Auteur Topic: Hotshoe  (gelezen 3426 keer)

Erik

• Gast
Hotshoe
« Gepost op: 6 december 2015, 11:18:43 »
Ik weet niet of ik dat hier op de juiste plaats zet.

Is er iemand die me kan helpen aan meer output gegevens van een hotshoe van een K-5. Ik heb een schakeling gemaakt en wil de hotshoe gebruiken om te synchroniseren.

Even heel in het kort:
 Ik heb een schakeling met een vijf tal Leds die ik elk afzonderlijk op een flexibel heb gezet. Zodoende kan ik bij macrofotografie bij lichten en het licht van elke led afzonderlijk regelen en brengen waar ik het hebben wil. Nu zou ik de led kunnen laten branden en zo mijn foto's maken. In veel gevallen zal dat ook lukken, echter mijn bijen, die wil ik op de plaat vast leggen, reageren op het licht van de leds.

Het enige wat ik dus kan doen is de led laten ontbranden op moment van de opname.

Kan er iemand helpen. Dank.
« Laatst bewerkt op: 6 december 2015, 11:31:47 door Erik »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Hotshoe
« Gepost op: 6 december 2015, 11:18:43 »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re: Hotshoe
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2015, 11:31:04 »
Op de hotshoe ga je ook de pre meet-flash meten denk ik.
Zelfs al zet je de flits op Manueel toch stuurt de opzetflitser nog een pre-flash uit. Het is dus best mogelijk dat de Hot-shoe hetzelfde doet.
Je zou dat kunnen testen door een simpel slave flashje aan te sturen met een opzetflitser. Met de pop-up flash mis je de sync dat heb ik getest.

Zelf heb ik ook plannen in die richting en was van plan het PC-sync contact te gebruiken.
Ik ga ervan uit dat alleen de hoofdflits synchronisatie hierop te vinden is.
« Laatst bewerkt op: 6 december 2015, 11:32:52 door Guido Franssens »

« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2015, 11:31:04 »

Erik

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2015, 11:45:14 »
Dag Guido,

Ik heb geen slave, testen gaat dus lastig.

Ik meen te weten, als ik fout ben verbeter me aub, dat het hoofdcontact, in het midden het grootse contact, bij een flits, doorverbind naar de "ground". Vroeger was dit een echte schakelaar die doorverbond naar de "massa", nu is het elektronisch. Maar wat kan dit hebben, moet er een optocoupler worden gebruikt? maar welke stroom kan een dergelijk contact dan hebben, hoe stel je de optocoupler in? Wat geven de andere contacten en hoe ver zijn de pulsen van elkaar verschoven? Enz.

« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2015, 11:45:14 »

Offline Toine

• Ouwe getrouwe
    • Repiuk
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2015, 11:49:24 »
het centrale contact van de hot shoe is waarschijnlijk hetzelfde als het PC sync contact. De andere kleinere contactpunten verzorgen de rest (denk ik).
Maar dan nog: Is de responstijd van een LED hetzelfde als een flitsbuis? Bovendien is de flitstijd van een flitsbuis zeer kort, Het contact van de hot shoe of PC sync zal nog korter "aan" zijn. Je schakeling zou dan ook een "brandtijd" moeten regelen.
En wat heb je dan gekregen een LED variant van een flitser? Is een "gewoon" flitsertje met P-TTL niet veel handiger bij macro

Overigens alleen bij oude camera's de PC sync een lompe schakelaar naar massa. Je mag nu maar een paar volt een nog minder mA op de contacten zetten

Erik

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 6 december 2015, 12:14:21 »
Citaat
En wat heb je dan gekregen een LED variant van een flitser? Is een "gewoon" flitsertje met P-TTL niet veel handiger bij macro

Klopt, dan heb ik een flitserje met 5 afzonderlijke lampjes. Een gewone flitser is te groot. Ik ben in bijenkasten en met bijen bezig. Een led op een dunnen flexibele, kan ik mooi brengen waar het licht moet zijn. 

Citaat
Bovendien is de flitstijd van een flitsbuis zeer kort, Het contact van de hot shoe of PC sync zal nog korter "aan" zijn.

Dat is geen probleem. Als ik een trigger signaal heb hoe kort ook, dan kan ik daar een Monostabiele multivibrator mee worden aangestuurd, deze zal de duur van de flitstijd bepalen.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2015, 12:17:31 »
Ik heb destijds een enkele hoog voltage flitsers ontdaan van hun flitsbuis+reflector.
Deze heb ik, in halve Flitsdoosjes verpakt. Dat heb ik tegen een stuk plexiglas gedaan wat ik dan weer mat geschuurd heb.
En ring gezaagd in het plexiglas en dan via een stepdownrind op de lens vastgemaakt.

een oude flits diende als generator en werd aangestuurd door door de opzet via een oud slave oogje.

