Auteur Topic: Vergelijk Pentax A 28mm, F 28mm en FA 28mm  (gelezen 1818 keer)

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
    • Instagram
Vergelijk Pentax A 28mm, F 28mm en FA 28mm
« Gepost op: 23 februari 2016, 15:48:57 »

Ik heb drie keer een 28mm f/2.8 lens van Pentax; de A, F en FA-versies. Ter zijde: in de A-serie is er ook een f/2.0 versie.

Ik heb een opstelling gemaakt om ze te testen. De foto’s zijn genomen vanaf statief, met timer, WB-vast op f/2.8 en f/5.6. Alle foto’s zijn met Liveview  scherpgesteld, de A dus met de hand. Dit heb ik voor elke foto tweemaal gedaan, dus twee maal scherpgesteld, en van de twee de beste genomen om een eventuele scherpstel fout er uit te halen. Alle dubbele foto’s waren eigenlijk identiek maar ik weet uit ervaring dat het wel nuttig is alles dubbel te nemen.

Hier zijn de OOC jpeg bestanden als je ze zelf wil bekijken.

Ik heb de bestanden vervolgens in LR geïmporteerd en Auto WB en Auto Tone gedaan. Dan krijg je dit:

1. A28-2.8

2. F28-2.8

3. FA28-2.8

4. A28-5.6

5. F28-5.6

6. FA28-5.6
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 17:36:20 door joostdh »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Vergelijk Pentax A 28mm, F 28mm en FA 28mm
« Gepost op: 23 februari 2016, 15:48:57 »

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
    • Instagram
Re: Vergelijk Pentax 28mm f/2.8: A, F en FA
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2016, 15:52:19 »
En nu wat 100% crops van de onbewerkte JPEGS. Van links naar rechts A / F / FA

Centre f/2.8

Centre f/5.6

Edge f/2.8

Edge f/5.6

Colour f/2.8

Colour f/5.6

Re: Vergelijk Pentax 28mm f/2.8: A, F en FA
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2016, 15:52:19 »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
Re: Vergelijk Pentax A 28mm, F 28mm en FA 28mm
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2016, 17:56:27 »
De A & de F zijn optisch identiek. De FA is anders. Om één of andere reden is de witbalans bij de A anders.

Heel mooie brandpunt op Full Frame trouwens ;)

Jouw papiertje (edge) licht buiten het scherpstebereik. Logisch dat het op f5,6 beter is door de grotere DOF ten minste zo lijkt het voor mij.

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 17:59:30 door Guido Franssens »

« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2016, 17:56:27 »

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
    • Instagram
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2016, 21:34:53 »
Dank voor je reactie Guido.

Witbalans: ja, het klopt dat de witbalans van de A heel anders is. Ik werkte met (indirect) natuurlijk licht dus wellicht dat dat de variabele was. Dat was ook de reden dat ik de volledige foto’s gecorrigeerd heb ik Lightroom. Door bij WB en Tone automatisch te corrigeren krijg je wel een idee wat er heel simpel uit te halen valt. Het contrast lijkt ook lager van de A.

Kleuren en contrast: daarin lijkt niet veel verschil op de crops (in sRGB) maar als je de OOCs (Adobe RGB) bekijkt dan is het verschil opeens wel groot: de FA is veel meer verzadigd. Het contrast is ook wat hoger. Ik fotografeer veel de F en vaak doe ik een lichte S-curve om die foto’s wat meer punch te geven. Bij de FA is dat niet nodig.

Scherpte: wijdopen lijkt de FA de softste. Bij f/5.6 is deze misschien iets scherper. Ik heb nog eens gekeken en ik denk wel dat het scherpstel punt in de edge crop zou moeten liggen.

Brandpunt: de A en F schijnen gelijk te zijn maar toch lijkt de A iets krapper, dat zie ik ook terug in andere foto’s. Behoudens verschillen in coatings zou het verder wel kunnen kloppen. Guido zegt leuke brandpunt op FF maar eerlijk gezegd vind ik 28mm heerlijk op APS-C. De F 28mm op mijn K-01 is mijn dagje weg set.

Máár dit alles gezegd hebbende: de verschillen zijn wel klein hoor. Heel klein. Als er een verschil is, is het wel dat de FA iets beter contrast heeft en meer verzadigde kleuren geeft én straks in de K-1 een ingebouwd profiel heeft voor correcties van vertekening, diffractie, etc. Of de F of de FA moet eindelijk wel weg maar ik neig naar de F houden om esthetische redenen, die past prachtig op de K-01 ;D

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2016, 23:24:13 »
Citaat
Guido zegt leuke brandpunt op FF maar eerlijk gezegd vind ik 28mm heerlijk op APS-C. De F 28mm op mijn K-01 is mijn dagje weg set.

idd ik heb dat met mijn FA 24/2 soms gebruik ik maar één brandpunt en dan is het deze.

Offline vredeling

• Ouwe getrouwe
    • BasVredeling.com
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2016, 23:38:18 »
Die F 28 is echt loeischerp zeg.
Bas Vredeling | Bas @Flickr | Mijn Fototas