Auteur Topic: Videolamp voor (macro)fotografie.  (gelezen 1477 keer)

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Videolamp voor (macro)fotografie.
« Gepost op: 19 december 2016, 10:22:05 »
Nu, "met de donkere dagen voor Kerstmis" maar ook op andere dagen, is de lichtsterkte een beperkende factor (voor mij) om buiten goed scherp te kunnen stellen op een onderwerp als insecten. Een paar weken geleden had ik een provisorische videolamp gemaakt m.b.v. een 12V ledlampje met reflector. Het resultaat was voor mij geweldig qua beschikbaar licht om je onderwerp goed te kunnen bekijken en scherp in beeld te krijgen voor het maken van een foto. De lamp gaf ook licht genoeg om er een foto "uit de hand" mee te maken. Voor een degelijkere belichting met de goede kleurtemperatuur, heb ik een videolamp besteld die vrij licht is (145 gr. zonder batterijen) en ook via een snoertje naar een externe 12V accu kan werken; hierdoor is het gewicht boven de camera erg laag. De lamp kan natuurlijk ook los gebruikt worden om schaduwen op te helderen e.a.  http://www.cameranu.nl/nl/p277044/falcon-eyes-led-lamp-set-dimbaar-dv-96v-k1-op-batterij

Groeten, Arno.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2016, 08:21:18 door Arno56 »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Videolamp voor (macro)fotografie.
« Gepost op: 19 december 2016, 10:22:05 »

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
  • natuurfotograaf
    • natuur en macro fotograaf
Re: Videolamp voor (macro)fotografie.
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2016, 18:39:08 »
 ben zeer benieuwd naar de resultaten

« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2016, 18:39:08 »

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2016, 09:20:17 »
ben zeer benieuwd naar de resultaten

De verzending van de lamp was zeer vlot, 's avonds besteld, halve dag later in huis. De lamp zou ongeveer 145 gram wegen zonder batterijen; dit bleek 235 gram te zijn zonder gevuld batterijen blok (200 gr.). De aansluiting voor een externe voeding werkt niet, dus gebruikt met batterijen (435gr.); hij gebruikt max. 1 A, waardoor de 2.500 mAh accu's/batterijen het waarschijnlijk ongeveer 1 uur volhouden. Lamp gebruikt met montage rail en een oude flitsbeugel, waardoor hij goed te hanteren is.
Vanmorgen, een half uur voordat de zon opkomt, een paar testfoto's gemaakt met K-5 met omgekeerde 50mm/1.7 op tussenringen (65mm) ISO 400 F 8 bij 1/125 sec.; foto's waren gemakkelijk te maken doordat de vlieg rustig werd van het licht en het licht maakt het zoeken naar de vlieg en de scherpstelling eenvoudiger.
De foto is onderbelicht, maar kan natuurlijk beter belicht gemaakt worden door de instellingen te wijzigen en/of de lamp nog dichter bij te brengen en eventueel van reflectoren te voorzien.

1. Onbewerkt

2. Bewerkt:

« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2016, 09:20:17 »

Offline Pentax4ever

• Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2016, 15:57:24 »
Leuk experiment. Maar ik heb wel de indruk dat de onbewerkte foto zwaar onderbelicht is. En dan wordt het lastig om dit nog te corrigeren. Ik zou eerder gaan denken aan een(macro)-flitser.
Gegarandeerd altijd voldoende licht. Als je een oude flitser aanschaft (b.v. een Metz 40 MZ-3) van een paar tientjes en je combineert die met een softbox kun je n.m.m.gemakkelijker en betere resultaten behalen. Voldoende licht Ún korte sluitertijden wat ook de scherpte ten goede komt.

