Auteur Topic: Licht  (gelezen 1619 keer)

Offline robbierut

• Ouwe getrouwe
Licht
« Gepost op: 29 april 2019, 13:12:59 »
Ik heb afgelopen weekend deze foto gemaakt hier in de buurt.

Ik hoor graag kritiek hierover.

EXIF:
Camera: K-3
Objectief: Tamron 17-50 F2.8
Focal length: 21.88 mm
Sluitertijd: 522 seconden (8 minuten 42 seconden)
Diafragma: F 8.0
ISO: 400

Bewerking in lightroom:
Kleurbalans aangepast
Zwart-wit omzetting
contrast toegevoegd
hooglichten verlaagd (-100)
schaduwen opgehoogd (+100)
Wit en zwart verlaagd (-25 / -30)
Bordje van de snelweg iets lichter gemaakt (adjustment brush, +1 stop)

Origineel

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Licht
« Gepost op: 29 april 2019, 13:12:59 »

Offline Pieter

• Seniorlid
  • Geslacht: Man
Re: Licht
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2019, 21:32:52 »
Hallo Robbie

Laat me vooropstellen dat iedereen een andere kijk en smaak heeft.

Ik vind de zwart/wit bewerking mooi, spannend, zelfs wat dreigend maar ik kan mijn "draai" niet vinden in deze foto omdat mijn aandacht alle kanten uit getrokken wordt:

* De lichte streep van het vervaagde verkeer komt als een vreemd element over. 
* De grote bomen vormen een lijn die trekt naar het midden van de foto maar tegelijkertijd afleiden door de "knik" die de eerste boom maakt in die leidende lijn.
* De dunne lichtstreep midden in de foto is een erg onrustig element.
* De vervaagde wolken vind ik mooi maar ze verliezen aandacht door de lichte streep van het verkeer.

Hoe zou de foto geworden zijn als een dubbel opname. Eerst opname lange sluitertijd voor de uitgevlakte bewolking, Daar overheen korte sluitertijd tweede opname met over het linker deel van de lichte streep en de lage achtergrond een duidelijk minder vervaagde auto of vrachtwagen? Daardoor ontstaat er meer balans en een duidelijker aandachtspunt.

Groet,
Pieter

« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2019, 21:32:52 »

Offline robbierut

• Ouwe getrouwe
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2019, 02:52:56 »
Hallo Robbie

Laat me vooropstellen dat iedereen een andere kijk en smaak heeft.

Ik vind de zwart/wit bewerking mooi, spannend, zelfs wat dreigend maar ik kan mijn "draai" niet vinden in deze foto omdat mijn aandacht alle kanten uit getrokken wordt:

* De lichte streep van het vervaagde verkeer komt als een vreemd element over. 
* De grote bomen vormen een lijn die trekt naar het midden van de foto maar tegelijkertijd afleiden door de "knik" die de eerste boom maakt in die leidende lijn.
* De dunne lichtstreep midden in de foto is een erg onrustig element.
* De vervaagde wolken vind ik mooi maar ze verliezen aandacht door de lichte streep van het verkeer.

Hoe zou de foto geworden zijn als een dubbel opname. Eerst opname lange sluitertijd voor de uitgevlakte bewolking, Daar overheen korte sluitertijd tweede opname met over het linker deel van de lichte streep en de lage achtergrond een duidelijk minder vervaagde auto of vrachtwagen? Daardoor ontstaat er meer balans en een duidelijker aandachtspunt.

Groet,
Pieter

Dankje voor je reactie Pieter!

ik kan me wel vinden in dat de streep wat vreemd overkomt.
Nu heb ik deze foto echt midden in de nacht gemaakt (23:52) maar een foto met een minder vervaagde auto/vrachtwagen gaat hem niet worden.
https://flic.kr/p/257N1a8 dit was met een sluitertijd van 3 seconden en goed getimed. Maar ook met iso 12.800.

Moet eerlijk zeggen dat zo'n dubbele foto behoorlijk vreemd gaat lijken van de bewogen woken maar wel een relatief scherpe auto/vrachtwagen in beeld.
Naast het praktische probleem dat het pas rond 12 uur rustiger wordt op de snelweg op dit punt dus het vrij lastig wordt om een snelle sluitertijd te krijgen als er maar 1 of 2 auto's rijden.

Ik woon hier wel erg dicht bij in de buurt dus als je andere tips hebt dan hoor ik het graag.

« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2019, 02:52:56 »

Offline Megan

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Weer een illusie armer en een ervaring rijker
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2019, 19:33:41 »
in grote lijnen met Pieter eens, maar hoe je het wel zou kunnen doen weet ik eerlijk gezegd ook niet... :-\
Er is heel wat geduld nodig om altijd lui te zijn.

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2019, 22:06:51 »
Allereerst vind ik het heel mooi dat je aan het experimenteren slaat en dat aan ons voorlegt. Die inzet verdiend een goede kritiek en Pieter heeft daarvoor al meer dan een voorzet gegeven. De kern van mijn kritiek en waarschijnlijk ook de zijne is dat het onderwerp wel duidelijk is; die streep! Maar dat het de aandacht niet vasthoudt. Daardoor blijven je ogen wat heen en weer schieten naar de verschillende, duidelijke, elementen in de foto. Je hebt een gedurfde keuze gemaakt voor zwart&wit en op zich is de foto rijk genoeg aan structuren en elementen wat die keuze ook wel begrijpelijk maakt.

