Auteur Topic: Tipje voor macro's met omkeerfilterring (8 foto's)  (gelezen 2887 keer)

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Tipje voor macro's met omkeerfilterring (8 foto's)
« Reactie #10 Gepost op: 9 november 2016, 22:40:58 »

Aangezien het glas dan uit het zoomobjectief is verwijderd zal het langer en korter worden van het objectief alleen een scherpstelfunctie hebben. Het brandpunt van het omgekeerde objectief wijzigt immers niet. De vergrotingsmaatstaf is alleen aan te passen door de afstand te veranderen of een ander omgekeerd objectief te plaatsen (met een andere brandpuntsafstand). Ik heb het objectief dat je noemt ook en dat is met die twee vrij gemakkelijk draaiende ringen niet een objectief dat ik zou kiezen als ik macro opnamen groter dan 1:1 zou gaan maken. Dat wordt een erg gammele constructie.

Groet,
Jan

Hoi Jan, ik ben het met je eens dat het geen solide constructie zou worden met voorgenoemde lens als "van diafragma voorziene tussenring". Op het punt van de vergrotingsmaatstaf werkt het volgens mij anders: hoe groter de afstand is tussen de body en het omgekeerde objectief, hoe groter het onderwerp wordt weergegeven op de sensor. Ik heb het nog even uitgeprobeerd door een balg tussen mijn camera en een omgekeerde lens te zetten; bij uittrekken van de balg wordt de vergroting sterker. Als je dus een "kale" lens hebt, zonder glas, en als deze langer/korter ingesteld kan worden tussen de body en een omkeerring, dan krijg je het zelfde effect.

Groeten, Arno

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 9 november 2016, 22:40:58 »

Online Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2016, 00:20:03 »
hoe groter de afstand is tussen de body en het omgekeerde objectief, hoe groter het onderwerp wordt weergegeven op de sensor. Ik heb het nog even uitgeprobeerd door een balg tussen mijn camera en een omgekeerde lens te zetten; bij uittrekken van de balg wordt de vergroting sterker. Als je dus een "kale" lens hebt, zonder glas, en als deze langer/korter ingesteld kan worden tussen de body en een omkeerring, dan krijg je het zelfde effect.
Uiteraard. Maar daarbij moet je dan wel ook de afstand tussen de camera(sensor) en het onderwerp aanpassen... Je hebt dus alleen een groter scherpstelbereik gecreëerd. De vergroting wijzigt alleen door het wijzigen van de afstand of door het wijzigen van de brandpuntsafstand.

Groet,
Jan

« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2016, 00:20:03 »

Offline wunigard

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Wunigards Petit Basset Griffon Vendéen
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2016, 12:20:06 »

Die doppen kun je gebruiken om de ringen waarmee de lenzen in het objectief zitten bevestigd, los te draaien. Je zet ze er eenvoudigweg op en hebt dan meer grip. Je kunt soms ook het glas zelf ermee losschroeven. Kijk even hier om e.e.a. aan te schaffen: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-lens-tools.html

Dank. Heb inmiddels genoeg oude rommel verzameld om eerst eens te oefenen.
my PPG

I still love my K20

« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2016, 12:20:06 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2016, 12:48:49 »
Door het diafragma zo ver buiten de lens te hebben, krijg je ook makkelijk vignettering.
Maar je kunt ook leuke andere experimenten doen.

Edit, moest even zoeken, maar Hier mijn gespeel een tijdje terug.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2016, 15:10:01 door glasbak »

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2016, 13:01:20 »
Dat is wel weer heel grappig.  :)

Vriendelijke groet, René

Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 10 november 2016, 15:41:25 »
Door het diafragma zo ver buiten de lens te hebben, krijg je ook makkelijk vignettering.
Edit, moest even zoeken, maar Hier mijn gespeel een tijdje terug.

Hoi George, is het ook mogelijk om goede macro opnamen te maken, door een tweede objectief omgekeerd op de eerste te plaatsen?

Groeten, Arno

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #16 Gepost op: 10 november 2016, 16:16:24 »

Hoi George, is het ook mogelijk om goede macro opnamen te maken, door een tweede objectief omgekeerd op de eerste te plaatsen?

Groeten, Arno

Ja hoor, maar niet elke objectief combinatie werkt goed. Gewoon proberen, voorbeelden genoeg te vinden op het internet.

Offline margriet

• Pentaxian
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2016, 09:39:41 »
Ik denk dat het geheel ligt aan de kwaliteiten van de lenzen die je ervoor gebruikt, toch? Ik pakte altijd mijn 90mm panagor of 135mm Tair als basis met een 50mm 1,4 omgekeerd erop en met redelijk goede resultaten, zonder veel CA...

Die rubberdoppen  thu ga ik bestellen, thanks!

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 14 november 2016, 13:35:20 »
Hoi Margriet, hoe heb je de objectieven aan elkaar kunnen koppelen, zijn daarvoor koppelstukken ergens te verkrijgen met aan beide kanten schroefdraad?

Groeten, Arno

Online Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2016, 14:24:06 »
Hoi Margriet, hoe heb je de objectieven aan elkaar kunnen koppelen, zijn daarvoor koppelstukken ergens te verkrijgen met aan beide kanten schroefdraad?

Groeten, Arno
Dag Arno,

Ik heet wel geen Margriet, maar toch... Google maar even op 'omkeerring' en je vindt leveranciers genoeg.

Groet,
Jan