Foto's > Ter beoordeling

Twee macro's vergelijken

(1/3) > >>

Ruud:
Twee macro's, gemaakt op statief met de Tamron 90 SP DI etc. Eentje op f2.8 en de ander op f8. Mijn vraag aan jullie is: waar zie ik nu echt de verschillen tussen deze twee opnames als gevolg van het verschil in diafragma? Beide zijn crops van zoveel mogelijk hetzelfde gedeelte van zoveel mogelijk dezelfde foto's. OF: heb je voor een goede beoordeling en beantwoording van deze vraag de hele foto nodig?
Oprecht graag jullie hulp.

Guido Franssens:
Technisch zijn de opnamen ok. Misschien zijn de donkere delen van de foto wat dichtgelopen maar dat is heel weinig.

Mijn raad isoleer een stukje van je onderwerp en probeer daar een mooie compositie mee te maken. Isoleren doe je door van standpunt te veranderen (meestal moet je daarvoor op je buik). Uiteraard kan je terplekke ook een beetje gaan wieden en wat verwijderen uit de foto.
Om een betere belichting te krijgen kan je een reflektieschermpje gebruiken of een flits.
Probeer desnoods gewoon met je opzetflitsje in slow speed sync en evet de flits op -1. Een blaadje (ongebruikt geen roze) toiletpapier met een elastiekje over je flitser bevestigen doet ook wonderen.

Guido

Pim:
Bij diafragma 8 (de tweede foto) zie ik op bepaalde delen toch meer scherpte. Het is in deze foto echter moeilijk te beoordelen.
Denkelijk is het contrast ook beter bij meer diafragmeren.
Ik zelf gebruik de A macro 50mm van mijn vrouw nogal eens voor MP foto's,gebruik dan meestal f16 maar ook f22,geen difractie en raggelscherp.

Pim.

koor:
Ook ik zie bij f8 een groter gedeelte scherp en de overige delen vind ik er ook scherper uit zien.

Pim, die 50mm macro is dat een lichtsterke lens?
En als je echt donkere situaties hebt, flits je dan, of gebruik je dat leuke lage statief?

glasbak:
Volgens mij zijn beide foto's bij F8 gemaakt. :)

George

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie