Auteur Topic: Pas op met goedkope accu's  (gelezen 841 keer)

Offline wopie

• Nieuw lid
  • *
Pas op met goedkope accu's
« Gepost op: 12 juli 2018, 10:10:51 »
Hallo allemaal,

Ik wilde gisteren de accu van mijn K-S2 vervangen door een verse, maar kreeg de accu niet uit de camera. Hij zat klem. Na lang prutsen en wikken is het toch gelukt.
Het viel mij op dat de accu niet vlak op de tafel lag, er zat een bolling in. Toen ik hem nader bekeek, bleek dat hij inderdaad een beetje bol staat, de naad is al een beetje losgebarsten.
Ik heb 2 van deze goedkope accu's , en de 2e heeft het ook al een beetje.
De accu's zijn 3 jaar oud en samen met de originele Pentax accu altijd gewoon gebruikt en geladen. De Pentax accu is perfect in orde.
Ik heb de verkoper benaderd maar die geeft niet meer dan 1 jaar garantie. (wel 20% korting op nieuwe - maar dat wil ik niet meer  ;D )
Je moet er niet aan denken dat de accu in de camera gaat lekken of in de lader ploft!

Gr. Wopie

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Pas op met goedkope accu's
« Gepost op: 12 juli 2018, 10:10:51 »

Online D1N0

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • prutser Marc
Re: Pas op met goedkope accu's
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2018, 11:48:57 »
Die zou ik zo snel mogelijk inleveren bij een inleverpunt voor batterijen en even de contacten intapen zodat ie geen kortsluiting kan maken. Dat CE logo is sowieso fake:

https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

Mag niet, je zou de voedsel en waren autoriteit er op kunnen zetten.
私はいつも右です

« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2018, 11:48:57 »

Offline elvinhaak

• Ouwe getrouwe
    • Elvin's Homepage
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2018, 19:19:57 »
Tsja, ze zijn niet voor niets zo goedkoop ... ;-)

Ik heb er ook een paar van ongeveer dat type en toevallig van de week ook 'uitgerangeerd'. Wel leuk natuurlijk dat stukje 'extra vermogen' t.o.v. de originele packs en dat voor een veel lagere prijs maar je neemt er inderdaad een bepaald risico mee. Overigens heb ik het ook al met een originele Pentax-batterij gehad dat 'opzwellen'.

Een van deze wat dikkere packs (eenvoudig met een schuifmaat meten: net iets meer dan 15 mm dik geworden) opengemaakt... en echt een 'huh'-moment. Er zit namelijk een stukje verpakkings-karton (jawel, met gedrukte tekst) in om op te vullen (tegen rammelen waarschijnlijk), dan 2 celletjes, een printplaatje en een paar strips om te verbinden.
Zo te zien zou het weer passen als ik de stukjes karton zou verwijderen... maar  toch maar niet gedaan en de cellen goed ingepakt en naar de chemobox gebracht.
Het omhulsel ga ik weer gebruiken om er een adaptertje van te maken: 6,5 Volt gelijkstroomadapter aankoppelen voor batterijloos fotograferen (digitaliseren van negatieven of oude foto-albums, sterrenfotografie etc.)

Ik kwam erachter tijdens een festival vorige week waarbij ik met m'n zakmes-schroevendraaier uiteindelijk de pack kon verwijderen alvorens weer een andere te plaatsen.
Overigens zijn de packs bij mij een stuk minder gebruikt dan de originele van Pentax of de batterij-adapter. Alleen tijdens festivals waarbij ik niet zoveel stroom heb om te laden gaan iets van 12 packs mee waaronder de goedkope. Doen het meestal iets langer dan de originele packs maar idd wat voorzichtiger behandelen waarschijnlijk en minder keren te herladen.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 22:13:28 door elvinhaak »
Pentax K-r (was: K-100D), Sigma 18-200 / 18-250, Pentax 18-55 kitlens, Tamron 28-300, ME-super + filmscan, MZ-5, of MZ-7, Voigtländer 28-210, etc.-  zie homepage

« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2018, 19:19:57 »

Offline KRG

• Ouwe getrouwe
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2018, 12:38:34 »
Ik heb al een paar jaar een duitse (?) hähnel accu als reserve bij de camera gekregen bij aanschaf. Deze heeft ook een CE symbool volgens model 2 in het voorbeeld van de post. Dus ook niet toegestaan en dus inferieur ? Ik heb er nog niet veel van gemerkt.
Maar zal al mijn aankopen eens checken op dit symbool.
KRG (Klaas)

