Auteur Topic: Pentax K-S2 als vervanger van de K-01  (gelezen 1522 keer)

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Pentax K-S2 als vervanger van de K-01
« Gepost op: 12 februari 2016, 15:03:27 »

Er was onlangs een hele mooie aanbieding op amazon.co.uk voor de K-S2 samen met een DA 18-135mm. Ik heb er een besteld met het idee mijn K-01 te vervangen.

Voor de meeste foto’s gebruik ik mijn K-5 IIs (ik schrijf verder K-5) maar soms is een compactere camera handiger. De K-01 is ook minder intimiderend en door het gebruik van het scherm i.p.v. de optische zoeker is het voor degene die gefotografeerd wordt ook minder confronterend of zelfs minder merkbaar wanneer ze gefotografeerd worden.

De K-S2 heeft meer pixels dan een K-01 en geen AA-filter, wat ik heel erg waardeer maar om de K-01 te vervangen moest de K-S2 net zo handzaam zijn en bruikbaar met liveview als de K-01. Vandaar dat ik daar specifiek naar keek. Ik heb eigenlijk niet eens naar de beeldkwaliteit gekeken omdat ik daar eerlijk gezegd niet eens aan twijfel.

Zoals je kan zien is de K-S2 toch wel een stuk groter; hoger door de prisma en een stuk dieper. Qua breedte zijn ze vergelijkbaar.

Qua gewicht scheelt het niet veel maar die 100 gram is wel merkbaar.

Hier ging het me eigenlijk om: werkt de K-S2 in liveview (bijna) net zo goed als een K-01? En daarop was het antwoord eigenlijk ‘nee’. De LV-display heeft veel ruis, geen idee waarom maar zelfs op deze foto kan je al zien hoeveel onrustiger het is. Het AF-scherpstelling was erg luidruchtig, wederom geen idee waarom maar ik vond het storend hard. En bij het nemen van de foto gebeurt er van binnen ook veel meer dan het nemen van een foto in LV met een K-5, laat staan een K-01. Ook dit was harder, ook dan een K-5, en voor mijn gevoel was dit niet alleen door e stillere sluiter van de K-5.

Ik vind het juist een voordeel om minder opvallend te kunnen fotograferen met een K-01, dat lukt met een K-S2 niet. De K-S2 is waarschijnlijk een hele fijne camera, ik lees dat veel gebruikers er erg gelukkig mee zijn en ’m soms zelfs liever pakken dan hun K-5 of K-3. Maar ik ben heel blij met mijn K-5 en zocht een vervanger voor de K-01. Dat kan deze helaas niet en daarom is de camera en lens weer retour Amazon.

Ik denk niet dat het gaat gebeuren maar als ik een verzoekje mag doen richting Ricoh dan zou ik vragen om een K-02 (of K-01 II) met:
- De sensor van de K-S2
- het kantelbare scherm van de K-S2
- een iets meer uitgesproken grip dan de huidige K-01 (met één hand boven je hoofd schieten is niet te doen met de K-01)
- een mode dial die beter vast zit want die van mij was ik ooit dagen kwijt. Ik vond ’m terug op de oprit met de krassen die er nu op zitten.
- wifi mag.

En dan wel met een betere prijs dan de oorspronkelijk verkoopprijs van de K-01. De K-01 is eigenlijk een super camera die complementair aan een DSLR is maar hij was pittig geprijsd bij de introductie. Voor mij gevoel werden ze pas echt gewaardeerd toen ze met een flinke korting verkocht werden. Ik ben verloting nog heel blij met de mijne. Ik weet nu dat ik niet hoef te loeren naar een vervanger want die is er niet  :D

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Pentax K-S2 als vervanger van de K-01
« Gepost op: 12 februari 2016, 15:03:27 »

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
Re: Pentax K-S2 als vervanger van de K-01
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2016, 15:22:44 »
Reminder aan mezelf: FA43 in de tas voor komende maandag.  :)

18-135 die hier te koop stond is weer retour lees ik dat goed?
Hij staat nog op gereserveerd in een ander draadje.  ;)

Vriendelijke groet, René

Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2016, 15:22:44 »

Offline RonHendriks

• Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2016, 15:24:04 »
Heb jij twee stuks FA43MM?

