flop probleem. De K-3 II heeft ook een terugroepactie gehad.

Ik zou alleen niet kiezen op basis van dit soort "mankementen", maar op basis van wat je wilt. Want geloof het of niet, maar de meeste tijd werkt het spul gewoon en kan je er prima foto's mee maken. Heb je bijvoorbeeld de tracking autofocus of de diepere buffer van de K-3 (II) nodig, of niet? Wil je een ingebouwde flitser of een ingebouwde GPS? Als ik DSLR-onderwaterfotografie ga doen moet ik sowieso overstappen. Dat kan ook iets zijn. Op dit moment kijk ik echter meer naar een compactcamera met behuizing die tot 40 meter oid kan. Mijn Olympus Tough TG-2 gaat tot 15 meter en dat is niet genoeg. Overigens wel grappig; toen ik op 14 meter zat, zag ik dat het plastic onder de waterdruk in het midden al helemaal tegen de LCD werd aangeperst. Maar dan zit je ook op iets van 2,4 bar.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2015, 14:52:36 door starbase218 »
Photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.

« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2015, 14:30:57 »

Offline JohnnieS

• Pentaxian
  • *
  • Pentax verzamelaar
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2015, 16:05:17 »
Tja, als ik dit zo zie, en lees is het belabberd aan het worden met de Kwaliteit van de Pentaxlenzen.
Ze zullen zo niet van de productielijn afkomen,ik denk alleen na dat ze zijn opgestuurd ter reparatie bij een of ander sevicepunt.
Toch wel zonde, als er zo weinig aandacht aan Kwaliteit word besteed tijdens een Reparatie  :'(
Pentax spulletjes  Opkoper/ Bemiddelaar

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2015, 16:07:36 »
Lijkt net alsof die lens als eens open is geweest voordat jij eraan ging sleutelen. Of is die in de fabriek zo in elkaar gezet?

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2015, 17:01:57 »
Voor diegenen die alleen het autofocus tijdperk kennen, in die goede oude tijd stelde je scherp op de uiterste zoomstand, en zoomde je uit tot de gewenste beeldhoek.

Dit heb ik ook wel eens gedaan met autofocus hoor, om de focus correct te krijgen. Maar volgens mij zijn er veel lenzen waarbij de focus wel verloopt tijdens het zoomen (niet-parfocal lenzen iirc), want ik kreeg er geen scherpe foto's mee.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2015, 17:02:50 »
Tja, als ik dit zo zie, en lees is het belabberd aan het worden met de Kwaliteit van de Pentaxlenzen.
Ze zullen zo niet van de productielijn afkomen,ik denk alleen na dat ze zijn opgestuurd ter reparatie bij een of ander sevicepunt.

Het is een gebruikte lens, ik ken de historie niet, maar ergens tussen eerste verkoop en bij mij terechtkomen is er teveel kracht op die schroefjes uitgeoefend. Hoe en wat voor  ongelukje dat is geweest weet ik ook niet.

Lijkt net alsof die lens als eens open is geweest voordat jij eraan ging sleutelen. Of is die in de fabriek zo in elkaar gezet?

Zou kunnen dat iemand eerder bezig is geweest, maar ik kreeg niet de indruk, en nee af fabriek zal die niet zo geweest zijn.
Neemt niet weg dat ik de manier van monteren van zo'n relatief zware lens met vier van die plastic schroefgaatjes te mager vind.

Julie moeten het niet erger maken dan het is, ik denk dat als ik andere merken onder handen zou nemen, overal wel de gevolgen van zo goedkoop mogelijk produceren zal vinden.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2015, 17:05:48 »
Dit heb ik ook wel eens gedaan met autofocus hoor, om de focus correct te krijgen. Maar volgens mij zijn er veel lenzen waarbij de focus wel verloopt tijdens het zoomen (niet-parfocal lenzen iirc), want ik kreeg er geen scherpe foto's mee.

Ik ben bang dat de calibratie op dit punt bij AF zoomlenzen niet meer is wat die bij manueele zooms was, waarschijnlijk gaan de fabrikanten ervanuit dat de AF het wel opvangt.

Vroeger ging het met precies in te stellen kleine schroefjes, tegenwoordig gaat het met 'shims'.

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2015, 18:06:34 »
Ik ben bang dat de calibratie op dit punt bij AF zoomlenzen niet meer is wat die bij manueele zooms was, waarschijnlijk gaan de fabrikanten ervanuit dat de AF het wel opvangt.