Alleen met de lens op manueel was er geen voorflits en was de sync juist.

De opzet

en het resultaat

en buiten

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2015, 12:24:27 »
Ik denk ook aan LED.

Ik heb me 2 highpower 3watt leds gekocht.
Die aangestuurd kunnen worden door een arduino. Eens het werkt kan ik de Arduino vervangen door een kleine Digistump.
De bedoeling is dat beide leds als duurlicht kunnen gebruikt worden en zelfs dimbaar zijn via PWM. Maar ook als korte flits.
Dezen leds zijn het https://www.fasttech.com/product/1380907-arduino-compatible-keyes-3w-180-210lm-3000-3200k

Voorlopig zit het alleen maar in mijn hoofd

Erik

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 6 december 2015, 12:50:59 »
Citaat
Ik heb destijds een enkele hoog voltage flitsers ontdaan van hun flitsbuis+reflector.
Deze heb ik, in halve Flitsdoosjes verpakt. Dat heb ik tegen een stuk plexiglas gedaan wat ik dan weer mat geschuurd heb.
En ring gezaagd in het plexiglas en dan via een stepdownrind op de lens vastgemaakt.

Ziet er zeer goed uit, maar is voor de toepassing die ik wil gebruiken allemaal veel te groot. Een (power) led gemonteerd op een zware koperdraad is het maximum 

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2015, 13:46:18 »
Weet dat een flitsbuis op zich niet groot is het is gewoon een glazen buisje van enkele mm doorsnee. In dit geval heb ik ze samen met hun reflector gelaten.

Erik

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2015, 13:51:48 »
Weet dat een flitsbuis op zich niet groot is het is gewoon een glazen buisje van enkele mm doorsnee. In dit geval heb ik ze samen met hun reflector gelaten.

De afmetingen van zo'n buisje zijn niet het probleem, maar ik moet met hoogspanning een bijenkast in en dat vind ik wel een probleem.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2015, 13:57:12 »
Ja dat zal je moeten isoleren. Je zou de flitsbuis en de bedrading in een stukje  lichtdoorlatende slang kunnen stoppen en boven en onder afsluiten met silikonen of hotglue

Offline Toine

• Ouwe getrouwe
    • Repiuk
« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2015, 15:12:42 »
Als het zo krap is dan zou ik aan glasvezel denken zoals ze ook voor microscopen gebruiken bv
https://www.google.nl/search?q=koudlichtbron&espv=2&biw=1373&bih=915&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwin7Y6ytMfJAhXI2Q4KHf-mALgQsAQIKw&dpr=1

Je kunt dit soort glasvezels ook voor een flitser monteren. Ik heb een keer op een rommelmarkt een verhuisdoos vol gevonden van dat spul met het idee om een soort supercompacte ringflitser te knutselen.
Je mag er er zo een paar ophalen (regio Eindhoven).

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #12 Gepost op: 6 december 2015, 21:18:04 »
het centrale contact van de hot shoe is waarschijnlijk hetzelfde als het PC sync contact.

Waarschijnlijk niet voor de K5.
De K20 had al een extra buffer achter het PC contact zitten, t.b.v. flitsers met een hogere ontsteekspanning, hoe hoog vertellen ze dan weer niet.
Volgens mij moet je gewoon het PC contact gebruiken, en niet de hotshoe. De PC is bedoeld voor studio flitsers, die ook niets met voorflitsen kunnen werken.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2015, 21:37:33 »
Thx George.

Het PC contact is trouwens veel makkelijker te bereiken. Een kabeltje van een euro, strippen en je kan er alles op aansluiten.
Of nog eleganter via een radio trigger.

Erik

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2015, 22:38:06 »
Ja dat zal je moeten isoleren. Je zou de flitsbuis en de bedrading in een stukje  lichtdoorlatende slang kunnen stoppen en boven en onder afsluiten met silikonen of hotglue

Bijen zijn gevoelig voor hoogspanning en magnetische velden. Je wil niet weten welk een magnetichveld zo'n ontlading van een flitsbuis teweegbrengt. De bedoeling is om met zo weinig mogelijk, voor de bijen storende elementen, in een bijenkat te komen.