Auteur Topic: Converter of Crop?  (gelezen 2870 keer)

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • jongejan.photo
Converter of Crop?
« Gepost op: 28 februari 2016, 22:49:13 »
Al vaker heb ik me afgevraagd of je niet beter een crop kunt doen dan een 1,4 converter gebruiker. Maar nu ik vorige week een foto van de maan heb gemaakt met mijn Sigma 400 f/5.6 APO lijkt het voordeel toch echt in de richting van de crop te gaan. Ik heb twee foto's gemaakt, eentje met de Pentax 1.4 HD DA AF Rear Converter en eentje zonder. Daarna heb ik de foto's in Lightroom gecropt totdat ongeveer dezelfde afbeelding ontstond. De afbeelding zonder de converter is veruit de scherpste. De opnames zijn gemaakt met de K-3 II, mirror UP, enz. Daarnaast heb ik mijn uiterste uiterste best gedaan om goed scherp te stellen. Iets wat met de Sigma niet erg gemakkelijk is, want oneindig ligt kennelijk heel erg ver voorbij de afstand tot de maan...

In Lightroom heb ik deze crop gemaakt van de foto met de converter:

En deze van de foto zonder converter:

De uiteindelijke resultaten volgen hieronder:

Genomen met converter:

Genomen zonder converter:

Als ik naar bovenstaande foto's kijk, dan vraag ik me af waarom iemand met een camera met een redelijk hoge resolutie nog een converter zou gebruiken. Ligt dat aan mij? Aan mijn oude Sigma lens? Of is hier iets anders aan de hand? Hebben jullie soortgelijke ervaringen, of juist niet? Ik ben benieuwd.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Converter of Crop?
« Gepost op: 28 februari 2016, 22:49:13 »

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
Re: Converter of Crop?
« Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2016, 09:05:50 »
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar vond het wel heel interessant om jouw ervaring te lezen. Door dit soort proeven te doen kom je er archief of het zin heeft.

Wat ik begrepen heb is dat de combinatie converter en lens een rol speelt, sommige lenzen houden zich beter dan anderen.

Wat ik wel weet is over "oneindig" op AF-lenzen. Dat punt logt inderdaad net aan het eind van de draai maar een stuk eerder. Dit is zodat bij het AFen de camera" voorbij oneindig" kan, ziet dat het niet scherp is en vervolgens weer terug kan naar het punt dat het wel scherp is. Het is dus een kunstgreep om AF mogelijk te maken, om het AF-systeem de ruimte te geven om te zoeken naar het scherpste punt.

« Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2016, 09:05:50 »

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2016, 14:59:58 »
Weinig reacties op dit onderwerp (behalve Joost, waarvoor dank). Of moet ik uit de stilte rond dit onderwerp concluderen dat jullie allemaal druk zijn met het maken van proefopnames  ;D?

« Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2016, 14:59:58 »

Offline D1N0

• Pentaxian
  • *
  • prutser Marc
« Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2016, 15:12:47 »
Ik had het gewoon nog niet gezien. De Vraag is uiteraard of de mindere scherpte met de converter komt doordat er meer glas is gebruikt of dat de scherpstelling niet helemaal in orde was. Omdat uit te sluiten zou je handmatig moeten scherpstellen terwijl je inzoomt met liveview. Goedkope converters uit de jaren 70 80 geven over het algemeen geen scherper beeld en zijn alleen nuttig om je lens een beetje meer close focus te geven.
私はいつも右です

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2016, 15:34:57 »
Ik had het gewoon nog niet gezien. De Vraag is uiteraard of de mindere scherpte met de converter komt doordat er meer glas is gebruikt of dat de scherpstelling niet helemaal in orde was. Omdat uit te sluiten zou je handmatig moeten scherpstellen terwijl je inzoomt met liveview. Goedkope converters uit de jaren 70 80 geven over het algemeen geen scherper beeld en zijn alleen nuttig om je lens een beetje meer close focus te geven.

Ik heb met de hand scherpgesteld en niets aan de scherpstelling veranderd tussen deze twee opnames (de lens heeft ruimte genoeg om er een converter tussen te zetten zonder de scherpstelring aan te raken of te benvloeden). Bovendien heb ik veel opnames gemaakt, die steeds hetzelfde resultaat laten zien. Het valt me ook op als ik vogels fotografeer. Dit is de nieuwste Pentax HD converter en ik zou verwachten dat deze top presteert. Ik ben erg nieuwsgierig naar resultaten van mensen met andere telelenzen (bijvoorbeeld Pentax's eigen 300 F4) met deze converter.