Vroeger ging het met precies in te stellen kleine schroefjes, tegenwoordig gaat het met 'shims'.

Zijn dit dunne plaatjes die de hele optische constructie naar voren of achteren uitlijnen?

Zo ja, dan heb ik ze wel eens gezien in mijn eigen lenzen. :)
« Laatst bewerkt op: 20 september 2015, 18:08:22 door starbase218 »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2015, 19:37:42 »
Het lijkt me dat een van de vorige eigenaars de lens een flinke tik bezorgd heeft terwijl de body eraan hing.
Zelf heb ik drie SDM lenzen (DA* 300, 16-50 en 50-135) en nog nooit een probleem gehad.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2015, 21:06:02 »
Zijn dit dunne plaatjes die de hele optische constructie naar voren of achteren uitlijnen?

inderdaad.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2015, 23:11:18 »
Het lijkt me dat een van de vorige eigenaars de lens een flinke tik bezorgd heeft terwijl de body eraan hing.
Zelf heb ik drie SDM lenzen (DA* 300, 16-50 en 50-135) en nog nooit een probleem gehad.

Ik weet niet of de DA 300 hetzelfde plastic achterstuk of constructie heeft, maar ik vermoed van niet.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2015, 23:44:15 »
Moderne Kunststof is dikwijls beter dan metaal, tenminste in bepaalde gevallen.

Maar of metaal bestand was geweest tegen dezelfde tik is niet te achterhalen.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2015, 07:08:26 »
Moderne Kunststof is dikwijls beter dan metaal, tenminste in bepaalde gevallen.

Maar of metaal bestand was geweest tegen dezelfde tik is niet te achterhalen.

Met een soortgelijke schroefbevestiging zit de metalen bayonet op de lens, daar is niets aan te zien.

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
    • Instagram
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2015, 10:33:01 »
Mijn vermoeden zou ook uitgaan naar een (flinke) tik. Heb je toch weer mooi opgelost Glasbak. Dank je weer voor de ‘inkijk’.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2015, 12:42:00 »
Met een soortgelijke schroefbevestiging zit de metalen bayonet op de lens, daar is niets aan te zien.

Uiteraard, zal het de zwakste schakel zijn die het begeeft, had deze ring niet gelost dan was de schade misschien vele malen groter geweest.

Offline Jan-61

• Take a Look at the OtherSide...
  • Pentaxian
  • *
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq
« Reactie #16 Gepost op: 22 september 2015, 19:35:06 »
Is het in zo'n geval niet mogelijk om met dat kneedbare twee-componenten-materiaal de breuken aan te helen? Of is dat toch te grof om hier toe te passen?

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 |
FLICKR

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #17 Gepost op: 22 september 2015, 20:40:25 »
Is het in zo'n geval niet mogelijk om met dat kneedbare twee-componenten-materiaal de breuken aan te helen? Of is dat toch te grof om hier toe te passen?

Jan.

Je bedoeld zoiets als Sugru ?
Dat blijft flexibel, en er is trouwens erg weinig ruimte om iets te lijmen.

Offline Jan-61

• Pentaxian
  • *
    • FotoSeq
« Reactie #18 Gepost op: 24 september 2015, 17:13:24 »
Je bedoeld zoiets als Sugru ?
Dat blijft flexibel, en er is trouwens erg weinig ruimte om iets te lijmen.

Nee hoor, gewoon zo'n repair-stick van Bison, die je bij de doe-het-zelvert kunt kopen!

Jan.
FLICKR

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #19 Gepost op: 24 september 2015, 20:17:07 »
Nee hoor, gewoon zo'n repair-stick van Bison, die je bij de doe-het-zelvert kunt kopen!

Dat spul ken ik niet, en als je deze bedoeld, dan is dit meer een vuller.

deze vond ik ook  ;D

Offline Jan-61

• Pentaxian
  • *
    • FotoSeq
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2015, 23:03:41 »
Dat spul ken ik niet, en als je deze bedoeld, dan is dit meer een vuller.

deze vond ik ook  ;D

LOL, ja ik bedoelde eerste. Kan me voorstellen dat dat voor fijnmechanische doeleinden minder geschikt is....

Jan.
FLICKR

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #21 Gepost op: 6 november 2015, 18:37:57 »
Het vervolg.
Naar ik heb begrepen verschillende e-mailtjes en belletjes, kon er een ring gekocht worden bij de franse pentax reparateur.

De nieuwe ring in de verpakking.

Hier zit de oude ring nog op de lens, en de nieuwe andersom ernaast gehouden.

