Auteur Topic: Welke externe harde schijf voor opslag foto's?  (gelezen 2004 keer)

Offline Snipes

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
    • Snipes on Flickr
Welke externe harde schijf voor opslag foto's?
« Gepost op: 25 juli 2016, 09:25:46 »
Al een tijdje wil ik een externe harde schijf kopen voor het opslaan van mijn foto's, maar nog steeds niet gedaan. Nu wil ik van de week toch echt zo'n ding gaan bestellen/kopen, maar waar doe ik goed aan?

-Met externe voeding of gewoon via USB
-Merk?
-etc.

Budget is rond de €100 en opslag het liefst vanaf 2TB
Greetz Wesly

K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 70-200 OS HSM | Sigma 150-500 OS HSM | M50 f1.7

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Welke externe harde schijf voor opslag foto's?
« Gepost op: 25 juli 2016, 09:25:46 »

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
Re: Welke externe harde schijf voor opslag foto's?
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2016, 09:46:22 »
Ik heb meerdere Seagate Backup Plus Portable Drives 2 TB in gebruikt, waarvan 1 in mijn laptoptas om foto's te kopiëren tussen mijn huis en mijn werk (zodat in geval van inbraak of brand ik mijn foto's niet kwijt ben). Ik zie de nieuwere versie hiervan voor € 99,99 bij Coolblue staan, dus je houdt nog geld over  ;D

Zonder gekheid: die dingen zijn sterk (aluminium), snel en lekker compact. Voor thuis heb ik ook Seagate schijven staan. Dit zijn 5 TB expansion desktop drives. Ook prima apparaten, maar dan met voeding en boven de € 100,-.

Groet,
Jan

« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2016, 09:46:22 »

Offline Snipes

• Pentaxian
  • *
  • IJsselstein(UT)
    • Snipes on Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2016, 10:11:16 »
Bedankt voor de tip, ik zal eens even kijken straks.
Greetz Wesly

K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 70-200 OS HSM | Sigma 150-500 OS HSM | M50 f1.7

« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2016, 10:11:16 »

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2016, 12:09:15 »
Ik heb 2 Western Digital My Passport Ultra's van 1TB elk. Ze zijn er ook in 2TB uitvoering voor ongeveer 100 euro. Ze hebben geen externe voeding nodig. Ze zijn leverbaar in verschillende kleuren. Dat vind ik handig omdat je dan weet welke je hebt. Helemaal als je ze meeneemt op reis om een redundante backup van je foto's te hebben.
Photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.

Offline D1N0

• Pentaxian
  • *
  • prutser Marc
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2016, 12:19:30 »
Ik gebruik ook STACK gratis 1 tb online opslag.
https://www.transip.nl/stack/ je moet wel even wachten op een invite.
私はいつも右です

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2016, 13:02:59 »
Ik gebruik ook STACK gratis 1 tb online opslag.
https://www.transip.nl/stack/ je moet wel even wachten op een invite.
Dan moet je wel een beetje vlotte upstream internetverbinding hebben....

Offline wunigard

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Wunigards Petit Basset Griffon Vendéen
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2016, 13:21:58 »
De grote schijven van Western Digital en Toshiba voor thuis, de kleine om mee te nemen. Maar in de praktijk werk ik heel veel op de kleine schijven, omdat je dan gemakkelijk op pc en laptop kunt werken. Het resultaat gaat dan later naar een grote schijf.
Alles op 1 schijf bewaren is niet aan te raden. Er kan altijd iets gebeuren, van valrisico tot bliksem. Liever de helft kwijt dan alles. Dubbele backup is nog beter.
Wij hebben 2 x blikseminslag gehad en daarom bewaar ik mijn schijven in een metalen trommel, losgekoppeld van het lichtnet .

Koop van een gerenommeerd merk. Ik heb 1 kleine schijf van het Kruidvat en wat daar op staat is in kwaliteit achteruitgegaan. Op kieskeurig kun je heel veel wijzer worden.

Heb je meteen 2 TB nodig? Geheugencapaciteit wordt steeds goedkoper.
Mijn advies: koop 2 goede schijven uit de uitverkoop en kijk hoeveel geheugen je voor je geld krijgt. Uitbreiden kan altijd nog. Risico spreiden is beter.