Dan de zaken waar je aan kan sleutelen gezien het bovenstaande en als je vindt dat mijn kritiek hout snijdt. ;)

1. Het klinkt wat afgezaagd, maar ik ben benieuwd of dezelfde foto in kleur een streep oplevert die een duidelijker statement maakt.
2. Als de verkeersintensiteit op verschillende tijdstippen het moeilijk maakt de foto te maken die je voor ogen staat, is het wellicht een idee om met ND filters te werken. Met een 10 stops filter moet je overdag nog een sluitertijd van zes tot acht seconden moeten kunnen realiseren. Dat vergt wellicht wel een investering. Je kan hetzelfde effect mogelijk ook bereiken door meerdere foto's met snelle sluitertijden als een burst te schieten en je ze later op de computer te combineren of in de camera zelf. (Dat laatste is op sommige modellen mogelijk staat me bij.)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens je veel plezier toe het verder uitproberen van wat wel werkt en wat niet.

Offline robbierut

• Ouwe getrouwe
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2019, 22:41:15 »
Dank voor de reacties :)

Dit is mijn edit in kleur:

Persoonlijk vind ik de kleur niet heel veel beter, misschien zelfs wel drukker.

Ik heb een 10 stops nd filter die past op dit objectief. Enige probleem is dat het overdag dus nog veel drukker is dan snachts. Wat wel een optie is misschien is dan 1 met en 1 zonder filter doen en die stacken. Dan heb ik de sluitertijd om hopelijk op het goede moment maar 1 of 2 strepen erop te hebben. En dan een andere foto voor de wolken met het nd filter.

Ik ga dat dit weekend eens proberen, kom erop terug met een foto :)

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2019, 00:25:20 »
Is er ook een plek waar je de weg niet van de zijkant, maar van voren of achter kan fotograferen? Dan komt er meer diepte in?

Offline robbierut

• Ouwe getrouwe
« Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2019, 09:01:00 »
Is er ook een plek waar je de weg niet van de zijkant, maar van voren of achter kan fotograferen? Dan komt er meer diepte in?

Nee, de A12 is hier bij Zevenaar verrassend recht :(

Offline Pieter

• Seniorlid
« Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2019, 10:41:57 »

Ik heb een 10 stops nd filter die past op dit objectief. Enige probleem is dat het overdag dus nog veel drukker is dan snachts. Wat wel een optie is misschien is dan 1 met en 1 zonder filter doen en die stacken. Dan heb ik de sluitertijd om hopelijk op het goede moment maar 1 of 2 strepen erop te hebben. En dan een andere foto voor de wolken met het nd filter.

Ik ga dat dit weekend eens proberen, kom erop terug met een foto :)

Succes met het experiment. Hou ons op de hoogte thu

Offline robbierut

• Ouwe getrouwe
« Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2019, 22:01:45 »
Eerste kleine update.
Gisteravond weer bij de snelweg geweest. Door de zon heb ik een ander standpunt gepakt. Ik baalde nog want mijn 10 stops nd filter was blijkbaar 62mm ipv 67mm...

Deze foto is dus 486 seconden, F16 ISO 100. Ong 8 minuten dus.

Om heel eerlijk te zijn. Vind ik deze vele malen beter dan de foto waarmee ik dit topic begon. De lichtstralen zijn nu herleidbaar en de foto is wat rustiger ondanks de 4 starbursts.

P.s. ik heb een hele tijd foto's gemaakt, van 1/15e tot 8 minuten aan sluitertijd. Praktisch allemaal hetzelfde standpunt. Dus roep maar voor requests/verbeteringen :)

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2019, 23:06:42 »
De kleurenversie vind ik al een stuk aantrekkelijker. Dat geldt ook voor het standpunt in de laatste.

Offline robbierut

• Ouwe getrouwe
« Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2019, 06:57:10 »
De kleurenversie vind ik al een stuk aantrekkelijker. Dat geldt ook voor het standpunt in de laatste.

En als we die eens combineren?

[/url]

De kleuren zijn wel behoorlijk anders dan de andere kleurenfoto maar ik denk dat dat vooral met het tijdstip van fotograferen te maken heeft. Al zou ik met wat werk het natuurlijk meer gelijkend kunnen maken.

Offline Pieter

• Seniorlid
« Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2019, 09:39:15 »
Véél beter dan de eerste zwart/wit foto.
* Mooi standpunt met een verdwijnpunt aan de lichtstreep
* Nu wordt de aandacht naar de streep getrokken en nog eens ondersteund door het portaal
* De starbursts geven wat extra dynamiek
* Ik zou wel het blauw iets terugzetten
 thu

Offline robbierut

• Ouwe getrouwe
« Reactie #13 Gepost op: 8 mei 2019, 12:42:03 »
Véél beter dan de eerste zwart/wit foto.
* Mooi standpunt met een verdwijnpunt aan de lichtstreep
* Nu wordt de aandacht naar de streep getrokken en nog eens ondersteund door het portaal
* De starbursts geven wat extra dynamiek
* Ik zou wel het blauw iets terugzetten
 thu