Auteur Topic: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij telelens gebruik met statief?  (gelezen 743 keer)

Offline Arno56

• Ouwe getrouwe
  • Geslacht: Man
  • Heeft een Pentax
Laatst probeerde ik om met mijn Pentax K-5 met daarop een Sigma 120-400mm lens, vanaf een statief scherpe foto's te maken m.b.v. een draadloze afstandsbediening; dit wilde niet goed lukken totdat ik met "spiegel opgeklapt" foto's nam. Meestal gebruik ik een schoudersteun als ik met een telelens werk en dan heb ik een betere scherpte dan vanaf statief met de afstandsbediening (zonder spiegel opgeklapt); de "shake reductie" wordt automatisch uitgeschakeld bij gebruik van de afstandsbediening.
Hebben jullie ook negatieve ervaringen bij het gebruik met de afstandsbediening als je zonder "spiegel opgeklapt" foto's maakt?
Als je vogels fotografeert vanaf een statief, gebruik je dan de ontspanknop op de camera of een afstandsbediening?

Groeten, Arno

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
Re: Wel of geen afstandsbediening gebruiken bij telelens gebruik met statief?
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2017, 09:10:03 »
Ik maak nooit foto's van vogels met een statief. Ik gebruik een dubbele bonenzak en zorg dat ik ergens een stevige ondergrond heb om deze op te leggen. Dit werkt bijvoorbeeld ook perfect vanuit het raampje van de auto. Uit de hand komt natuurlijk ook wel eens voor, maar dan zoek ik altijd een steunpunt, desnoods aan de zijkant (een boom of een muur). Verder moet je natuurlijk rekening houden met de keuze van je sluitertijd.

Groet,
Jan

« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2017, 09:10:03 »

Offline Arno56

• Ouwe getrouwe
  • Heeft een Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2017, 10:55:16 »
Ik maak nooit foto's van vogels met een statief.
Bedankt voor je reactie Jan. Maar op de post van 5 dec. van de flamingo's staat: dat je je statief op de keien, half in het water plaatste. Gebruik je wel eens een afstandsbediening en zo ja, gebruik je dan tevens "spiegel opgeklapt" ?

Groeten, Arno

« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2017, 10:55:16 »

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2017, 11:54:52 »
Haha, dat klopt inderdaad! Dat is een uitzondering geweest. Ik kon mijn bonenzak niet op de Grevelingen leggen...  ;D

Spiegel opgeklapt vind ik bij vogels niet erg handig. I.c.m. liveview kan het natuurlijk wel, maar ook dat gebruik ik bij vogels bijna nooit. Als ik bijvoorbeeld foto's op statief van de maan maak, klap ik de spiegel op om scherpe foto's te krijgen (en gebruik ik inderdaad een afstandbediening of de 2 sec timer).

groet,
Jan

Offline Arno56

• Ouwe getrouwe
  • Heeft een Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2017, 17:05:15 »
Met "spiegel opgeklapt" zijn de foto's waarschijnlijk altijd scherper bij gebruik van een afstandsbediening. Als er geen telelens gebruikt wordt, valt het verschil tussen "spiegel opgeklapt" of niet, natuurlijk minder op.
Bij het gebruik van een statief zonder afstandsbediening, kan de "shake reductie" de trillingen van de spiegel waarschijnlijk nog vrij goed opvangen.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2017, 16:00:08 »
Heb je een serieus statief, of een gammel ding met 3 poten ?
Een serieus statief weegt meer dan wat je erop schroeft, en de poten schuif je niet helemaal uit, en middenzuilen al helemaal niet.

Offline Arno56

• Ouwe getrouwe
  • Heeft een Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2017, 16:49:36 »
Heb je een serieus statief, of een gammel ding met 3 poten ?
George, bedankt voor je reactie. Ik heb een licht statief gebruikt. Een solide zwaar statief, eventueel verzwaard, zal ongetwijfeld een beter resultaat geven; alleen denk ik niet dat dat de praktijk is voor de gemiddelde Pentax gebruiker. Normaal gebruik ik geen statief maar fotografeer ik "uit de hand" en gebruik een schoudersteun met een lange telelens. Omdat ik door een geopend raam een foto nam, wilde ik geen extra maatregelen nemen. Het resultaat is nu duidelijk: een foto met de afstandsbediening geeft dan nergens een scherp beeld; bij een foto met "spiegel opgeklapt" is er duidelijk sprake van een scherp- en onscherp gedeelte.
Omdat een telelens vergroot, evenals een sterke vergroting bij macro opnamen, worden de kleinste bewegingen sterk vergroot en is het m.i. raadzaam om met "spiegel omhoog" te fotograferen als een afstandsbediening wordt gebruikt. Bij het gebruik van "normale lenzen" speelt dit waarschijnlijk een veel kleinere rol, vooral als er een solide statief wordt gebruikt.

Groeten, Arno

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2017, 16:59:33 »
George, bedankt voor je reactie. Ik heb een licht statief gebruikt. Een solide zwaar statief, eventueel verzwaard, zal ongetwijfeld een beter resultaat geven; alleen denk ik niet dat dat de praktijk is voor de gemiddelde Pentax gebruiker.

Een 120-400 lens op een licht statief is vragen om problemen. Zelfs op een zwaar statief (+zware kop) gebuik ik spiegel opklap als het mogelijk is, en meestal een bedrade draadontspanner, zelfs bij groothoek opnames.
De scherpste foto's maak je vanaf een stevig statief. Als dat niet de praktijk is voor een gemiddelde pentax gebruiker, dan is dat triest.
Eur 1000,- en meer uitgeven voor dure camera en (tele)lenzen,  en dan beknibbelen op een statief is dom.

Offline Perry

• Pentaxian
  • *
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2017, 11:06:16 »
Tja ik gebruik bijna altijd een statief en een redelijk degelijke. Ik denk dat met 'de gemiddelde pentax gebruiker' de vogel minnende fotografen bedoeld worden...
Mijn portfolio: Portfolio

Hippe nieuwe site om foto's mee te delen: CloudyPics

Offline Arno56

• Ouwe getrouwe
  • Heeft een Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2017, 12:55:03 »
Tja ik gebruik bijna altijd een statief en een redelijk degelijke.
Dat is goed Perry. Maar wordt er dan ook een afstandsbediening gebruikt en tevens "spiegel opgeklapt" ?

Groeten, Arno