Ik heb het idee dat je de zebra aan hebt staan in de liveview van de K-S2. Dat die luidruchtiger was verwachtte ik wel, is van binnen toch een heel andere camera. De kleinere accu can de K-S2 zou je ook wel gemerkt hebben met liveview, want die Brand vlug Door de kleinere D-Li109 heen vermoed ik.

Een nieuwe K-02 gaan we denk ik niet meer krijgen. Helaas.

« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2016, 15:24:04 »

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2016, 16:02:56 »
18-135 die hier te koop stond is weer retour lees ik dat goed?
Hij staat nog op gereserveerd in een ander draadje.  ;)
Goed opgemerkt. Via MP kreeg ik een koper die aangaf een nieuwe te duur te vinden maar wel mijn oude wilde overnemen. Dus mijn oude is verkocht en de nieuwe is retour. Ik heb nu dus geen 18-135mm meer. Beetje jammer maar ach, inmiddels weer wat anders leuks gekocht (zie recente aankopen) :)

Heb jij twee stuks FA43MM?
Misschien 8) Ik moet er inderdaad een verkopen. Terzijde: ze zijn allebei de Made In Japan maar met de verschillende coatings. Ooit was er een Chinese site waarop vergelijkende foto’s stonden die een enorm groot verschil tussen de versies lieten zien. Ik wil nog uitgebreider testen maar mijn eerste bevindingen zijn nul komma nul verschil behalve uiterlijk. Op de foto’s hierboven zie je het, naast de beletteringen heeft de een een blauwe en de andere een groene gloed.

Ik heb het idee dat je de zebra aan hebt staan in de liveview van de K-S2. Dat die luidruchtiger was verwachtte ik wel, is van binnen toch een heel andere camera. De kleinere accu can de K-S2 zou je ook wel gemerkt hebben met liveview, want die Brand vlug Door de kleinere D-Li109 heen vermoed ik.
De focus peaking stond wel aan maar niet zebra, het was echt ruis op het scherm. Ik had nog een Li109 batterij liggen van de K-30 die ik voorheen had. Die heb ik gebruikt om te testen en ondanks dat die al meer dan een jaar op de plank lag was het genoeg voor een ruime uurtje uitproberen. Uiteindelijk nog geen tien foto’s gemaakt maar wel een tijdje de liveview aan gehad.

Een nieuwe K-02 gaan we denk ik niet meer krijgen. Helaas.
Nee, het schijnt dat Pentax nu met een ander project bezig is ;)

Offline RonHendriks

• Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2016, 16:22:12 »
Nee, het schijnt dat Pentax nu met een ander project bezig is ;)

Echt......wow nog niks over gelezen.....

Het verschil tussen die coatings lijkt me ook superklein. Ik had het ook al eens gelezen dat er meerdere versies waren. Ook een HD coating maakt hier nog geen jampot van.

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2016, 22:36:28 »

Hier een betere foto om te illustreren wat ik bedoelde met “de LV-display heeft veel ruis”. Rechts is de K-S2 en kijk bijvoorbeeld eens naar het blauwe vlak rechts van de lens, die is helemaal out of focus en zou nagenoeg egaal moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2016, 22:38:21 door joostdh »

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2016, 01:56:04 »

Hier een betere foto om te illustreren wat ik bedoelde met “de LV-display heeft veel ruis”. Rechts is de K-S2 en kijk bijvoorbeeld eens naar het blauwe vlak rechts van de lens, die is helemaal out of focus en zou nagenoeg egaal moeten zijn.

Volgens mij is die lang niet zo out of focus als op de linker foto.
< random quote by a photography god, perhaps with an alliterative name, that may make you less confident or enthusiastic about your own efforts >

My own quote: photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2016, 16:46:24 »
Volgens mij is die lang niet zo out of focus als op de linker foto.

