Auteur Topic: Steenplaat; tussen Texel en Vlieland  (gelezen 225 keer)

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Steenplaat; tussen Texel en Vlieland
« Gepost op: 4 december 2018, 22:47:43 »
Ben vandaag op een bijzondere plek geweest voor mijn werk; de Steenplaat op de grens van Noord Holland en Fryslân. Was daar voor een reportage (radio&tv) en omdat ik uiteraard alles in mijn uppie moest doen, schoot de fotografie er behoorlijk bij in. Mocht mee op een onderzoek naar afval en met name plastic afval in de Waddenzee. Iedereen vindt het een groot probleem en er lopen diverse acties om dit afval zo goed mogelijk op te ruimen, maar er was vreemd genoeg geen goed onderzoek gedaan naar de bronnen ervan. Dat wordt nu wel gedaan onder onder auspicien van Rijkswaterstaat.

Ik mocht ik mee op de laatste inventarisatieronde van drie op deze locatie. Twee andere plekken waar hetzelfde is gebeurd, waren Griend en Zuiderduin. Het onderzoek is het initiatief van twee mensen; Elisa Bravo Rebolledo van bureau Waardenburg en Arjen Dijkstra van de Waddenunit. De Phoca van de Waddenunit zette ons af. Vroege Vogels en BNR-radio wilden eigenlijk ook mee, maar haakten af toen ze zelf voor waadpakken moesten zorgen. Gelukkig heb ik er als vliegvisser wel één... Voor video gebruikte ik de K-3 met DA*16-50 en de DFA 150-450mm; beide met twee stops ND filters. De foto's zijn gemaakt met de K-1 en de Samyang 24mm.

Vriendelijke groeten,

Remco

1. De onderzoekers. Arjen had een tablet mee om de vondsten te registreren en fotograferen. Een waadpak is niet het meest elegante kledingstuk...

2. Ruimte zat...

3. Afval.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Steenplaat; tussen Texel en Vlieland
« Gepost op: 4 december 2018, 22:47:43 »

Offline karel.b

• Pentaxian
  • *
Re: Steenplaat; tussen Texel en Vlieland
« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2018, 10:23:03 »
Mooi dat daar nu dan ook eens een goed onderzoek word gedaan Remco  thu
Jammer natuurlijk dat de eigen fotografie er bij ingeschoten is bij zo'n unieke kans
Wel grappig om te lezen dat Vroege Vogels afhaakte toen ze voor eigen waadpakken moesten zorgen
Ik heb ze zelf een keer meegemaakt in park Frankendael in Amsterdam waar ze een camera gingen plaatsen voor de blauwe reigers daar en door het park gingen met de camera en Milouska Meulens  een papier in haar hand had waar precies op stond wat ze moest doen en wanneer ( Bewijs staat op foto's die ik heb gemaakt  ::) ;D )
Zo'n beetje alles wat ze doen is vooruit gedaan voor het op camera komt  :D

Leuk om te zien op foto 2 dat er al gelopen is  :D
Pentax K5 + K3/grip .
Pentax 300 DA F4 + Sigma 150-500mm.
Pentax K70
Tamron SP AF 70-200mm F/2.8 Di LD [IF]

« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2018, 10:23:03 »

Offline Arno56

• Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2018, 12:12:46 »
Mooie serie, vooral natuurlijk foto 2 met de vuurtoren van Texel op de achtergrond. Eerder deze week oefenden jachtvliegtuigen nog met scherp (bommen of raketten) op de Vliehors, maar staakten die vanwege teveel overlast.

Groeten, Arno

« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2018, 12:12:46 »

Offline Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2018, 17:38:49 »
Mooie foto's Remco. Zijn die waadpakken nog nodig geweest? Want zoals ik het nu zie had het ook op een paar gympen gekund 8)

Offline Jan-61

• Take a Look at the OtherSide...
  • Pentaxian
  • *
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2018, 17:40:42 »
Toch mogen de foto's er ook zijn!

Wat me wel opvalt is dat je foto's vaak een groenig zweem hebben, de lucht wordt hier cyaan-kleurig. Doe je dat bewust zo? Kan natuurlijk zijn dat jij dat mooi vind (ik zie het trouwens wel vaker -- en vrij vaak op Flickr).

Jan.
« Laatst bewerkt op: 5 december 2018, 17:42:24 door Jan-61 »

FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 |
FLICKR

Offline robbierut

• Seniorlid
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2018, 16:08:19 »
Toch nog mooie foto's gemaakt ondanks dat het er een beetje bij in schoot. Foto 2 vind ik persoonlijk het mooiste omdat die overal interessant is. De grond is niet saai, er loopt een onderwerp en de vuurtoren op de achtergrond zorgt voor mooie diepte.

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2018, 23:04:49 »
Mooi dat daar nu dan ook eens een goed onderzoek word gedaan Remco  thu
Jammer natuurlijk dat de eigen fotografie er bij ingeschoten is bij zo'n unieke kans
Wel grappig om te lezen dat Vroege Vogels afhaakte toen ze voor eigen waadpakken moesten zorgen
Ik heb ze zelf een keer meegemaakt in park Frankendael in Amsterdam waar ze een camera gingen plaatsen voor de blauwe reigers daar en door het park gingen met de camera en Milouska Meulens  een papier in haar hand had waar precies op stond wat ze moest doen en wanneer ( Bewijs staat op foto's die ik heb gemaakt  ::) ;D )
Zo'n beetje alles wat ze doen is vooruit gedaan voor het op camera komt  :D

