Auteur Topic: Anderhalve lens erbij; de DA*11-18mm en de FA35mm  (gelezen 583 keer)

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Anderhalve lens erbij; de DA*11-18mm en de FA35mm
« Gepost op: 31 januari 2019, 23:00:48 »
Het is officieel. We hebben een nieuwe lens erbij in de Pentax stal; de DA*11-18mm F2.8. Hier is wat meer informatie te vinden: https://www.ricoh-imaging.be/nl/systeem-kb/group/14/body/overview/HD-PENTAX-DA_11-18mmF2-8ED-DC-AW.html. Verder is er nog de FA35mm F2. Een bestaande lens die een nieuwe behuizing en coating heeft gekregen. Meer informatie hier: https://www.ricoh-imaging.be/nl/systeem-kb/group/14/body/overview/HD-PENTAX-FA35mmF2.html. Goedkoop is de nieuwe groothoek niet, maar zo'n lichtsterke groothoek die ook nog eens beschermd is tegen de elementen maken, is ook weer niet makkelijk. En als de optische kwaliteit zo goed als hoort bij een lens waarmee je uitstekend een nachtelijke sterrenhemel kan fotograferen dan begrijp ik goed waarom je er €1399- voor moet betalen. En de FA35mm F2 zie ik als de 35mm evenknie van de DA35 F2.4.

We zitten nog in de eerste maand van dit jaar dus er is voldoende ruimte om met nog meer te komen. ;)

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Anderhalve lens erbij; de DA*11-18mm en de FA35mm
« Gepost op: 31 januari 2019, 23:00:48 »

Offline D1N0

• Pentaxian
  • *
  • prutser Marc
Re: Anderhalve lens erbij; de DA*11-18mm en de FA35mm
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2019, 11:32:59 »
Ik vind de FA wel interessant voor op de K-1. Hij is ook nog een goedkoper dan de oude versie die bijna 600 euro kostte in Nederland. Maar ik heb de DA 35 2.4 al. De 11-18 is voor aps-c dus dan valt ie af. Pentax mag wel eens snel een nieuw topmodel voor aps-c uitbrengen, want de lens past het best bij de K-3 II met astro tracer. Maar die wordt al een tijd niet meer gemaakt. Op KP moet je dat onhandige O-GPS ding gebruiken.
私はいつも右です

« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2019, 11:32:59 »

Offline robbierut

• Ouwe getrouwe
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2019, 18:39:49 »
Die 11-18 lijkt mij echt een top objectief, zou die graag in mijn tas stoppen.

« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2019, 18:39:49 »

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2019, 22:00:50 »
Ik vind de FA wel interessant voor op de K-1. Hij is ook nog een goedkoper dan de oude versie die bijna 600 euro kostte in Nederland. Maar ik heb de DA 35 2.4 al. De 11-18 is voor aps-c dus dan valt ie af. Pentax mag wel eens snel een nieuw topmodel voor aps-c uitbrengen, want de lens past het best bij de K-3 II met astro tracer. Maar die wordt al een tijd niet meer gemaakt. Op KP moet je dat onhandige O-GPS ding gebruiken.
De aankondiging van de 11-18 is vaak gebruikt als bewijs dat er een nieuw APC topmodel in de pijplijn zit. En ik kan je redenatie goed volgen. Dus verwacht ik dit jaar nog een nieuw APC topmodel. Afhankelijk van prijs en prestaties koop ik die misschien wel omdat het APC formaat nog steeds wel een paar voordelen heeft. Voordat ik de K-1 kocht, was deze nieuwe lens wel wat voor mij. Nu niet meer. De FA is een mooie aanvulling voor deze prijs op het beschikbare lensarsenaal. Maar met de DA35mm F2.8 voor APC en de FA31mm voor mijn K-1 heb ik hem niet nodig.
Die 11-18 lijkt mij echt een top objectief, zou die graag in mijn tas stoppen.
Kan ik me goed voorstellen!

Online Jan

• Pentaxian
  • *
    • jongejan.photo
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2019, 09:32:11 »
... Afhankelijk van prijs en prestaties koop ik die misschien wel ...
Hier nog een...

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
    • Instagram
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2019, 13:20:51 »
Wel gek dat ze eerst deze 35 updaten en niet de FA 20, 24, 31, 43, 77 of 85 want die brandpunten zijn überhaupt niet beschikbaar als prime.