Offline D1N0

• Pentaxian
  • *
  • prutser Marc
« Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2016, 16:38:29 »
wellicht kan de converter de focus iets verschuiven? Ik heb Franc en volgens mij ook Karel wel scherpe foto's zien maken met de rear converter en de DA*300mm F4. Wellicht is de combinatie met de sigma minder gelukkig.
私はいつも右です

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2016, 16:39:16 »
Een converter vergroot alles je brandpunt x 1,4, je diafragma x 1,4 maar ook en dat is belangrijk ook je lensfouten x 1,4.
Ik heb de sigma 400 ook gehad samen met de F 300 van pentax. Zelfs een crop van de 300 was stukken beter dan de resultaten van de sigma.

Je opname van de maan zonder converter is ook kleiner dan die met (lijkt me)

De sigma is geen slechte lens maar moet het toch afleggen tegenover een top prime. De AF versie van die sigma lens is veel beter.

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2016, 16:52:56 »
Een converter vergroot alles je brandpunt x 1,4, je diafragma x 1,4 maar ook en dat is belangrijk ook je lensfouten x 1,4.
Ik heb de sigma 400 ook gehad samen met de F 300 van pentax. Zelfs een crop van de 300 was stukken beter dan de resultaten van de sigma.

Je opname van de maan zonder converter is ook kleiner dan die met (lijkt me)

De sigma is geen slechte lens maar moet het toch afleggen tegenover een top prime. De AF versie van die sigma lens is veel beter.

Ik heb de AF versie van de lens. Het gaat om deze lens: Sigma AF 400mm f/5.6 HSM APO macro

Ik snap je argumenten m.b.t. lensfouten x 1,4. Maar de opname zonder de converter is herhaaldelijk scherper dan met.

Ik heb geprobeerd om ongeveer dezelfde beelduitsnede te maken. Dat zal misschien niet exact zijn gelukt, maar ook als ik een extreme crop maak van de kraters bovenin, is het verschil heel duidelijk te zien.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2016, 16:58:04 »
Ik heb de nieuwe pentax converter nog niet. Maar mijn ervaringen met de sigma 1,4 en de pentax F* 300/4,5 waren zeer goed en zeker in combinatie met de F 100 macro.
De Sigma werkt niet met sdm

Wat heb je aangepast om het verschil in lichtsterkte te combineren? De tijd of het diafragma?

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2016, 17:17:43 »
Ik heb de nieuwe pentax converter nog niet. Maar mijn ervaringen met de sigma 1,4 en de pentax F* 300/4,5 waren zeer goed en zeker in combinatie met de F 100 macro.
De Sigma werkt niet met sdm

Wat heb je aangepast om het verschil in lichtsterkte te combineren? De tijd of het diafragma?

De opnames zijn allebei gemaakt op manual met f/8, 1/250 en ISO 200. Vermoedelijk heb ik het stopje verschil in Lightroom gecompenseerd. Daar zal ik vanavond even naar kijken. Ik heb de Pentax SMC-FA 100mm f/2.8 macro en zal daar ook eens wat mee gaan testen.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2016, 17:58:07 »
Bij gebruik met macro komt er een extra pluspuntje bij.
Bij dezelfde vergroting is je afstand tot je onderwerp groter. Ideaal voor vluchtende insecten.

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2016, 18:42:52 »
Bij dezelfde vergroting is je afstand tot je onderwerp groter. Ideaal voor vluchtende insecten.

Dat ga ik zeker proberen.

Offline krisvd

• Seniorlid
  • Heeft een Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2016, 19:19:01 »
Ik ben ook in het bezit van een pentax hd converter en moet zeggen dat je het verschil ziet wanneer je hem gebruikt of niet. Op mijn DA*300 valt het mee maar ik heb toch redelijk veel foto's die net niet haarscherp zijn( ik gebruik lightroom en dan inzoom op de foto zie je een kleine schemering). Op mijn sigma 50-500mm moet ik hem al zeker niet gebruiken, foto's zich vallen nog mee maar scherpte ontbreekt.
Pentax K3ii/grip
Pentax smc da 18-135mm f3.5-5.6, da 50mm f1.8, d fa 100mm f/2.8, da* 300mm f/4
Sigma 17-50mm f2.8, 28-70mm f/2.8
pentax 1.4x aw hd pentax-da af rear converter

