Auteur Topic: Experiment met Wad en Ameland  (gelezen 292 keer)

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Experiment met Wad en Ameland
« Gepost op: 11 mei 2018, 21:55:07 »
Focusstack van 19 foto's op 450mm, F6.3, 1/250. Ben onderin nog een stukje vergeten scherp te stellen en dat is te zien. In de verte zijn er denk ik een paar paaltjes bij gekomen... ;) En het baken op de Hôn (Ameland) is wat minder scherp afgetekend dan in de foto waarop er is scherpgesteld op het verste punt. Het was ook wat nevelig weer. Op de groothoek lukt dit makkelijker, maar het lijkt me interessant om hier wat verder mee te experimenteren. Zien jullie dat ook zo?

Vriendelijke groeten,

Remco

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Experiment met Wad en Ameland
« Gepost op: 11 mei 2018, 21:55:07 »

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
Re: Experiment met Wad en Ameland
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2018, 23:20:10 »
Op zich een leuk experiment. Waarschijnlijk heb je zoveel mogelijk scherp willen krijgen op de foto met een grote brandpuntsafstand. Om dat te kunnen bereiken mag er niet teveel vocht in de lucht zitten; ook dient het vrij koel te zijn, om geen last te hebben van "warmtegolfjes" en luchtspiegelingen. Onder goede omstandigheden, kan je met een
vrij dicht diafragma, ook vrij veel scherp krijgen met 1 foto. Een paar extra foto's voor nabij zou dan praktisch genoeg moeten zijn voor een compleet beeld.

groeten, Arno

« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2018, 23:20:10 »

Offline Megan

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Weer een illusie armer en een ervaring rijker
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2018, 14:22:09 »
Chapeau ! wat een werk maar daar is het resultaat ook naar  :smitten:

Ga vooral door met experimenteren  ;) thu
Er is heel wat geduld nodig om altijd lui te zijn.

« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2018, 14:22:09 »

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2018, 14:37:06 »
Ik vind het er goed uitzien. Uiteraard moeten de paaltjes aan de voorkant nu ook scherp en ziet de horizon er wat vreemd uit, maar dit had je zelf ook al opgemerkt.

Groet,
Jan

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2018, 16:04:30 »
Niet mijn kopje thee Remco,

Vaak als ik er ben is het heiig en kun je nooit zover kijken. Voor mij ziet het er vreemd uit.  :-\

Vriendelijke groet, René

Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2018, 19:23:55 »
Op zich een leuk experiment. Waarschijnlijk heb je zoveel mogelijk scherp willen krijgen op de foto met een grote brandpuntsafstand. Om dat te kunnen bereiken mag er niet teveel vocht in de lucht zitten; ook dient het vrij koel te zijn, om geen last te hebben van "warmtegolfjes" en luchtspiegelingen. Onder goede omstandigheden, kan je met een
vrij dicht diafragma, ook vrij veel scherp krijgen met 1 foto. Een paar extra foto's voor nabij zou dan praktisch genoeg moeten zijn voor een compleet beeld.

groeten, Arno
Dank je Arno! Heb helaas de momenten waarop ik kan fotograferen niet altijd voor het kiezen en zeker deze maand niet. Beetje druk... Omdat er toch wel wat wind stond, is de combinatie van de K-1 met deze lens niet helemaal stabiel op het statief. En omdat ik toch op ISO100 wil blijven, probeerde ik dat hier met een relatief hoge sluitertijd op te lossen. Dan heb je qua diafragma niet heel veel ruimte meer. Kwam er verder achter dat op één of andere manier met de elektronische sluiter de ene foto wat naar links of rechts overhelde dan de andere terwijl dat met de spiegel omhoog niet gebeurde. Heb geen idee hoe dat kan. Sowieso lijkt het me handig om de lens te gebruiken op het diafragma dat 'ie het scherpst is en ook niet zover te gaan dat diffractie een rol gaat spelen.
Chapeau ! wat een werk maar daar is het resultaat ook naar  :smitten:

Ga vooral door met experimenteren  ;) thu
Dankjewel! En ja, dat ga ik doen. Ben namelijk nog niet tevreden!
Ik vind het er goed uitzien. Uiteraard moeten de paaltjes aan de voorkant nu ook scherp en ziet de horizon er wat vreemd uit, maar dit had je zelf ook al opgemerkt.

Groet,
Jan
Dankjewel Jan! Wellicht dat een dag waarbij het wat helderder is, zoals Arno ook al opmerkte, voor een wat consistentere horizon kan zorgen.
Niet mijn kopje thee Remco,

Vaak als ik er ben is het heiig en kun je nooit zover kijken. Voor mij ziet het er vreemd uit.  :-\

Vriendelijke groet, René
Begrijp ik! Op de groothoek ziet het er wat minder vreemd uit. Met een telelens is het nu nog een techniek waarbij ik zoek naar een toepassing. Het blijft er uiteraard altijd wel wat vreemd uitzien, maar vreemd kan soms ook mooi zijn. Maar het is wel een uitdaging!

Vriendelijke groeten,

Remco

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2018, 20:56:48 »
Sowieso lijkt het me handig om de lens te gebruiken op het diafragma dat 'ie het scherpst is en ook niet zover te gaan dat diffractie een rol gaat spelen.

Het is ook handig om uit te testen wanneer diffractie een rol gaat spelen, evenals de nadelige invloed van een hogere ISO waarde. Het kunnen reduceren van het aantal opnamen evenals de sluitertijd, lijkt me ook belangrijk i.v.m. wisselende licht/wolken omstandigheden en eventuele bewegende mensen/dieren/auto's/boten etc. in beeld.

groeten, Arno

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2018, 22:43:09 »
Het is ook handig om uit te testen wanneer diffractie een rol gaat spelen, evenals de nadelige invloed van een hogere ISO waarde. Het kunnen reduceren van het aantal opnamen evenals de sluitertijd, lijkt me ook belangrijk i.v.m. wisselende licht/wolken omstandigheden en eventuele bewegende mensen/dieren/auto's/boten etc. in beeld.

groeten, Arno
Klopt, maar in dit geval bleef het licht en de lucht uniform en was er verder geen verkeer op het water. Tot F11 moet geen probleem zijn bij een zoom objectief. Voor een landschapsfoto bij daglicht wil ik niet hoger gaan dan ISO 200. Ik verken eerlijk gezegd liever eerst de grenzen van wat ik kan bereiken met de meest optimale instellingen.

Vriendelijk groeten,

Remco