Mijn eerste digitale foto's staan ergens in de cloud. 10 jaar geleden al. Ben vergeten waar.  :'(

PS Als je besluit om in de winkel van Mediamarkt te kopen, dan kan de prijs anders zijn. Als de internetprijs lager is moet je zelf om die prijs vragen.
Verder kan het lonen om de uitverkoopkrantjes goed door te lezen. Vaak staat er een lokkertje (van een model dat uit productie is) in om je in de winkel te krijgen.
my PPG

I still love my K20

Offline D1N0

• Pentaxian
  • *
  • prutser Marc
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2016, 13:28:50 »
Dan moet je wel een beetje vlotte upstream internetverbinding hebben....

Het upload op de achtergrond. Wel handig om een desktop te hebben. De intitiële synchronisatie duurt wel een paar dagen.
私はいつも右です

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2016, 14:28:22 »
Koop van een gerenommeerd merk. Ik heb 1 kleine schijf van het Kruidvat en wat daar op staat is in kwaliteit achteruitgegaan.

Ehh... als de schijf onbetrouwbaar is kan het zijn dat bestanden niet meer gelezen kunnen worden, of als er bvb bitjes omvallen krijg je ineens vlakken met totaal anders kleuren in je foto's. Een achteruitgang in kwaliteit klinkt mij niet digitaal maar analoog in de oren, net als een plaat die door het afspelen minder gaat klinken, of een cassettebandje die door blootstelling aan magnetische velden minder goed gaat klinken. Iets dergelijks is op een harde schijf niet van toepassing.

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben: je zegt "voor het opslaan van mijn foto's". Thuis, of bvb op reis? Als backup? Of als archief van oudere foto's of zo?

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2016, 15:16:47 »
voor op reis heb ik een SSD al gebruik ik ze niet meer heb me extra SD kaartjes gekocht.

voor thuis twee identieke schijven in een dock zoals dit LINK

het station heeft een clone functie met een druk op de knop maak je een identieke clone van schijf 1 op schijf 2 zelfs zonder computer. Je kan ook schijven definitief wissen.

eens schijf één weggeschreven naar schijf twee kan deze laatste in de kast/safe

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2016, 15:20:16 »
Ik doe het zelf nog anders. Thuis heb ik een Synology NAS met 2x 2TB. Die is aangesloten op een 802.11ac router, zodat ik er met 40-50MB/s bij kan vanaf mijn MacBook Pro die ook 802.11ac aan kan. Is alsnog trager dan bekabeld, en om eerlijk te zijn had ik ongeveer 70MB/s verwacht, maar ik heb weinig reden tot klagen.

Dat NAS bevat naast foto's ook muziek. Die muziek kan ik dan weer via een app op mijn iPad afspelen, eventueel over Airplay.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2016, 15:22:14 »
als de bliksem inslaat zijn je beide NAS schijven om zeep en ben je alles kwijt daarom heb ik gekozen voor lossen schijven.

heb een kleine medion NAS voor muziek;

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2016, 15:31:35 »
Dan maakt het ook nog uit hoe je NAS opgezet is. een Raid0 is snel maar een fout in één van de twee schijven en je bent alles kwijt.
raid 1 is beter dan heb je maar de ruimte van 1 schijf en een exacte copie indien 1 schijf het begeeft, is uiteraard ook trager;

Nog beter is raid 10 maar dan heb je 4 identieke schijven nodig, je werkt en snel en hebt 2 maal de ruimte van elke individuele schijf.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nested_RAID_levels

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2016, 15:45:57 »
Dan maakt het ook nog uit hoe je NAS opgezet is. een Raid0 is snel maar een fout in één van de twee schijven en je bent alles kwijt.
raid 1 is beter dan heb je maar de ruimte van 1 schijf en een exacte copie indien 1 schijf het begeeft, is uiteraard ook trager;

Nog beter is raid 10 maar dan heb je 4 identieke schijven nodig, je werkt en snel en hebt 2 maal de ruimte van elke individuele schijf.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nested_RAID_levels

RAID 1 uiteraard. Met RAID 0 vergroot je de kans op het kwijtraken van gegevens. Overigens kan lezen vanaf RAID 1 net zo snel als vanaf RAID 0. Alleen schrijven gaat trager. Maar de bottleneck ligt qua snelheid in de wifi en niet in de schijven. Was helemaal zo toen ik nog een NAS had met minder geheugen. Als ik dan wat apps draaide op dat NAS zakte de snelheid naar 20-30 MB/s. Dat was wel degelijk te traag.