Je kunt zien dat om ruimte te houden voor het IC, er een stuk uit de ring is weggelaten,zo krap zit de lens hier in elkaar.

Er zitten enige onderdelen die van de kapotte ring naar de nieuwe omgezet moeten worden, waaronder dit pinnetje waar trouwens geen enkele moderne pentax camera wat mee doet.

Links de nieuwe, rechts de oude.

Onder de om te zetten onderdelen horen ook deze ringen.

Ook de powerzoom contacten moeten omgezet:

Hierna de lens weer in elkaar gezet, en die gladde rubber ringen ter (WR) afdichting maken dat extra lastig.
Lens afgeleverd, en het lijkt erop dat er weer foto's mee gemaakt kunnen worden.

Offline Thoran

• Pentaxian
  • *
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn Foto's op www.thoran-pictures.nl
« Reactie #22 Gepost op: 6 november 2015, 19:15:30 »
wow ... petje af ...   en een hele diepe buiging  thu
Facebook : Thoran.Pictures / Twitter: @arnolddegans
Mijn Flickr page via : www.thoran-pictures.nl 
Studio page : https://www.facebook.com/ThoranPicturesPhotography

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
    • Instagram
Re: SMC PENTAX DA 50-135 SDM 'handle with care
« Reactie #23 Gepost op: 6 november 2015, 20:36:35 »
Grote respect voor je kunde! En wat goed dat je het onderdeel hebt kunnen opsporen, dat zal vast ook een hele onderneming geweest zijn.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
Re: SMC PENTAX DA 50-135 SDM 'handle with care
« Reactie #24 Gepost op: 6 november 2015, 21:48:25 »
Grote respect voor je kunde! En wat goed dat je het onderdeel hebt kunnen opsporen, dat zal vast ook een hele onderneming geweest zijn.

Het opsporen/organiseren heb ik aan de eigenaar van de lens overgelaten.

Offline Megan

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Weer een illusie armer en een ervaring rijker
« Reactie #25 Gepost op: 6 november 2015, 22:31:47 »
chapeau !!
Er is heel wat geduld nodig om altijd lui te zijn.

RiPex

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 9 november 2015, 13:01:03 »
 thu thu thu thu Wat goed zeg.

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #27 Gepost op: 9 november 2015, 16:15:16 »
Grote klasse George!
De ervaring met dit euvel heb je enkele jaren geleden ook met mijn exemplaar opgedaan.
En de oorzaak was toen een flinke schok van camera met lens erop wat zich dus in het zwakste punt uitte met het scheuren van de bevestiging met alle gevolg van dien.
Is destijds gerepareerd in Hamburg, en was behoorlijk duur! Er werd niet alleen een ring vervangen zoals jij hier laat zien!

Mocht het zich ooit weer voordoen, dan weet ik dat er een handigere oplossing is!  thu 8)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #28 Gepost op: 10 november 2015, 08:00:31 »

Is destijds gerepareerd in Hamburg, en was behoorlijk duur! Er werd niet alleen een ring vervangen zoals jij hier laat zien!

Als ik het me goed herinner, had die een grotere klap gehad, ook de rubber afdichtringen waren gebroken.

Offline Egbert

• Ouwe getrouwe
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2015, 09:57:40 »
da's mooi gedaan glasbak, gefeliciteerd  thu
Pentax K-5 ii, pentax k-01, Pentax Q 7 Pentax mx-1, Pentax Optio LS465,Pentax Flitser AF360FGZ II
Pentax Q lenzen: 01/02/03/05/06/07.
Pentax DSLR Lenzen:10-17, 17-70,55-300, 35, 40xs, 50, 70, 100.
Pentax SLR Lenzen: 28, 50, 100, 135, 200

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #30 Gepost op: 11 november 2015, 13:21:41 »
Als ik het me goed herinner, had die een grotere klap gehad, ook de rubber afdichtringen waren gebroken.

Had idd wel een flinke optater gehad. o.a. AF motor werd ook vervangen... maar de schade op het eerste oog kwam overeen met wat ik hier zie.

Offline wunigard

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Wunigards Photography
« Reactie #31 Gepost op: 11 november 2015, 20:54:25 »
Très grand chapeau  thu

Offline yves74

• Pentaxian
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 11 november 2015, 22:46:50 »
Knap gedaan hoor! Fijn dat de lens het weer doet.

Groet,
Yves
K30 met 18-135 WR, Sigma 30/1.4, Sigma 105/2.8 macro, Super-Takumar 50/1.4, Metz 48.