Toch vreemd gezien dezelfde beeldhoek en f/waarde. Zou de K-S2 stiekem een beetje diafragmeren in live view?
Not all those who wander are lost

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2016, 17:18:06 »
Toch vreemd gezien dezelfde beeldhoek en f/waarde. Zou de K-S2 stiekem een beetje diafragmeren in live view?

Ik heb het idee dat de beeldhoek ook niet helemaal hetzelfde is. Op de linkerfoto is bijvoorbeeld veel minder zichtbaar van het blauw/zilveren kistje dan op de rechter.

Kan ook nog zijn dat de focus in de linkerfoto gewoon iets verder naar voren ligt.

Of de focus peaking van de K-S2 is gewoon wat minder kieskeurig dan die van de K-01 en pakt ook nog delen van het beeld die niet echt meer in focus zijn.

Wat me verder ook opvalt is dat de K-S2 anders belicht: 1/10 ipv 1/20 seconde. Misschien dat de ruis daardoor ook beter zichtbaar is(?)

Hmm.. even hierover nadenkende: ik denk dat 1/10 niet snel genoeg is om direct voor liveview te gebruiken, en 1/20 misschien wel. Dus ik denk dat het beeld wat we zien op de K-S2 niet op ISO 400 is genomen, maar op een hogere ISO. Dat zou ook de extra ruis kunnen verklaren.

-1 EV exposure compensation zou de boel in elk geval beter vergelijkbaar maken.

edit: even gecheckt met mijn K-3 en daar is het verschil in ruis tussen 1/10 en 1/20 duidelijk merkbaar.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2016, 19:20:31 door starbase218 »
< random quote by a photography god, perhaps with an alliterative name, that may make you less confident or enthusiastic about your own efforts >

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2016, 18:39:14 »
Zoals je boven kan zien waren de omstandigheden identiek. De veronderstelde belichtig was mij ook al opgevallen, geen idee waarom ze andere waarden kozen. Mijn ervaring tot nu toe was dat verschillende Pentaxen heel consequent belichten (en ook wit balanzen (is dat een werkwoord?)). Punt blijft dat onder dezelfde omstandigheden de liveview van de K-S2 veel onrustiger was.

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2016, 19:20:09 »
Zoals je boven kan zien waren de omstandigheden identiek. De veronderstelde belichtig was mij ook al opgevallen, geen idee waarom ze andere waarden kozen. Mijn ervaring tot nu toe was dat verschillende Pentaxen heel consequent belichten (en ook wit balanzen (is dat een werkwoord?)). Punt blijft dat onder dezelfde omstandigheden de liveview van de K-S2 veel onrustiger was.

Ik had nog niet gekeken naar die foto waar de K-01 en K-S2 beide op stonden. Die staan inderdaad vlak naast elkaar, en aangezien dezelfde lens erop zit zou je een gelijke beeldhoek verwachten. Toch ziet het er naar uit dat de K-S2 een iets wijdere hoek heeft. Wellicht geeft SR op de K-01 in liveview een crop mode en op de K-S2 niet(?)

Ik ben toch wel benieuwd of je met 1/10 en ISO 400 in liveview op de K-01 ook meer ruis ziet.

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2016, 19:57:54 »
Nee, het beeld van de K-01 is rustig. Daarom viel het me juist snel op aan de K-S2.

Offline August

• Lid
  • Pentax-techneut
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2016, 11:54:56 »
Ik zal toch nog eens naar mijn K-S2 kijken. Mij bevalt hij super. Jij vergelijkt hem heel specifiek met de K-01 en de live-view natuurlijk en daarbij begrijp ik dat hij niet hetzelfde presteert. Ik gebruik dat zelf veel minder vaak. Sterker nog, vaak heb ik het scherm naar binnen dichtgeklapt :)
De sensor en de output zijn wat mij betreft super en het gebruiksgemak ook. Alleen de grip is een stuk minder comfortabel voor mij dan de K-3, K-5 en dergelijken.