De nieuwe prijsstelling wel welkom, de oude prijs was altijd buiten alle proportie wat mij betreft. Maar is €400 nog steeds niet te duur voor wat het is? Beter nog was bv. de toevoeging van quickshift geweest. En nog beter was natuurlijk een dc motor geweest. Dat had de prijs beter kunnen rechtvaardigen.

Daarnaast vind ik het een erg lelijke lens, van mij had er echt wel wat meer mogen gebeuren om het uiterlijk meer hedendaags te maken. De prominente diafragma ring is een voorbeeld van iets wat niet meer eigentijds is.

Dus hoewel ik hoop dat dit een stap is naar het vernieuwen en verbeteren van de prime lineup denk ik dat de stappen te klein zijn en de prijs nog te hoog.

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2019, 19:20:10 »
Hier nog een...
:)
Wel gek dat ze eerst deze 35 updaten en niet de FA 20, 24, 31, 43, 77 of 85 want die brandpunten zijn überhaupt niet beschikbaar als prime.

De nieuwe prijsstelling wel welkom, de oude prijs was altijd buiten alle proportie wat mij betreft. Maar is €400 nog steeds niet te duur voor wat het is? Beter nog was bv. de toevoeging van quickshift geweest. En nog beter was natuurlijk een dc motor geweest. Dat had de prijs beter kunnen rechtvaardigen.

Daarnaast vind ik het een erg lelijke lens, van mij had er echt wel wat meer mogen gebeuren om het uiterlijk meer hedendaags te maken. De prominente diafragma ring is een voorbeeld van iets wat niet meer eigentijds is.

Dus hoewel ik hoop dat dit een stap is naar het vernieuwen en verbeteren van de prime lineup denk ik dat de stappen te klein zijn en de prijs nog te hoog.

Ach, de 35 werd wel eens de 'poor man's FA31mm' genoemd en is echt geen slechte lens. Wat ze nu doen, betekent dat er een betaalbaarder alternatief is voor de FA31. De andere lenzen die je noemt, worden niet meer gemaakt of hebben een reputatie voor prima optische kwaliteit. In het geval van de 20 en 24 kan ik me voorstellen dat ze voor volledig nieuwe ontwerpen gaan in plaats van het in een nieuw jasje steken van oude lenzen. Afgezien van zoomlenzen zijn er geen alternatieven voor en met zo weinig keuze (afgezien van de tweedehands markt) kan ik me voorstellen dat je je klanten wel iets bijzonders wil bieden. De 85 is al bijzonder, maar zal om die reputatie wederom waar te maken absoluut in een moderner jasje moeten worden gestoken met alles wat je van een moderne lens verwacht. De resterende drie zijn nog nieuw te koop, hebben een goede reputatie en hoewel ze uit de film tijd komen, hebben ze nog steeds vele 'fans'. Als de huidige voorraad op is, zal er worden gekeken naar het succes van de nieuwe DFA 85mm als mogelijke richting voorwaarts. Dat gezegd hebbende, heb ik niet meer informatie dan jullie en heb ik werkelijk helemaal geen kaas gegeten van het ontwerpen van een lens.

Offline Egbert

• Ouwe getrouwe
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2019, 19:27:26 »
Misschien is de nieuwe 35mm lens de eerste  stap   naar nieuwe kit lenzen voor de Pentax ff
Pentax K-5 ii, pentax k-01, Pentax Q 7 Pentax mx-1, Pentax Optio LS465,Pentax Flitser AF360FGZ II
Pentax Q lenzen: 01/02/03/05/06/07.
Pentax DSLR Lenzen:10-17, 17-70,55-300, 35, 40xs, 50, 70, 100.
Pentax SLR Lenzen: 28, 50, 100, 135, 200

Offline Jan-61

• Take a Look at the OtherSide...
  • Pentaxian
  • *
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2019, 12:17:45 »
Idd jammer dat die vernieuwde 35mm niet spatwaterdicht is.
Wel een beetje een gemiste kans.

Ik heb overigens de 2.4 versie al; die kreeg ik extragratis bij de KP, wilde 'm eerst weg doen, maar toch gehouden want mooie kwaliteit.
Ook al heb ik ook de FA* 28~70/2.8.

Ja die 2.8/11~18 is erg interessant.

Jan.

FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 |
FLICKR