Eigenlijk wil ik nog steeds meer snelheid. In een review van de router die ik gebruik (Netgear R7000) werd iirc ook getest met een soortgelijke MacBook Pro waarbij die 70 MB/s snelheid wel ruim werd gehaald. Daar ging ik eigenlijk een beetje van uit toen ik die R7000 kocht.

Maar goed, volgens mij gaan we offtopic.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2016, 15:47:11 »
ik werk niet met wifi, alles utp

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2016, 15:49:34 »
als de bliksem inslaat zijn je beide NAS schijven om zeep en ben je alles kwijt daarom heb ik gekozen voor lossen schijven.

Ik zeg ook niet dat RAID backup is, want dat is het niet. RAID beschermt alleen tegen het falen van een harde schijf. Het beschermt niet tegen filesystem corruption, per ongeluk verwijderen van een bestand, brand, regen, diefstal of inderdaad blikseminslag.

Wat dat betreft is online backup het allerbeste. Dan kan je hele huis afbranden en zijn je foto's nog veilig. Het is maar net hoeveel waarde je eraan hecht.

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 25 juli 2016, 15:50:14 »
ik werk niet met wifi, alles utp

O sorry, dacht dat je op mij reageerde.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #17 Gepost op: 25 juli 2016, 15:51:59 »
was ook een beetje, ik heb wel wifi voor verbinding met telefoons en tablets maar pc en Nas hangen een bedraad netwerk;

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 25 juli 2016, 16:03:41 »
was ook een beetje, ik heb wel wifi voor verbinding met telefoons en tablets maar pc en Nas hangen een bedraad netwerk;

Ik heb die R7000 gekocht voor beide. Hij is lekker krachtig zodat ik ook 10 meter verderop, door 2 muren heen nog bereik heb op mijn tablet en telefoon. En zodat ik ook dagelijks een gezonde dosis radiostraling in mijn hersenpan krijg. Ik denk vaak teveel na en dit leek me een goed middel om mijn hersenactiviteit omlaag te krijgen.

Maar nu zijn we helemaal offtopic.

Offline Snipes

• Pentaxian
  • *
  • IJsselstein(UT)
    • Snipes on Flickr
« Reactie #19 Gepost op: 25 juli 2016, 16:48:39 »
Bedankt voor de tips allemaal. Voor mij gaat het vooral om opslag van de RAW bestanden. Momenteel staan al mijn RAW bestanden op de pc en heb net even gekeken, maar denk dat ik voorlopig ook wel vooruit kan met 2 1TB schijven.
Greetz Wesly

Offline yves74

• Pentaxian
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 25 juli 2016, 21:24:20 »
Ik ben wel te spreken over Storejet. Fijne externe opslag 1 of 2 gb en usb3.  Gebruik er 2 die ik met enige regelaat synchroniseer. Vraagt wel enige discipline regelmatig een backup te maken en diefstal is denk ik het grootste risico. Ik bewaar ze niet op dezelfde plek en als het huis afbrand heb ik pech. Als fotograferen mn beroep was dan zou ik ook voor een nas icm met een cloudoplossing gaan, maar het is maar een hobby.

Groet,
Yves
K30 met 18-135 WR, Sigma 30/1.4, Sigma 105/2.8 macro, Super-Takumar 50/1.4, Metz 48.

Offline starbase218

• Pentaxian
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2016, 01:39:46 »
Trouwens, nooit geweten, maar wifi (alle 802.11 varianten) is half-duplex. Dit betekent dat je met een 1300Mbps 802.11ac verbinding bij het overpompen van een bestand over het netwerk maximaal de helft haalt: 650Mbps. Dat komt dus neer op die 70-75 MB/s die ik ook nog niet haal, maar wat wel ongeveer het maximum is.

De reden dat dit half-duplex is, is dat men nog niet tegelijk kan zenden en ontvangen (het zijn radiogolven). Als oplossing wordt het zenden en ontvangen heel snel afgewisseld, waarbij er even veel tijd is voor zenden als voor ontvangen.

Bekabelde verbindingen zijn eigenlijk wel altijd full-duplex.