Auteur Topic: Videolamp voor (macro)fotografie.  (gelezen 1199 keer)

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Videolamp voor (macro)fotografie.
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2016, 23:23:21 »
Ben jaloers op de foto'staat ☺ goed gedaan.
M.i. Is een speciale videolamp niet nodig sinds de
 Pentax af360fgzIi in bezit heeft een videolamp ☺
Egbert, bedankt voor je reactie. De inschakelbare lamp op de Pentax AF-360FGZ II flitser kan handig zijn. Voor sterke vergrotingen, 2 of 3 x zo groot op de sensor als dat het onderwerp is, gaat het waarschijnlijk daarmee niet lukken; het onderwerp zit dan te dicht bij het objectief en daardoor "in de schaduw" van het objectief. Als er een diffusor/soft box gebruikt wordt, kan het onderwerp waarschijnlijk wel goed uitgelicht worden, maar dan kan het hulplicht ook niet bij het onderwerp komen. Voor grotere objecten is de afstand tot de lens veel groter, waardoor het licht van de flitser en het hulplicht, over de lens heen gaat en geen schaduw op het onderwerp geeft.
Om scherp te kunnen stellen met sterke vergrotingen, is veel licht nodig. Aan mijn soft box wil ik proberen een lampje te bevestigen als hulpmiddel voor het scherpstellen bij macro opnamen onder vrij donkere omstandigheden.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 25 december 2016, 23:25:30 door Arno56 »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2016, 23:23:21 »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2016, 16:37:38 »
Je videolamp geeft veel licht maar het is te zeer gespreid. Zo'n videolamp kan een kamer verlichten voor een groothoek.
Je bent vermoedelijk beter af met een relatief sterke led zaklamp.
Uiteindelijk moet je maar een plek verlichten zo groot als een luciferdoosje.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2016, 18:47:48 door Guido Franssens »

« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2016, 16:37:38 »

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2016, 18:23:12 »
Je videolamp geeft maar het is te zeer gespreid. Zo'n videolamp kan een kamer verlichten voor een groothoek.
Je bent vermoedelijk beter af met een relatie sterke led zaklamp.
Uiteindelijk moet je maar een plek verlichten zo groot als een luciferdoosje.
Mijn gekochte videolamp kan een kamer verlichten en heeft een grote lichtspreiding, daarom ben ik weer terug gevallen op een 12V 5Watt 420 lumen led lampje met een openingshoek van 38 graden, waarmee ik ook een kamer kan verlichten, maar veel dichter bij het onderwerp te krijgen is. Alleen de foto van die onderbelichte vlieg voor- en na belichtingscorrectie zijn gemaakt met een gewone videolamp; de anderen met dat 12V lampje.

1. Pentax K-5 met videolamp met liggend het 12V lampje.

2. Idem.

Met een diffusor box, die ik voor mijn flitser heb gekocht, kan ik het licht van de flitser maar gedeeltelijk op het onderwerp krijgen bij macro opnamen van rond 2:1 omdat het licht voor een groot gedeelte op de lens komt i.p.v. het onderwerp, waardoor het diafragma niet klein genoeg gedraaid kan worden. Het zoekerbeeld is erg donker bij het gebruik van tussenringen met daarop een omgekeerde lens met een klein diafragma; met dat kleine 12V lampje kan ik zowel goed scherpstellen als ook foto's mee maken.
Bij grotere voorwerpen en minder/geen vergroting, wordt de afstand tussen het onderwerp en de lens groter en kan met de flitser en diffusor box goed belicht worden. Bij het gebruik van automatische tussenringen en gewone plaatsing van de lens, kan je met open diafragma scherpstellen en is een lampje minder snel nodig/nuttig.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2016, 18:27:05 door Arno56 »

« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2016, 18:23:12 »