Auteur Topic: Metz 58-af1 - ontploft... wat nu ?  (gelezen 2334 keer)

Datake

• Gast
Metz 58-af1 - ontploft... wat nu ?
« Gepost op: 31 januari 2016, 19:51:20 »
Zoals het topic zegt, vandaag op een familiefeest, ineens *poef* lamp ontploft.

Wat zijn mijn opties? Ik krijg het ding voor geen meter open, alleen de toplens heb ik er af gekregen, maar daar is een stuk van af gebroken tijdens het verwijderen.

Zo te zien zit de xenon lamp gesoldeerd ergens met draadjes? Van het buisje is nagenoeg NIETS mee terug te vinden? Alleen super kleine stukjes glas die overal tussen zitten (de scharnieren etc.)

Kan het hersteld worden? Is het de moeite? Zet ik hem te koop AS IS voor onderdelen?

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Metz 58-af1 - ontploft... wat nu ?
« Gepost op: 31 januari 2016, 19:51:20 »

Offline ferre

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Metz 58-af1 - ontploft... wat nu ?
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2016, 19:55:01 »
ik vrees dat je beter bent met een nieuwe of 2hands te kopen dan te laten herstellen

« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2016, 19:55:01 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2016, 22:03:29 »
Zoals het topic zegt, vandaag op een familiefeest, ineens *poef* lamp ontploft.

Wat zijn mijn opties? Ik krijg het ding voor geen meter open, alleen de toplens heb ik er af gekregen, maar daar is een stuk van af gebroken tijdens het verwijderen.

Zo te zien zit de xenon lamp gesoldeerd ergens met draadjes? Van het buisje is nagenoeg NIETS mee terug te vinden? Alleen super kleine stukjes glas die overal tussen zitten (de scharnieren etc.)

Kan het hersteld worden? Is het de moeite? Zet ik hem te koop AS IS voor onderdelen?

Dat is knap, nog nooit meegemaakt dat een flitsbuis ontplotf is.
Niets zalf aan te repareren, want voor de flitsbuis zul je toch bij metz aan moeten kloppen.

« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2016, 22:03:29 »

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2016, 00:58:35 »
Zit er nog garantie op? Volgens mij hebben we twee jaar consumentenbescherming tegen ernstige defecten en veel ernstiger dan dit is er niet.

Offline Pentax4ever

• Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2016, 11:15:55 »
ik vrees dat je beter bent met een nieuwe of 2hands te kopen dan te laten herstellen

Ze komen zeer regelmatig voorbij op 2e hands sites tegen acceptabele prijzen. Repareren lijkt mij ook zinloos.
En...is het niet link om een flitser zelf open te schroeven? Ik heb meen ik eens gelezen dat je er een aardige opdonder van kunt krijgen?

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2016, 14:48:29 »
Ze komen zeer regelmatig voorbij op 2e hands sites tegen acceptabele prijzen. Repareren lijkt mij ook zinloos.
En...is het niet link om een flitser zelf open te schroeven? Ik heb meen ik eens gelezen dat je er een aardige opdonder van kunt krijgen?

Als pijnlijke ervaringsdeskundige, kan ik vermelden dat ik daarvoor tegenwoordig een vermogensweerstand gebruik van een paar honderd ohm.

Datake

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2016, 19:28:52 »
Thanks mannen, ik denk dat zonder batterijen de kans op den schok vrij klein is ;)

Wat betreft de garantie, ik heb deze ooit 2dehands gekocht jaren geleden, dus hij heeft zeker zijn diensten bewezen.

Ik denk dat ik hem op ebay gooi als defect en for parts, misschien kan iemand van 2 slechte 1 goeie maken, want zomaar weg gooien lijkt me ook weer zonde gezien alles behalve de lamp nog werkt.

Wat zou een waardige opvolger zijn? Zo een Metz MB 64 AF 1 ziet er wel nice uit? Dan ben ik wel weer goed voor een paar jaartjes denk ik?

Offline Pentax4ever

• Pentaxian
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2016, 22:03:42 »
M.P. voor een 2e handsje: http://link.marktplaats.nl/m1010303538. € 50,00 geboden.

En....de batterijen verwijderen helpt niet tegen het krijgen van een schok!!

Offline Rafael

• Seniorlid
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2016, 08:41:05 »
Gisteren is mijn Pentax 540 fgz ontploft... :-\
Ik vrees dat ook hier niets aan te doen is?
K-3 + SMC Pentax-FA* 300mm 1:4.5 + SMC-FA* 85mm 1:1.4 + DA* 16-50 1:2.8 + DA* 50-135 1:2.8 + FA 50 1:1.4

Offline elvinhaak

• Ouwe getrouwe
    • Elvin's Homepage
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2016, 08:55:34 »
Gisteren is mijn Pentax 540 fgz ontploft... :-\
Ik vrees dat ook hier niets aan te doen is?
Zal het een bepaalde serie flitsbuizen zijn waar dit bij kan gebeuren? Is mij nog nooit overkomen, meestal stopt een flitser omdat de elektronica kapot gaat, de batterijen uitgelopen zijn of de condensator gaat lekken (meestal met een plofje)...

En ja, de spanning op een condensator gaat er niet zo snel vanaf als de flitsbuis niet heel meer is en de condensator geladen. Ontladen met een weerstand is het beste, kortsluiten werkt ook maar kan je wel het e.e.a. mee beschadigen (en zonder veiligheidsbril absoluut niet doen)
Pentax K-r (was: K-100D), Sigma 18-200 / 18-250, Pentax 18-55 kitlens, Tamron 28-300, ME-super + filmscan, MZ-5, of MZ-7, Voigtländer 28-210, etc.-  zie homepage