Auteur Topic: Voor hete vuren, deel 4: het vuur in. Echte Vlammen Jongus en Meiskes !! (8 st.)  (gelezen 139 keer)

Offline JdCR

• Pentaxian
  • *
Dan komt de dag dat ze voor het eerst echt de brandende oefenlocatie in gaan, echt vuur. Voor het eerst een ruimte waar je het zonder beschermende kleding en een fles ademlucht  niet redt.
Gelukkig kende ik alle instructeurs en dienstdoende veiligheidsmensen en kenden zij mij waardoor ik kon doen wat ik wilde doen, en wat ik bij het vragen van toestemming voor deze hele serie ben vergeten te vragen aan de hoge bazen, of ik mee naar binnen kon.
Voor deze gelegenheid de K-1 wel ingeruild voor de K-3II en de 24-70 voor de 18-135 en 16-50. Geen idee vooraf hoe het zich allemaal zou gaan houden, of het goed zou gaan, hoe het met  de hitte, de stoom, rook, roet zou gaan.
Kijkt en huivert:

Briefing vooraf:

De spanning giert  door het lokaal.

Naar binnen zoals het hoort
https://a4.pbase.com/g10/73/362673/2/168482950.b8BgGoxr.jpg
Even een  shotje om te kijken of het warm is, een eventuele rooklaag te koelen.

Vuur!!!

RICOH IMAGING COMPANY, LTD. PENTAX K-3
1/60s f/3.2 at 24.0mm iso800

Voor het eerst binnen geweest:

Weer naar binnen:

1/13s f/3.2 at 16.0mm iso800

1/10s f/3.5 at 16.0mm iso800

1/15s f/3.2 at 16.0mm iso3200

1/10s f/3.2 at 16.0mm iso6400

Het viel me  niet mee, apparatuur deed het goed maar je hebt best veel last van de rook, condens op de lens en/of roet.  Achteraf viel het aantal fotomomenten daarom wel wat tegen , iedere inzet steeds een minuut of 20, eerste paar minuten veel condens, later roet.  Binnenkant van apparatuur bij controle 's avonds brandschoon. Warm? Ik ben zoveel mogelijk laag gebleven met de camera maar het zal vast wel buiten de  door de fabrikant opgegeven marges zijn geweest. Mikken is moeilijk, zoeker praktisch niet te gebruiken, ook beeldscherm  niet echt makkelijk. Het gaat snel, het is meer  instinctief mikken en  klikken. bediening met zware handschoen viel eigenlijk alleszins wel mee.

Natuurlijk kreeg ik achteraf te horen dat dit niet de bedoeling was :-P.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 21:01:14 door Fries »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Voor hete vuren, deel 4: het vuur in. Echte Vlammen Jongus en Meiskes !!
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 21:00:33 »
Die vijfde is vooral heel mooi gelukt! (Heb je titel even met het aantal foto's aangepast. Zit boven de vijf stuks.)

Re: Voor hete vuren, deel 4: het vuur in. Echte Vlammen Jongus en Meiskes !!
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 21:00:33 »

Offline zwitser

• Lid
  • Heeft een Pentax en een vrouw
Re: Voor hete vuren, deel 4: het vuur in. Echte Vlammen Jongus en Meiskes !! (8 st.)
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2019, 14:31:46 »
Mooie serie, leuke impressie van de opleiding tot Brandwacht.
Ga je dat zelf doen!
Zo ja, beroeps of vrijwilliger.

Gr Ron
K5II     Sigma 50-500

Re: Voor hete vuren, deel 4: het vuur in. Echte Vlammen Jongus en Meiskes !! (8 st.)
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2019, 14:31:46 »

Offline Lucien

• Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2019, 15:13:12 »
Een bijzonder interessante serie geworden. Goed te zien wat 'onze' brandweermannen allemaal doen.
Super!!

Groeten, LuciŽn.

Offline Jan-61

• Take a Look at the OtherSide...
  • Pentaxian
  • *
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2019, 20:42:02 »
Foto 'Weer naar binnen' lijkt me wel een toppertje.
Ik zou in deze situaties zoveel mogelijk groothoek gebruiken, ook doordat je door aanwezige rook heen moet fotograferen en dat werkt met langer brandpunt het minst goed.

Wij hebben met onze fotoclub een keer een brandweersoefening gefotografeerd.

Jan.

FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 |
FLICKR

Offline JdCR

• Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2019, 14:14:59 »
Ik zou in deze situaties zoveel mogelijk groothoek gebruiken, ook doordat je door aanwezige rook heen moet fotograferen en dat werkt met langer brandpunt het minst goed.
Jan.
Klopt, zoals gezegd niet de K-1 meegenomen (net nieuw) maar dan zou het toch de 24-70 zijn geworden en niet de15-30 waarvan de lens "uitsteekt".
24-70 zou ook niet handig geweest zijn, bij natte carnaval bij die lens aan de binnenkant condens gekregen.

Offline Jan-61

• Take a Look at the OtherSide...
  • Pentaxian
  • *
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2019, 00:09:39 »
Klopt, zoals gezegd niet de K-1 meegenomen (net nieuw) maar dan zou het toch de 24-70 zijn geworden en niet de15-30 waarvan de lens "uitsteekt".
24-70 zou ook niet handig geweest zijn, bij natte carnaval bij die lens aan de binnenkant condens gekregen.

Ja, ik heb dan makkelijk praten met de Sigma 10~20 of de DA 2.8/14mm, waar een filtertje voor zit.

Jan.

FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 |
FLICKR