Auteur Topic: Pentax K (1958 - 1959) in de reparatie  (gelezen 3008 keer)

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • jongejan.photo
Pentax K (1958 - 1959) in de reparatie
« Gepost op: 23 januari 2016, 22:39:37 »
Ik had het al aangekondigd. In mijn verzameling zit een vrij gave Pentax K waarvan het tweede sluitergordijn niet meer beweegt. Gek genoeg kan ik de sluiter gewoon spannen en opent het eerste gordijn netjes als ik op de ontspanknop druk. Maar het tweede gordijn en dus ook de spiegel doen niet meer mee. Ik ben benieuwd of ik dit nog aan de praat kan krijgen en dus heb ik de camera opengemaakt.

Hierboven is de camera te zien, zonder lens en vlak voor de klus.

Ik liep meteen al tegen een flinke uitdaging op. Het moertje (eigenlijk een hol boutje, want de draad zit aan de buitenkant) met de twee gleufjes liet zich niet zomaar verwijderen. Ik heb met de dremel een stukje gereedschap gemaakt van een bithouder. Zie onder.

Hierboven is de kap al verwijderd en ook de lenshouder, maar ook de gemodificeerde bithouder staat erop. Deze past precies.

Met de kap eraf kwam dit in beeld. Ik heb daarna de sluitertijdenknop (voor de snelle tijden) weer gemonteerd en ook de transporthendel weer vastgezet. Zo kan ik makkelijker met de camera spelen. Wat een prachtig gezicht is dat trouwens als je de sluiter spant.

Aan de andere kant ziet het er zo uit.

De voorkant ziet er nu zo uit.

Maar nu? Ik kan natuurlijk gewoon boutjes los blijven draaien, maar weet iemand hier de slimste manier om de sluiter te bereiken?

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2016, 23:34:38 door Jan »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Pentax K (1958 - 1959) in de reparatie
« Gepost op: 23 januari 2016, 22:39:37 »

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
Re: Pentax K (1958 - 1959) in de reparatie
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2016, 00:50:59 »
Kan je niet helpen, maar ik geef het topic zo wel even een 'schopje' omhoog in de rangorde van actuele draadjes... (Misschien dat http://www.pentaxian.nl/index.php?action=profile;u=7 kan helpen. Je kan er natuurlijk altijd even een pm'te aan wagen...)

« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2016, 00:50:59 »

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2016, 10:01:34 »
Dank je Remco. Ik ben inmiddels nog wat verder gekomen. Ik heb het prisma verwijderd en het spiegelhuis is nu los. Ik krijg het spiegelhuis echter niet verwijderd omdat dit wordt vastgehouden door een palletje. Zie foto.

Je zult begrijpen dat ik er niet voor kies om lukraak alle boutjes maar los te draaien. Als er iemand is die thuis is in het binnenwerk van zo'n oude Pentax, dan zou dat wel helpen.

« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2016, 10:01:34 »

Offline Megan

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Weer een illusie armer en een ervaring rijker
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2016, 11:32:44 »
Er is heel wat geduld nodig om altijd lui te zijn.

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2016, 15:46:31 »
heb je hier misschien iets aan ?

http://www.pentax-manuals.com/manuals/service/servicemanuals.htm

Zeker, die link kende ik niet. De S3 komt het dichtst in de buurt van de K, dus die handleiding ga ik eens goed bestuderen. Dankjewel Megan.

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2016, 23:46:11 »
Vandaag een H1a opengemaakt om te kijken hoe bepaalde dingen eruit zien in een normaal werkende camera. Daarnaast de K nog wat verder gedemonteerd en het spiegelhuis verwijderd. Inmiddels weet ik wat er aan de hand is en ook dat ik dit niet kan repareren. De bandjes waarmeer het tweede sluitergordijn naar de andere kant wordt getrokken zijn afgebroken.

Op de eerste foto zie je de restanten nog zitten aan de rol aan de rechterkant. Op de tweede foto zijn ook die afgebrokkeld. Zo slecht was het materiaal eraan toe.

Volgend weekend maar weer in elkaar zetten en dan kan hij toch de vitrine weer in. Hij is er niet minder mooi om.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2016, 11:05:41 door Jan »

Offline Megan

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Weer een illusie armer en een ervaring rijker
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2016, 13:38:09 »
bandjes van een andere camera monteren ?? evt heb ik nog wel een aantal analoge camera's liggen.

ik weet alleen niet of het e.e.a. uitwisselbaar is ??
Er is heel wat geduld nodig om altijd lui te zijn.

Offline crabe919

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2016, 20:11:03 »
Zelf kan ik je hier niet bij helpen, maar mocht je een berichtje nalaten op het AFF (analoogfotoforum.nl) dan denk ik wel dat je er aan uit geraakt.

De gordijnen herstellen lijkt me niet onoverkomelijk als je wat handig bent.

Succes Adam

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2016, 20:47:39 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad een poging ga doen om dit te herstellen. Bandjes van een andere oude camera zijn er misschien ook slecht aan toe. Ik ga maar eens op zoek naar materiaal dat deze taak kan vervullen. Het moet dun zijn, redelijk sterk en niet elastisch. Dat moet te vinden zijn.

Offline Pieter

• Seniorlid
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2016, 14:46:11 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad een poging ga doen om dit te herstellen. Bandjes van een andere oude camera zijn er misschien ook slecht aan toe. Ik ga maar eens op zoek naar materiaal dat deze taak kan vervullen. Het moet dun zijn, redelijk sterk en niet elastisch. Dat moet te vinden zijn.

Dyneema weefsel?