Auteur Topic: Uit elkaar halen van een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8  (gelezen 3468 keer)

RiPex

• Gast
Uit elkaar halen van een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8
« Gepost op: 7 maart 2016, 15:31:45 »
IK heb een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8 weten te bemachtigen. Een heel erg mooi lensje, maar helaas met enkele sporen van schimmels aan de binnenzijdes van het glaswerk.

Nu wil ik dit gaan reinigen. Ofwel ik wil deze gaan openen, hetgeen ik echter nog nimmer ondernomen heb.....

De achterzijde, dus de zijde van de vatting, heeft duidelijk enkele schroefjes zichtbaar. Dat lijkt mij te doen te zijn, maar hoe haal ik het frontglas eraf/-uit? Omdat beide glaasjes sporen van schimmel hebben wil ik ook het frontglas gaan demonteren, maar hoe haal ik deze los?

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Uit elkaar halen van een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8
« Gepost op: 7 maart 2016, 15:31:45 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: Uit elkaar halen van een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2016, 20:57:28 »
Heb je goed gereedschap ?
Nee : niet aan beginnen.
Ja : als de schimmel bij de frontlens zit, via de voorkant openmaken.

lens text ring eruit draaien, dan de lensvatting losmaken (2 kleine inkepingen) etc.

« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2016, 20:57:28 »

RiPex

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2016, 12:40:14 »
Ik bemerkte zojuist dat ik de notificatie niet had aan gezet...

Dank je voor je reactie.  thu

Ik heb niet het goede gereedschap dat jij aanhaalt  :(. Maar daarentegen kan ik voor deze operatie veel geduld opbrengen, ben ik erg precies en heb ik wel precisie gereedschap liggen en ben ik tamelijk handig.

Ik heb echter nog geen tijd gevonden, maar ga hier zeker op korte termijn tijd voor vrij maken en er mee aan de slag.

Edit: Zo juist vond ik deze mooie reportage http://www.pentaxforums.com/forums/10-pentax-slr-lens-discussion/108256-cleaning-fungus-out-lens.html
Het ziet er 'do-able' uit. Denk ik, hoop ik...... Op het andere Pentaxforum werd een reactie gegeven door i.p.v. een 'wrench' of bijvoorbeeld een passerpunt of een creditcard te gebruiken om de voorkant te openen.

Edit2: Omdat ik geen bioloog ben nog even de volgende vragen. Zijn deze fungus, de schimmelsporen, nu 'giftig'? Hoe voorzichtig moet je hier nu mee om gaan?
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2016, 13:07:42 door RiPex »

« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2016, 12:40:14 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2016, 14:02:19 »

Ik heb niet het goede gereedschap dat jij aanhaalt  :(. Maar daarentegen kan ik voor deze operatie veel geduld opbrengen, ben ik erg precies en heb ik wel precisie gereedschap liggen en ben ik tamelijk handig.

Als je geluk hebt, kun je met een rubber stop zowel de tekstring, als ook de voorste lenshouder losdraaien.
Lukte me probleemloos (op eenzelfde lens, maar die was al eens open geweest).

Offline D1N0

• Pentaxian
  • *
  • prutser Marc
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2016, 14:03:54 »
Ik heb wel eens gehoord dat je schimmel het best kunt verwijderen met speeksel, omdat er schimmeldodende enzymen in zitten. Maar ik zou er niet aan likken ;) .
私はいつも右です

RiPex

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2016, 14:11:10 »
Ik heb wel eens gehoord dat je schimmel het best kunt verwijderen met speeksel, omdat er schimmeldodende enzymen in zitten. Maar ik zou er niet aan likken ;) .

Ik ben een lange tijd fan geweest van de TV-serie 'House'. Fungus infecties waren ook een hot-topic in deze ziekenhuis-serie. En ook tamelijk besmettelijk, maar ja het was wel TV he...  ::). Likken zal ik er zeker niet aan gaan doen  :P, maar het inademen, omdat je er toch boven hangt, heeft geen gevolgen?

Als je geluk hebt, kun je met een rubber stop zowel de tekstring, als ook de voorste lenshouder losdraaien.
Lukte me probleemloos (op eenzelfde lens, maar die was al eens open geweest).

Ik hoop dat ik dan geluk heb......

Offline D1N0

• Pentaxian
  • *
  • prutser Marc
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2016, 14:17:50 »
Ik ben een lange tijd fan geweest van de TV-serie 'House'. Fungus infecties waren ook een hot-topic in deze ziekenhuis-serie. En ook tamelijk besmettelijk, maar ja het was wel TV he...  ::). Likken zal ik er zeker niet aan gaan doen  :P, maar het inademen, omdat je er toch boven hangt, heeft geen gevolgen?
Daarom kijk ik niet naar ziekenhuisseries ;) het zijn gewoon schimmels die in de lucht zweven, daar heb je als het goed is een natuurlijke weerstand tegen.
私はいつも右です

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2016, 14:57:58 »
Ik heb m'n M 40/2.8 ook op de wijze van Glasbak gereinigd EN heb de speekselmethode gebruikt (weliswaar indirect dus ik leef nog steeds ;) )
Not all those who wander are lost

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2016, 16:35:26 »
Ik heb een M 50/1,7 proper gemaakt met zelfgemaakt gereedschap.

Geen speeksel maar gewoon een klein spuitbusje om brillen te reinigen ging perfekt.

Offline JohnnieS

• Pentaxian
  • *
  • Pentax verzamelaar
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2016, 16:02:21 »
Dit is het bekende Basissetje om aan de lensjes te werken thu

1e precisieschroevendraaiertje

2e Lens Repair Tool

3e verschillende Rubberdoppen

Pentax spulletjes  Opkoper/ Bemiddelaar