Leuk om te zien op foto 2 dat er al gelopen is  :D
Ach, puur op fotografie kom ik niet zulke plekken. Video daarentegen... Hier is de video terug te zien. Wellicht herken je iets van mijn stijl in dit aan fotografie gerelateerde medium: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/854597-onderzoek-toont-aan-hoe-erg-de-waddenzee-met-plastic-vervuild. Vroege Vogels schijnt er bekend om te staan dat ze vaak op het laatste moment afzeggen. De landelijke programma's kunnen zich dat permitteren; meestal hebben ze meerdere ijzers in het vuur. En ja, het is een enigszins scripted programma waarbij uiteraard de natuur nog wel eens voor wat verassingen kan zorgen. Heb ze ook eens op dezelfde boot als waar ik op zat, zien werken. Ik in mijn ééntje met de meest spannende deadline van alle aanwezigen; zijn met geloof ik zo'n vier man. Milouska was nog maar net bezig bij Vroege Vogels; verder nog een cameraman met 4k ENG camera, een geluidsman en een producer. En, er is veel gelopen op de plaat hoor. Niet alleen in het onderzoeksgebied, want nadat ik een rood viskistje spotte ging Arjen er nog achteraan en haalde een hele bult troep op.
Mooie serie, vooral natuurlijk foto 2 met de vuurtoren van Texel op de achtergrond. Eerder deze week oefenden jachtvliegtuigen nog met scherp (bommen of raketten) op de Vliehors, maar staakten die vanwege teveel overlast.

Groeten, Arno
Dankjewel! Dit was dinsdag en de bommen vielen behoorlijk dichtbij. Het zijn dan behoorlijke knallen! Er is daarna even contact geweest tussen de Phoca van de Waddenunit en de mensen op de toren op de Vliehors...
Mooie foto's Remco. Zijn die waadpakken nog nodig geweest? Want zoals ik het nu zie had het ook op een paar gympen gekund 8)
Dankjewel Jan! Ja, hoor, want we stapten vanaf het strand in een rib en bij het uitstappen was het ook hoger dan mijn knie. Eenmaal op de plaat was het niet echt meer nodig al moesten we nog wel even door een slenk heen. Voor Elisa en Arjen was het wel wat minder handig; ze gebruiken pakken die niet 'ademen' en dat doet die van mij wel. Je hebt ze zelfs met Goretex, maar dat is mij te duur (en te zwaar.)
Toch mogen de foto's er ook zijn!

Wat me wel opvalt is dat je foto's vaak een groenig zweem hebben, de lucht wordt hier cyaan-kleurig. Doe je dat bewust zo? Kan natuurlijk zijn dat jij dat mooi vind (ik zie het trouwens wel vaker -- en vrij vaak op Flickr).

Jan.
Color Efex van NIK (en nu DXO) is de schuldige en degene die het gebruikt helemaal; dat ben ik... ::) De contrasten waren sterk met een heel blauwe lucht. Wat meer geel erin voelde voor mij mooier, maar daar kunnen we vanzelfsprekend over van mening verschillen. Probeer, vooral als ik wat meer tijd heb, wel steeds meer binnen Capture One te doen. Ik haal nog lang niet alles uit dat programma en dat is zonde.
Toch nog mooie foto's gemaakt ondanks dat het er een beetje bij in schoot. Foto 2 vind ik persoonlijk het mooiste omdat die overal interessant is. De grond is niet saai, er loopt een onderwerp en de vuurtoren op de achtergrond zorgt voor mooie diepte.
Dankjewel! Het is ook mijn favoriete foto. Maar de video is beter!

Vriendelijke groeten,

Remco

Offline robbierut

• Seniorlid
« Reactie #7 Gepost op: 7 december 2018, 11:40:36 »
Ja tof filmpje. Toch jammer dat ik de helft niet versta haha, maar dat is een filmpje uit duitsland ook.

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
  • natuurfotograaf
    • natuur en macro fotograaf
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2018, 16:21:06 »
 mooi deze serie en filmpje remco.
 ja en inderdaad dat plastic afval dat is een heel ! groot probleem.
 reed deze week richting de A1 autobaanen je weet niet wat je ziet wat er allemaal uit de auto,s wordt gefl...t  >:(
 over een stuk van ongeveer 1 kilometer lag wel voor 50 zakken aan plastic rommel.
en dat wordt zo uit de autoramen gegooid, zeg je er wat van krijg je ook nog  een grote mond.  :-[ :-X
« Laatst bewerkt op: 7 december 2018, 16:23:17 door tonysettanta »

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2018, 22:25:48 »
Ja tof filmpje. Toch jammer dat ik de helft niet versta haha, maar dat is een filmpje uit duitsland ook.
Dankjewel! Ach, met het artikel er bij dat wel is vertaald kom je vast een heel eind! Misschien is Fries leren iets voor je? ;) Er is een Japanse professor met een voorliefde voor kleine talen die enigszins bekend is in Friesland omdat hij Fries heeft geleerd. ;D Als hij het kan!
mooi deze serie en filmpje remco.
 ja en inderdaad dat plastic afval dat is een heel ! groot probleem.
 reed deze week richting de A1 autobaanen je weet niet wat je ziet wat er allemaal uit de auto,s wordt gefl...t  >:(
 over een stuk van ongeveer 1 kilometer lag wel voor 50 zakken aan plastic rommel.
en dat wordt zo uit de autoramen gegooid, zeg je er wat van krijg je ook nog  een grote mond.  :-[ :-X

Het ligt overal... Heb het zelfs op de vloedlijn van de Noordelijke IJszee gevonden. Dankjewel!