Auteur Topic: Speerpuntspanner zeer zeldzaam  (gelezen 190 keer)

Offline karel.b

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Speerpuntspanner zeer zeldzaam
« Gepost op: 18 mei 2018, 08:26:01 »

Eergisteren was ik op natuurgebiedje Klarenbeek in Amsterdam zuid-oost om libellen te fotograferen , ze hebben daar ook 2 bloemen en kruiden tuinen waar ik meestal eerst even door heen wandel.
Uit mijn ooghoek zag ik een wat ik dacht vlinder die rechtstreeks naar de heg toevloog en daar bleef zitten , ik merkte meteen al dat het geen reguliere soort was door de totaal andere kleuren .
Een aantal foto's van gemaakt en toen libellen gaan fotograferen , later thuisgekomen de naar wat bleek een spanner te zijn ( nachtvlinder ) op gezocht en ingevoerd als bonte bandspanner.
Gekeken of de spanner goedgekeurd werd wat dus niet het geval was , gisteren krijg ik van iemand een melding dat het wellicht de zeer zeldzame speerpuntspanner zou kunnen zijn .
Prachtig natuurlijk als dat zo zou zijn , maar dat diertje komt bijna niet voor hier in Nederland en al helemaal niet in onze regio rondom Amsterdam dus weinig kans dacht ik
Tot ik vanmorgen vroeg even  keek op wn.nl en zag dat ie goedgekeurd was , ikkes erg blij dus  ;D
Pentax K5 + K3/grip .
Pentax 300 DA F4 + Sigma 150-500mm.
Pentax K70
Tamron SP AF 70-200mm F/2.8 Di LD [IF]

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Speerpuntspanner zeer zeldzaam
« Gepost op: 18 mei 2018, 08:26:01 »

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
Re: Speerpuntspanner zeer zeldzaam
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2018, 08:44:15 »
Mooie foto van een zeldzame vlinder. Volgens mij wordt dit een topjaar voor je. thu

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2018, 09:52:43 door Arno56 »

« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2018, 08:44:15 »

Offline atir

• Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2018, 11:07:49 »
 thu  wat hebben jullie in Nederland toch veel moois in de natuur, hier in BelgiŽ vindt je dat niet meer, te veel pesticiden denk ik ( of zie ik niet goed  >:(

« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2018, 11:07:49 »

Offline karel.b

• Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2018, 11:33:43 »
thu  wat hebben jullie in Nederland toch veel moois in de natuur, hier in BelgiŽ vindt je dat niet meer, te veel pesticiden denk ik ( of zie ik niet goed  >:(

Hoi Rita
In BelgiŽ is ook genoeg te vinden hoor , bvb ijsvogels zijn er bij jullie genoeg te fotograferen en ook boomkikkers .
En ik weet wel zeker dat er meer bijzondere vlinders rondvliegen als in Nederland en libellen ook.
Wij zijn verschillende keren naar BelgiŽ geweest om vogels en boomkikkers te fotograferen die hier moeilijk te vinden zijn .
Kijk eens op Waarneming.be bij de verschillende categorieŽn daar en geheid dat je wel leuke dingen vind . :D
Pentax K5 + K3/grip .
Pentax 300 DA F4 + Sigma 150-500mm.
Pentax K70
Tamron SP AF 70-200mm F/2.8 Di LD [IF]

Offline Lucien

• Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2018, 12:01:35 »
Super!!!!

Groeten, LuciŽn

Offline atir

• Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2018, 12:15:32 »
Hoi Rita
In BelgiŽ is ook genoeg te vinden hoor , bvb ijsvogels zijn er bij jullie genoeg te fotograferen en ook boomkikkers .
En ik weet wel zeker dat er meer bijzondere vlinders rondvliegen als in Nederland en libellen ook.
Wij zijn verschillende keren naar BelgiŽ geweest om vogels en boomkikkers te fotograferen die hier moeilijk te vinden zijn .
Kijk eens op Waarneming.be bij de verschillende categorieŽn daar en geheid dat je wel leuke dingen vind . :D

Ik zal er eens meer moeten op uittrekken in eigen land  ;)

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
  • natuurfotograaf
    • natuur en macro fotograaf
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2018, 16:33:52 »
 hier nog nooit gezien karel.
 maar jij hebt em te pakken,en hoe  :smitten:
 groet tonny.

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2018, 19:10:01 »
Super Karel. Heel bijzonder!

Enne Atir... dit lees ik op Wikipedia:

"De speerpuntspanner is in Nederland en BelgiŽ een zeldzame soort, die in BelgiŽ wat meer voorkomt dan in Nederland. De vlinder kent ťťn generatie die vliegt eind april tot in augustus. "

;)

Groet,
Jan

Offline Bert V.

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2018, 23:05:55 »
Top!!!

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2018, 21:21:04 »
Wat bijna leuker is dan de foto is het 'spelplezier' dat deze post uitstraalt. Het is gewoon heel prettig om te zien hoe je geniet van deze hobby. Proficiat! thu