Auteur Topic: smc Pentax Reflex Zoom 400~600 (+ update)  (gelezen 5434 keer)

Offline ferre

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Re: smc Pentax Reflex Zoom 400~600 (+ update)
« Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2011, 15:48:01 »
foto 1 vind ik de bokeh een beetje te druk
maar foto 2 is voor mij goed die bokeh stoort me niet
het is een mooie lens en die scherpte  :o

thu
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2011, 18:09:37 door Jan V. »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2011, 15:48:01 »

florian1200

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 6 maart 2011, 21:00:07 »
De tweede foto ziet er prachtig uit!  thu
Wil je eens wat foto's van de lens zelf uploaden?
Ik kende deze nog helemaal niet .. nog nooit van gehoord.
Spanned ding zeg! En zo te zien nog best wel te gebruiken!  thu

« Reactie #11 Gepost op: 6 maart 2011, 21:00:07 »

Offline Jan V.

• Pentaxian
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 6 maart 2011, 23:27:14 »
De tweede foto ziet er prachtig uit!  thu
Wil je eens wat foto's van de lens zelf uploaden?
Ik kende deze nog helemaal niet .. nog nooit van gehoord.
Spanned ding zeg! En zo te zien nog best wel te gebruiken!  thu
Mijn ervaring is dat er op 400mm wel mee te werken valt (uit de hand en wat betreft lichtsterkte (F8.0)), zeker ook dat de typische bokeh dit objectief voor een heel aantal toepassingen zo goed als volledig ongeschikt maakt. Mits doordacht gebruik vallen er echter ook heel acceptabele foto's mee te maken.
Voor de échte vogelspotters komt het volgens mij niet in aanmerking.

Dimitrov heeft het alvast (met foto) op zijn site staan.

Bij gelegenheid laat ik hier eens wat foto's van het objectief (en de bijhorende toebehoren) zien.

Ben intussen wél nog steeds op zoek naar een antwoord op mijn vraag i.v.m. de sterke verdubbeling van rechten in de onscherpte!  :angel:

Jan V.
No, I didn't lose my mind. Didn't have one in the first place!

PPG

« Reactie #12 Gepost op: 6 maart 2011, 23:27:14 »

Online glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2011, 21:48:32 »

Ben intussen wél nog steeds op zoek naar een antwoord op mijn vraag i.v.m. de sterke verdubbeling van rechten in de onscherpte!  :angel:

Jan V.

Vrij simpel te snapen, als een onscherp puntje een cirkel geeft (de 'donut' van spiegeloptiek met centrale vangspiegel), wat doet dan een oneindig aantal onscherpe puntjes die in een lijn liggen ?

Niet spiegeloptiek heeft dat niet, totdat je er een centraal ondoorlatend cirkelschijfje voorop de lens plakt.

Offline Jan V.

• Pentaxian
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 7 maart 2011, 23:02:52 »
Vrij simpel te snappen, als een onscherp puntje een cirkel geeft (de 'donut' van spiegeloptiek met centrale vangspiegel), wat doet dan een oneindig aantal onscherpe puntjes die in een lijn liggen ?

Niet spiegeloptiek heeft dat niet, totdat je er een centraal ondoorlatend cirkelschijfje voorop de lens plakt.
Ik verwachtte dat ik op jou kon rekenen voor een verdere uitklaring van dit fenomeen, George!
Zoals ik het nu begrijp betekent dit dat je bij dit objectief een object of voorwerp dat zich in de onscherpte bevindt eigenlijk moet veronderstellen of situeren "midden tussen" de onscherpte(s) ervan  ??? :)

Jan V.
No, I didn't lose my mind. Didn't have one in the first place!

PPG

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 7 maart 2011, 23:31:20 »
... Zoals ik het nu begrijp betekent dit dat je bij dit objectief een object of voorwerp dat zich in de onscherpte bevindt eigenlijk moet veronderstellen of situeren "midden tussen" de onscherpte(s) ervan  ??? :)

Pffff, zou niks voor mij zijn, zo'n lens. Ben 't spoor bijster en raak verdwaald in de onscherpte.  :o  ;D 
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Online glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2011, 00:35:33 »
Zoals ik het nu begrijp betekent dit dat je bij dit objectief een object of voorwerp dat zich in de onscherpte bevindt eigenlijk moet veronderstellen of situeren "midden tussen" de onscherpte(s) ervan  ??? :)

Jan V.

Inderdaad bevind de oorspronkelijke lijn zich tussen de twee 'onscherpte' lijnen.
Je kunt het zelf ook makkelijk nadoen, door met een passer cirkels met eenzelfde straal  boven elkaar te tekenen, dan krijg je ook twee lijnen die meer opvallen dan het middenstuk.

Offline Gerard_Dirks

• Nieuw lid
  • *
  • Heeft een Pentax
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2015, 14:38:05 »
Hallo

Ik heb probeert deze lens aan mij K-3 an te sluiten. In het Menu C-27 activeert zodat ik foto's kan maken. Die lukt ook, wat ik echter vermis is het gebruik van de interne belichtingsmeter in de Manuelle Modus.

Is dit misschien een probleem dat de lens met F8 en F12 werkt en dit te donker is? Of moet ik noch een ander menu instellen?

Groet
Gérard Dirks

Online glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2015, 18:28:09 »
Hallo

Ik heb probeert deze lens aan mij K-3 an te sluiten. In het Menu C-27 activeert zodat ik foto's kan maken. Die lukt ook, wat ik echter vermis is het gebruik van de interne belichtingsmeter in de Manuelle Modus.

Is dit misschien een probleem dat de lens met F8 en F12 werkt en dit te donker is? Of moet ik noch een ander menu instellen?

Groet
Gérard Dirks

Ik heb een K5, en ook die lens/spiegel, lichtmeter werkt in Av en M stand.
Het is denk ik ook niet een probleem van dit objectief, want ik durf te wedden dat je dezelfde lichtmeet problemen zult hebben met alleen een tussenring op de body( sluit de contacten kort).
Je zult dus in de handleiding van de k3 moeten duiken, daar staat vast wel ergens hoe je met pre A optiek moet werken.