Auteur Topic: Metz 45......  (gelezen 2669 keer)

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Metz 45......
« Gepost op: 31 januari 2010, 18:39:49 »
Mijn derde metz 45 is aangekomen, is volgens mij met moeite gebruikt compleet met groothoekvoorzet en tweede batterijkorf.

Ik had een 45 ct-1 daarna een 45 cl-1 en nu de Metz 45 ct-5.

De 45 CT 5 heeft twee flitsen eentje als invullicht en eentje inde klasieke draaibare kop.

Eerste resultaten zijn schitterend.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Metz 45......
« Gepost op: 31 januari 2010, 18:39:49 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: Metz 45......
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2010, 22:20:23 »

Eerste resultaten zijn schitterend.

Fijn dat je zo enthousiast bent, maar waar kunnen we die resultaten bewonderen ?

« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2010, 22:20:23 »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2010, 08:57:25 »
Oei, ik bedoelde technisch goed, de opnamen stelden qua onderwerp en compo niet veel voor.
Zal eens kijken of ik ze nog kan opsnorren.

Guido

« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2010, 08:57:25 »

Sakura

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2012, 20:11:17 »
Ik ben zelf ook een zeer fanatiek Metz 45 (in mijn geval dan een CT5) gebruiker. Heerlijke flitser met zeer groot bereik. Ik heb er zelfs een voorzetlens bij en kan dan nog flitsen op meer dan 100 meter  ;D

Voor mijn K7 heb ik er wel voor de zekerheid een Wein flitsadapter tussen, zodat ik zeker weet dat de flitsspanning nooit boven de 5 volt komt. Ik heb namelijk helaas nog steeds niet weten te achterhalen hoeveel spanning het flitscontact van de K7 kan hebben. (mijn vorige camera, de K100D was dat niet voor nodig, daar had ik wel de info weten te achterhalen, die kon 125 volt hebben op zijn flitscontact)

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2012, 22:44:23 »
De CT5 zou per definitie veilig moeten zijn. allen oudere CT1's geven hoge voltages zover ik weet.

Overigens hier ook een Metz 45 gebruiker. Ik heb een CT1 en een CL4... :)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2012, 10:07:42 »
Het maakt trouwens uit op welk contact je het aansluit, het K20D ouderwetse PC contact (dat ronde plugje) kan waarschijnlijk veel meer hebben dan het flitschoentje X contact.
Meen dit ooit wel eens gelezen te hebben, maar camera fabrikanten blijven zich in vaagheden uiten als het gaat om wat nog veilig is voor een flitscontact.

Sakura

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2012, 23:12:32 »
Klopt ja, en waarom ze dat niet willen vertellen blijft een groot raadsel.

Destijds toen ik mijn vorige K100D verkocht had ik een mailwisseling met een techneut van Pentax USA die mij vertelde dat het flitscontact (dus niet de flitsschoen) 125 volt kon hebben.
Toen ik mijn K7 kocht heb ik weer een mail gestuurd naar de technische dienst van Pentax, en die ontkende keihard dat ze mij dat ooit verteld hadden over de K100D. Ze hielden dat zelfs vol nadat ik ze een kopie van de desbetreffende mail gestuurd had.

Dus vandaar, ondanks dat de CT5 veilig zou moeten zijn, een Wein adapter kan nooit kwaad. (overigens heb ik dankzij ebay meerdere METZ 45 flitsers, waaronder een CT1 van de laatste series die een lage flits spanning hebben.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2012, 23:19:10 »
Klopt ja, en waarom ze dat niet willen vertellen blijft een groot raadsel.

Indekken, de maximale spanning is maar de helft van het verhaal, het gaat ook om de energie die in de ontsteek condensator zit.
Gegeven de enorme hoeveelheid flitsers die er door de jaren heen op de markt zijn geweest, is moeilijk na te gaan of alle flitsers, die bijvoorbeeld 30V ontsteekspanning hebben, veilig zijn. De een kan een zwaardere capaciteit hebben dan de ander.