Auteur Topic: K7 vs K20d, eerste indrukken  (gelezen 2570 keer)

Offline Ruud

• 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Wat geweest is is geweest
K7 vs K20d, eerste indrukken
« Gepost op: 19 juli 2009, 15:14:45 »
Voelbaar kleiner, ook in gewicht. Voor mijn (zeer) grote handen toch prima grip. Dat komt vooral, denk ik, door de diepte van de grip rechts. De grip links is helemaal verdwenen en dat is wel goed. Het dwingt je, voorzover je dat al niet deed, met je linkerhand de lens te pakken voor ondersteuning.

De bediening is wel anders. Dat is wel wennen. De keuzeknop linksboven kan je alleen maar draaien door eerst een knopje in het midden in te drukken. Volgens mij hadden analoge camera's dat ook. Iets lastiger maar het voorkomt per ongeluk draaien aan het wieltje. De knoppen zitten op een andere plek (+/-, Info, Menu etc) zitten op andere plekken of (ISO, LV, WB etc) zijn nieuw of hebben een andere werking. Ik ben benieuwd of het lekker werkt de twee camera's naast elkaar te gebruiken wat dit betreft. De wieltjes draaien allemaal wat stroever en dat is niet alleen maar nieuwigheid denk ik.
Batterijklepje werkt hetzelfde als de K20, het SD-kaartklepje werkt anders en prettiger. Het kaartje komt er echter soms moeilijker uit en is dan wat moeilijk te pakken door gebrek aan ruimte daar. De truc is om het kaartje er echt uit te laten springen door het veermechanisme. Er schijnt ook nogal wat verschil te zijn tussen kaartjes in dikte.

De 'klik' is duidelijk minder luid. De AF is sneller en ook wordt de foto sneller genomen na de klik (schreef Peter ook al).

Het achterscherm is groter en helderder. Voor het beoordelen van de foto maakt het niet veel uit.
De menu's zijn iets toegankelijker. De nieuwe mogelijkheden heb ik nog niet allemaal in beeld.
Het plaatje van mijn balhoofd dat onder de K20 zat past ook goed op de K7.

De kwaliteit van de foto's valt me tot nu toe niet mee of tegen op de ruis na. Dat vind ik bij ISO800 echt tegenvallen. Maar dat kan komen omdat de instellingen nog niet goed stonden. Dat ga ik nog verder onderzoeken.
Al met al heb ik geen spijt van de snelle aanschaf. Het is toch allemaal weer net iets sneller.

Filmpje heb ik heel kort even geprobeerd. Zag er op het scherm wel leuk uit.

(Wijziging in deze standpunten is gaandeweg nog zeer wel mogelijk!)
Met vriendelijke groet,
Ruud

Pentaxian, het betere Pentaxforum

K7 vs K20d, eerste indrukken
« Gepost op: 19 juli 2009, 15:14:45 »

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
Re:K7 vs K20d, eerste indrukken
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2009, 15:47:09 »
Fijn Ruud, bedankt voor je review tot zover.
Ga vooral door met testen!
 :)

« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2009, 15:47:09 »

willemk20d

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2009, 15:59:24 »
Ruud,
bedankt alvast voor de info.
ga vooral door met testen en osn op de hoogte te houden
groet Willem

« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2009, 15:59:24 »

Offline Ruud

• 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Wat geweest is is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2009, 12:04:44 »
De DNG bestanden van de K7 zijn een stuk kleiner dan die van de K20d. Nu zo'n 13 tot 15 MB tegen 23 bij de K20.
Met vriendelijke groet,
Ruud

Atmikes

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2009, 18:18:14 »
Hebben jullie ook al wat aan het testen geweest hoe goed de stabilisatie werkt? (lijkt me moeilijk maar toch maar even vragen)

en is de AF merkbaar sneller of beter op de K7? (tov K20 / K10 ?)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2009, 19:16:24 »
Je merkt amper wat van de stabilisatie - wat op zich natuurlijk goed is  ;) Maar ik kan niet zeggen of het beter of slechter werkt dan op de K20D.

De AF is zeer zeker wel sneller (en ook accurater, maar dat is iets wat ik zonder K20D niet meer kan bewijzen). Ook het matglas is voor MF werk beter toegerust. met de tot nu toe gebruikte AF objectieven (DA 18-55 WR, Sigma 500/4.5 APO EX, F 50/1.4, F 28/2.8, Sigma 10-20) heb ik geen front- of backfocusproblemen kunnen vaststellen. Ik heb me dan ook niet beziggehouden met de mogelijkheid om de objectieven te calibreren, juist omdat het niet nodig is gebleken).

De AF lijkt met MF objectieven wel accurater te zijn (het rode vierkantje licht op als het onderwerp ook echt scherp is); dat was bij de K20D niet zo.
Not all those who wander are lost

Atmikes

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2009, 19:46:17 »
Bedankt voor je antwoord  :)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2009, 20:32:03 »
Geen probleem. Overigens: bij alle shots met de K-7 die ik tot nu toe heb laten zien heeft de SR aan gestaan. Dat zegt wellicht genoeg :)

lidy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2009, 20:36:04 »
Je merkt amper wat van de stabilisatie - wat op zich natuurlijk goed is  ;) De AF lijkt met MF objectieven wel accurater te zijn (het rode vierkantje licht op als het onderwerp ook echt scherp is); dat was bij de K20D niet zo.

Als dit vreselijk off topic is hier, dan excuses en verwijder 't dan maar, maarre - ik dacht dat het rode vierkantje niets zei over scherpstelling? Dat is toch alleen het groene hexje?  ???

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2009, 21:26:59 »
Als dit vreselijk off topic is hier, dan excuses en verwijder 't dan maar, maarre - ik dacht dat het rode vierkantje niets zei over scherpstelling? Dat is toch alleen het groene hexje?  ???

Strikt gesproken hebben ze allebei ermee te maken. Het rode vierkantje licht op wanneer je de AF voor de eerste maal aanspreekt (je drukt de ontspanknop of de AF knop in) en daarna nogmaals als het onderwerp daadwerkelijk scherp is. Het wybertje blijft dan groen branden. Voor het werken met MF objectieven is het makkelijker als je op het rode vierkantje let.