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2016, 16:27:50 »
Je hebt gelijk dat je met een flitser gemakkelijker je macro opnamen goed kan belichten en dat de onbewerkte foto, onderbelicht is (heb ik er ook bijgeschreven).
Mijn punt is: hoe kan je onder donkere omstandigheden scherpstellen op een klein beestje/insect dat niet altijd stil blijft zitten; als hij wel zou blijven stilzitten, dan kan je een statief met macroslede neerzetten en alle tijd nemen om scherp te stellen, meerdere opname maken en de scherpte en de belichting te kunnen beoordelen.
Met behulp van een "instel licht" kan je dan veel gemakkelijker scherpstellen. Er zijn natuurlijk ook ringlichten/flitsers die voorop de lens kunnen, maar bij het gebruik van tussenringen met daarop een "omgekeerd objectief" blijft er erg weinig ruimte over tussen het onderwerp en de ringflitser; bovendien is de kans op vignettering dan groot en kan het onderwerp vanaf de "vaste kant" zoals een muur of wand, slecht bereikt worden door de grote diameter.
Zelf vind ik de door mij gebruikte methode ook niet ideaal, maar heb het eenvoudig weg uitgeprobeerd om te kijken wat er mogelijk is. Als ik de tussenringen niet gebruikt had, dan was de vergroting veel minder geweest en was waarschijnlijk, bij dezelfde instellingen, de belichting veel beter geweest; dit moet ik nog eens uitproberen.
De meest ideale oplossing is m.i. een "instel licht" in/op een soft box; als het zo uitkomt, ga ik dat nog eens proberen te maken.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2016, 16:57:46 door Arno56 »

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2016, 10:20:25 »
Bij Camera Nu zag ik een review (laatste van de 3) van iemand, die problemen had met het belichten bij hele sterke vergrotingen en vond een van 3 flexibele armen + lampen voorziene opsteek verlichting vrij ideaal. http://www.cameranu.nl/nl/p588005/falcon-eyes-macro-led-lamp-dv-3b#tab-reviews  Zelf wil iets breder inzetbaars maken/kopen.
Vanmorgen maakte ik nog test opnamen met een 12V led-lamp aan een draadje, met K-5 + tussenringen en omgekeerde 50mm waarvan deze de beste was: F8   ISO 400  en 1/40 sec.
1. Licht uitvergroot.

2. Sterk uitvergroot.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2016, 12:06:23 door Arno56 »

Offline Pentax4ever

• Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2016, 12:25:40 »
Die laatste twee zien er best goed uit moet ik zeggen!

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2016, 17:13:50 »
Die laatste twee zien er best goed uit moet ik zeggen!
Dank je, dat geeft weer moed om verder te experimenteren.

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2016, 17:46:37 »
Vandaag nog wat test opnamen gemaakt, maar nu met een 28mm/F 2.8 lens; de lamp heb ik van extra reflecterend materiaal voorzien, waardoor ik nu met F 5.6 en 1/125 sec kon fotograferen. Door de sterkere vergroting (beeld nog maar 6 mm) is de scherpte/diepte nog minder geworden; ook is deze lens kwalitatief iets minder dan de 50/1.7 en kan ik het beste een 35mm lens gebruiken voor sterke vergrotingen of digitaal uitvergroten.

1. Jong spinnetje van 3-3,5 mm.

2.Kreeftachtige

3. Langpootmugje

4. Langpootmugje uitvergroot

Offline Egbert

• Ouwe getrouwe
« Reactie #9 Gepost op: 25 december 2016, 19:20:02 »
Ben jaloers op de foto'staat ☺ goed gedaan.
M.i. Is een speciale videolamp niet nodig sinds de
 Pentax af360fgzIi in bezit heeft een videolamp ☺
Pentax K-5 ii, pentax k-01, Pentax Q 7 Pentax mx-1, Pentax Optio LS465,Pentax Flitser AF360FGZ II
Pentax Q lenzen: 01/02/03/05/06/07.
Pentax DSLR Lenzen:10-17, 17-70,55-300, 35, 40xs, 50, 70, 100.
Pentax SLR Lenzen: 28, 50, 100, 135, 200