Auteur Topic: ruis  (gelezen 1993 keer)

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • Hen Metsemakers
Re: ruis
« Reactie #10 Gepost op: 1 november 2015, 11:57:03 »
Voor mij is het vaak een balans tussen sluitertijd en ISO om ruisgehalte zo laag mogelijk te houden.
Spreek dan over concertfotografie. Hoe dynamischer de act hoe sneller de sluitertijd moet zijn. Diafragma laat ik vrij, maar ISO zo laag mogelijk bij sluitertijd.
En tussendoor experimenteren met gunstigere instellingen als situatie verandert.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 1 november 2015, 11:57:03 »

Offline Fries

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 1 november 2015, 12:24:22 »
Voor mij is het vaak een balans tussen sluitertijd en ISO om ruisgehalte zo laag mogelijk te houden.
Spreek dan over concertfotografie. Hoe dynamischer de act hoe sneller de sluitertijd moet zijn. Diafragma laat ik vrij, maar ISO zo laag mogelijk bij sluitertijd.
En tussendoor experimenteren met gunstigere instellingen als situatie verandert.

Ik heb trouwens wel de indruk dat je bij weinig licht en hoge ISO maar beter niet te conservatief kan belichten. Als je het in de nabewerking nog wil goedmaken, valt het mij vaak nog tegen hoeveel ruis je dan tegenkomt. Bij optredens kan ik me voorstellen dat de artiesten nog enigszins zijn uitgelicht en de schaduwpartijen niet zo belangrijk zijn.

« Reactie #11 Gepost op: 1 november 2015, 12:24:22 »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #12 Gepost op: 1 november 2015, 20:34:58 »

« Reactie #12 Gepost op: 1 november 2015, 20:34:58 »

Offline yves74

• Pentaxian
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 1 november 2015, 21:58:04 »
Verhelderend commentaar in deze post. Dank daarvoor. Ik hou op mijn k30 overigens de iso meestal maar onder de 800. Merk daarboven behoorlijk wat ruis, ook op snelle sluitertijden. Maar goed, een k30 is geen k5/k3.

Yves
K30 met 18-135 WR, Sigma 30/1.4, Sigma 105/2.8 macro, Super-Takumar 50/1.4, Metz 48.

Offline Mocca

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2 november 2015, 14:25:03 »
Verhelderend commentaar in deze post. Dank daarvoor. Ik hou op mijn k30 overigens de iso meestal maar onder de 800. Merk daarboven behoorlijk wat ruis, ook op snelle sluitertijden. Maar goed, een k30 is geen k5/k3.

Yves

in de K30 zit dezelfde sensor als in de K5, dus dat kan het problem niet zijn (er zal uiteraard wel en klein verschil zijn). Maar waneer merk je de ruis op? Als je naar de foto kijkt? als je een print maakt? of als je de foto op 100% bekijkt?
de K30 kan makkelijk ISO3200 aan, zelfs ISO6400 als je ruis niet zo erg vind. Maar dan moet de sensor wel iets worden overbelicht.
Persoonlijk stoor ik me niet snel aan ruis. is het er, dan is het er. jammer dan. Of zoals ooit een beroemde persfotograaf zei: liever een bewogen foto, dan helemaal geen foto.