Auteur Topic: Een top 5 van primes en zoom lenzen.  (gelezen 4977 keer)

Offline Tonny

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • natuur liefhebber fotograaf
    • natuur en macro fotograaf
Re: Een top 5 van primes en zoom lenzen.
« Reactie #30 Gepost op: 23 november 2016, 11:20:50 »
 hoi starbase.
 dit topic staat er al sinds 3 november hoor ;)
 maar net wat je zegt ,voor wat het waard is natuurlijk.
 het is natuurlijk ook geen wet van meden en perzen om deze lenzen te kopen om de reden dat ze alhier gekozen zijn.
 en in dat lijstje van gekozen zooms stond geen 60- 250 bij, zodoende.
 maar ik denk dat de gekozen lenzen niet de slechtse zijn toch? :)
 groet tonny.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #30 Gepost op: 23 november 2016, 11:20:50 »

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
« Reactie #31 Gepost op: 23 november 2016, 18:19:51 »
hoi starbase.
 dit topic staat er al sinds 3 november hoor ;)
 maar net wat je zegt ,voor wat het waard is natuurlijk.
 het is natuurlijk ook geen wet van meden en perzen om deze lenzen te kopen om de reden dat ze alhier gekozen zijn.
 en in dat lijstje van gekozen zooms stond geen 60- 250 bij, zodoende.
 maar ik denk dat de gekozen lenzen niet de slechtse zijn toch? :)

Ze hebben in elk geval een goede reputatie volgens mij. Ik heb met het meerendeel echter geen ervaring. Het is wat mij betreft ook wel lastig om nou te zeggen wat de beste zooms zijn. De 55-300 is zo'n voorbeeld: qua prijs-kwaliteit erg goed, maar als lens an sich zijn er natuurlijk veel betere.

Komt nog bij dat het wat mij betreft veel belangrijker is een goed exemplaar van welke lens dan ook te hebben, dan om een of andere theoretisch geweldige DFA* lens te hebben, en je niet bewust te zijn van die sample variation.
Photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.

« Reactie #31 Gepost op: 23 november 2016, 18:19:51 »

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 23 november 2016, 19:55:59 »

Komt nog bij dat het wat mij betreft veel belangrijker is een goed exemplaar van welke lens dan ook te hebben, dan om een of andere theoretisch geweldige DFA* lens te hebben, en je niet bewust te zijn van die sample variation.

Hoi Starbase218,

is er echt zo'n grote variatie in de kwaliteit van een serie objectieven? Dat zou dus betekenen dat je een nieuwe lens moet uittesten en direct retourneren als hij niet kan voldoen aan je verwachtingen.

Groeten, Arno

« Reactie #32 Gepost op: 23 november 2016, 19:55:59 »

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
« Reactie #33 Gepost op: 23 november 2016, 23:28:18 »
Hoi Starbase218,

is er echt zo'n grote variatie in de kwaliteit van een serie objectieven? Dat zou dus betekenen dat je een nieuwe lens moet uittesten en direct retourneren als hij niet kan voldoen aan je verwachtingen.

Groeten, Arno

Soms is het verschil erg groot, soms kleiner maar toch nog wel merkbaar, en soms zo klein dat het er nauwelijks toe doet. Ik heb zoiets van, het is duur spul. Je geeft er honderden of soms duizenden euro's aan uit, je verzekert het, etc. Dan mag het ook wel goed zijn.

En inderdaad is het een goede gewoonte om na aankoop eerst wat testfoto's te nemen en te kijken of je geen vreemde dingen ziet.

Nou moet ik wel zeggen dat ik vrij veel tweedehands lenzen heb gekocht. Dat is natuurlijk een extra risico. Sommige van die lenzen waren dus ook niet optimaal. Of dat kwam doordat een vorige eigenaar ze bvb een keer liet vallen, door slijtage, of dat ze nieuw ook al zo waren, weet ik niet.

Maar kijk ook eens op bvb Photozone reviews. Regelmatig lees je dat Klaus bij een test het geteste exemplaar zo slecht vond dat hij ter controle een tweede exemplaar ging testen, die niet zelden beter is. Sample variation is wat mij betreft dan ook een voor de hand liggende verklaring dat reviews van hetzelfde type lens soms behoorlijk uiteen kunnen lopen.

Maar die DA* 60-250 vind ik tot nog toe (ik heb nooit een van de nieuwe DFA* lenzen gehad en ook oud M/K/A/F/FA/Takumar/etc spul heb ik weinig gehad) de beste Pentax zoom. Van 60 tot 250 millimeter en van f/4 tot diffractie presteert deze lens gewoon, mits je een goed exemplaar hebt. Alleen jammer dat de SDM minder goed voor continuous AF werkt dan die van de veel goedkopere DA 55-300.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2016, 23:43:08 door starbase218 »
Photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.