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2016, 20:39:20 »
Ik ben ook in het bezit van een pentax hd converter en moet zeggen dat je het verschil ziet wanneer je hem gebruikt of niet. Op mijn DA*300 valt het mee maar ik heb toch redelijk veel foto's die net niet haarscherp zijn( ik gebruik lightroom en dan inzoom op de foto zie je een kleine schemering). Op mijn sigma 50-500mm moet ik hem al zeker niet gebruiken, foto's zich vallen nog mee maar scherpte ontbreekt.

Daar was ik al bang voor. Zelfs bij de DA* 300 zie je het dus? Dat is jammer, want ik heb deze lens hoog op mijn verlanglijst staan om i.c.m. de HD converter een 420 f/5.6 te hebben ter verbetering van mijn huidige Sigma. Maar het is nu dus de vraag of het dat is. En zonder de converter zou de 300 mijn 100 - 300 kunnen vervangen die helaas verloren is gegaan (wil ik het niet meer over hebben  :( ...). Hoe presteert de 50-500 zonder converter t.o.v. de DA*300?

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2016, 21:11:44 »
De opnames zijn allebei gemaakt op manual met f/8, 1/250 en ISO 200. Vermoedelijk heb ik het stopje verschil in Lightroom gecompenseerd. Daar zal ik vanavond even naar kijken. Ik heb de Pentax SMC-FA 100mm f/2.8 macro en zal daar ook eens wat mee gaan testen.

De opname met converter heb ik in Lightroom inderdaad een stopje extra gecompenseerd.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2016, 22:09:54 »
ik vermoed dat de combinatie 300+1,4 zelfs beter gaat zijn dan je sigma 400. Maar dat moet eerst getest.

Offline krisvd

• Seniorlid
  • Heeft een Pentax
« Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2016, 23:58:04 »
de scherpte van de da*300 kun je niet vergelijken met de sigma 50-500mm.

hier een paar voorbeelden

sigma 50-500mm

da*300+tc 1.4

da*300

de foto's komen zo uit de camera dus niet bewerkt.
Pentax K3ii/grip

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #17 Gepost op: 2 maart 2016, 08:30:23 »
de scherpte van de da*300 kun je niet vergelijken met de sigma 50-500mm.

hier een paar voorbeelden

sigma 50-500mm

da*300+tc 1.4

da*300

de foto's komen zo uit de camera dus niet bewerkt.

Dankjewel, maar ik kan op deze resolutie een beetje moeilijk beoordelen wat je bedoelt Kris.

Offline krisvd

• Seniorlid
  • Heeft een Pentax
« Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2016, 09:04:53 »
tja het nadeel van de beperkingen zeker. Ik wou zeggen dat als ik in lightroom volledig inzoom dan zie je het verschil heel goed.
Pentax K3ii/grip

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #19 Gepost op: 2 maart 2016, 14:26:37 »
Je doet je sigma misschien wel onrecht aan. De Merel aan het vijvertje is verkeerd gefocust. De steen en kikker achter de merel zijn scherper dan de vogel zelf.
De foto's hebben mogelijk ook wat last van bewegingsonscherpte.
Maar zoals gezegd moeilijk testen zo.

Offline SanderKikkert

• Ouwe getrouwe
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 2 maart 2016, 15:01:45 »
Het blijft een moeilijk verhaal. Ik geloof en heb de ervaring dat converters het sowieso beter doen op snellere lenzen, een 1.4 converter op een 400 5.6 lens zetten lijkt me niet heel zinvol, zoals de plaatjes onder voorbehoud bewijzen. Een 1.4 converter op een 300 f4 (of beter nog een f2.8 ) werkt veel beter.

Naast de stop verschil die de converter oplevert, introduceert de converter mogelijk ook nog een hoeveelheid diffractie wat ook nog scherpte wegneemt, voor een echte eerlijke vergelijking zou je de 400 zonder converter dan ook nog een stopje moeten knijpen, de scherptediepte wordt weliswaar groter, maar in het scherptste deel wordt alles daardoor minder scherp. (en je compenseert ook gelijk de stop die de converter inpikt qua lichtopbrengst).