Pentax K-S2 |K-x|Sigma17-70 2.8-4.5|DA 18 - 50 WR RE|DA 18 - 55 AL II  |DA 50 - 200|DA L 50 - 300|DA 35 2.4|A 50 1.7 |A 3.5 ~4.5 35 -70 |A 28 2.8|M 135 3.5| Takumar(bayonet) 135 2.5 |FA 28 - 70 4.0|FA 28 - 80 3.5|Vivitar 75 - 205 macro 3.8|Vivitar flitser 285 | Metz 48 AF-1|Metz 50 AF

Online D1N0

• Pentaxian
  • *
  • prutser Marc
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2018, 13:43:57 »
Het tweede is misleidend. Het staat voor China Export. Niet per definitie onveilig maar het betekent niets qua Europese Certificatie. Dat is trouwens iets wat de fabrikant zelf moet doen. Als hij er dus wel een goed logo op zet kan het even goed mis zijn. Handhaving moet gebeuren door de NVWA (of het equivalent daarvan in andere EU landen). Maar dan moeten ze eerst onderzoeken of een product daadwerkelijk aan de voorwaarden voldoet. Zoniet kan er een boete worden opgelegd. Er zijn andere certificaten die wel een onafhankelijke test benodigen en die niet door de fabrikant zelf kunnen worden afgegeven. Deze vind je over het algemeen alleen terug op baterijen van de camerafabrikant zelf.
私はいつも右です

Offline elvinhaak

• Ouwe getrouwe
    • Elvin's Homepage
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2018, 22:12:41 »
Ik heb al een paar jaar een duitse (?) hähnel accu als reserve bij de camera gekregen bij aanschaf. Deze heeft ook een CE symbool volgens model 2 in het voorbeeld van de post. Dus ook niet toegestaan en dus inferieur ? Ik heb er nog niet veel van gemerkt.
Maar zal al mijn aankopen eens checken op dit symbool.
Bij mij is in ieder geval een hähnel accu dikker geworden
Maar zoals ik meldde: dat gebeurt ook wel (eens?) met originele van Pentax.

Blijft denk ik ook altijd een moeilijke keuze...
Voor als ik op stap ga een paar dagen op festival bijvoorbeeld waarbij ik veel fotografeer en film ook in slechte lichtomstandigheden en de in-lens-stabilisatie in m'n lens gebruik met dus extra energiegebruik.
Pentax kost iets van 40 Euro voor een 980 (uit m'n hoofd) mAh accu'tje.  Maar goedkope import kost iets van 10 Euro voor een 1400 mAh.
In de praktijk kan ik (bij nieuw) ongeveer 2x zo lang filmen met zo'n goedkope import en ik kan er 4 kopen voor de prijs van 1 van Pentax. Dat betekent dus dat ik c.a. 8 x zo lang kan filmen voor ong. zelfde bedrag...

Levensduur? Lijkt bij mij toch meer over 'jaren' te gaan dan 'aantal opnames', maar dat is ook omdat ik niet dgelijks fotografeer met de accu's. Gaan ze een jaar of 5 mee misschien? De oudste originele van Pentax die ik hier heb zijn dacht ik van 2012 en doen het niet zo lang meer, leuk voor een paar opnames thuis maar onderweg niet meer zo bruikbaar.
Die namakers uit die tijd zijn soms wat dikker geworden en zo niet meer bruikbaar. Wellicht is dat de manier waarop je kunt zien dat ze binnenkort gaan opgeven; in ieder geval gaan ze nu zo afgetaped in de chemobak. Ik denk misschien 4 of 5 keer echt gebruikt en 10 keer of zo geladen, misschien sommige accu's iets vaker maar meestal neem ik toch die originele mee automatisch als ik zomaar een dagje onderweg ben, samen met de gewone batterijen die nog meer capaciteit hebben maar iets minder makkelijk wisselen zijn (in de K-30 of K-r)
Pentax K-r (was: K-100D), Sigma 18-200 / 18-250, Pentax 18-55 kitlens, Tamron 28-300, ME-super + filmscan, MZ-5, of MZ-7, Voigtländer 28-210, etc.-  zie homepage