Ik geloof net als Guido wel dat de 300mm + 1.4 uitstekend doet en ben dan ook nog steeds ah overwegen om de 1.4 Pentax aan te schaffen voor gebruik met de F* 300 4.5 (waar ik zelf, maar daar hebben we reds eerder over gediscussierd, de sigma converter niet op durf te zetten omdat het glas van de converter het achterste lenselement raakt bij de minimale focusafstand  :o.

Hier nog  wat "lab" testen met een sigma 100-300 f4 zowel met als zonder converter:  (weliswaar niet op een pentax getest, maar toch..)
http://www.photozone.de/Reviews/369-sigma-af-100-300mm-f4-nikon?start=1

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, Sigma 100-300 f4 + 1.4TC, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, 
Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #21 Gepost op: 2 maart 2016, 15:14:39 »
idd vergeet ook niet dat een 400/5,6 met een 1,4 converter een 560/f8 word niet echt iets om stil te houden. Zelfs op statief niet vanzelfsprekend. tenzij in volle zon.

De huidige pentax body's focussen niet meer op f8 of tenminste niet meer betrouwbaar.
De nieuwe FF zou tot f8 focussen ben benieuwd.

Je kan mijn sigma altijd proberen als je wil Sandert. Deze is gemaakt met de F* 300 en de sigma 1,4.

Offline krisvd

• Seniorlid
  • Heeft een Pentax
« Reactie #22 Gepost op: 2 maart 2016, 23:30:34 »
@Guido ik doe mijn sigma geen oneer aan maar zo scherp als mijn da*300 is ze niet. Wat de focus betreft in lightroom zie duidelijk dat de merel scherper is dan de kikker. Misschien moet als vergelijk eenzelfde onderwerp gebruiken om dan het verschil beter te zien.
Pentax K3ii/grip

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #23 Gepost op: 2 maart 2016, 23:56:45 »
@Guido ik doe mijn sigma geen oneer aan maar zo scherp als mijn da*300 is ze niet. Wat de focus betreft in lightroom zie duidelijk dat de merel scherper is dan de kikker. Misschien moet als vergelijk eenzelfde onderwerp gebruiken om dan het verschil beter te zien.

Als jij het zegt maar de foto's lijken me alledrie slecht in focus en licht bewogen. Geen foto's om de lenskwaliteiten te vergelijken.

Offline krisvd

• Seniorlid
  • Heeft een Pentax
« Reactie #24 Gepost op: 3 maart 2016, 10:09:08 »
Ok het zijn geen topplaten maar ik denk niet dat de focus verkeerd zit want anders is er iets mis met mijn 4k scherm.
Pentax K3ii/grip

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #25 Gepost op: 3 maart 2016, 10:37:19 »
Ok het zijn geen topplaten maar ik denk niet dat de focus verkeerd zit want anders is er iets mis met mijn 4k scherm.

Als je wil testen, degelijk een eerlijk wil testen. Sluit dan elke andere toevallige fout, die jou een verkeerd resultaat kan geven uit.
BV zeer zwaar statief of n zandzak onder de lens en n erboven, zorg dat je sluitertijd kort genoeg is om spiegeltrilling tegen te gaan.

Offline JdCR

• Pentaxian
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 4 maart 2016, 16:18:01 »
En doodeng als ie op je af komt gestormd

Offline ferre

• Pentaxian
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 4 maart 2016, 18:06:29 »
je mag toch nooit een prime vergelijken met een zoom,een prime zal altijd beter presteren toch

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #28 Gepost op: 4 maart 2016, 20:15:03 »
je mag toch nooit een prime vergelijken met een zoom,een prime zal altijd beter presteren toch

De wens om een lens te kopen komt enerzijds van de kwaliteit anderzijds van de lichtsterkte, uiteraard telt ook de prijs mee.
En natuurlijk ook het gebruiksgemak. Tijdens een trouwmis van lenzen wissellen, best een uitdaging! Een zoom dus. Tijdens de shoot nadien kan je gerust met enkele primes werken.
In een schuilhut dichtbij een voederplaats is een prime goed bruikbaar. maar als je ingesteld bend op kleine zangvogels en er komt ineens een specht op je voederplek heb j mm teveel.
Welk merk je ook koopt ze hebben allemaal een 300/4 hun programma (1000 euro tweedehands minder) De kwaliteit is meestal top.

Kortom alle voors en tegens op een rijtje en kiezen wat je wil en kan betalen.