Auteur Topic: Asahi-Kogaku T-Takumar 7,5cm 1:3.5  (gelezen 4044 keer)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Asahi-Kogaku T-Takumar 7,5cm 1:3.5
« Gepost op: 3 februari 2010, 21:58:53 »
En van de dingen die ik zo leuk vind aan Pentax als merk is natuurlijk hun verleden. Hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe interessanter het wordt. We kennen Asahi Kogaku Kogyo K.K. natuurlijk vooral vanwege de serie Asahiflex camera's (vandaar mijn forumnaam): de allereerste Japanse 35mm SLR. Het is al veel minder bekend dat ze een omvangrijk gamma aan (miniatuur-) verrekijkers hebben gemaakt, maar ook objectieven hebben geleverd aan andere merken (waaronder zelfs Minolta en Konishiroku - Konica). Ze hebben ook objectieven gemaakt voor 6x6 klapcamera's, waaronder de Takane Minesix Super 66.

Ik ben er vrij zeker van dat jullie dit merk niet kennen, maar de naam op de ring rond het objectief laat zeker wel een belletje rinkelen? Ik vond deze camera op het web en de verkoper heeft geprobeerd hem te repareren/opnieuw in elkaar te zetten, maar dat is niet gelukt. Ik zal proberen de klus tot een goed einde te brengen, maar ik weet niet of ik daar wel genoeg ervaring voor heb. Als het niet lukt dan heb ik in ieder geval nog een mooi objectief (prima bruikbaar op een DSLR middels een balg of de befaamde Helicoid Extension Tube K).

En dan nog even over de naam van de lens: in eerste instantie dacht ik dat de "T" voor "Tele" stond (Asahi heeft meerdere Tele-Takumars gemaakt), maar dat zou nogal raar zijn in het geval van een standaardobjectief op een 6x6 camera. Ik denk dat we er veilig van uit kunnen gaan dat de "T" staat voor "Triplet" of "Trio" omdat-ie is opgebouwd uit drie lensdelen (een erg eenvoudig objectief dus, maar deze kunnen ook erg scherp zijn mits gediafragmeerd). Het is vrijwel zeker geen Tessar-type (met 4 lensdelen).

Maar goed... Hier gaan we vast nog veel plezier aan beleven. En weer een stukje Asahi historie gered.

Not all those who wander are lost

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Asahi-Kogaku T-Takumar 7,5cm 1:3.5
« Gepost op: 3 februari 2010, 21:58:53 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
Re: Asahi-Kogaku T-Takumar 7,5cm 1:3.5
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2010, 09:12:01 »
Wat snelle voorbeeldjes van waar deze lens toe in staat is. Ik ben nog niet helemaal zeker van het optische ontwerp. Is het nu een Triplet (3 elementen) of een Tessar kloon (4 elementen)?

Wat ik wel zeker weet is dat de lens eigenlijk weinig te wensen over laat (niet alles is aan de fotograaf toe te schrijven) :)

De techniek: M42 naar PK adapter, M42 Asahi Variable Close-up Ring (d.i. een tussenring met scherpstelvatting), M42 bodydop met een 25mm gat erin, T-Takumar 7,5cm in Copal-MXV sluiter. Eigenlijk heel simpel dus ;)

1.

2.

3.

4.

5.

6.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2010, 09:32:37 door Asahiflex »

« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2010, 09:12:01 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2010, 10:10:09 »
Anneke, Pentax noemde dit later (toen de K-mount er was) een "Helicoid Extension Tube". En dat is het: een tussenring met scherpstelvatting. De K-mount variant ziet er zo uit:

De Copal sluiter is voor jou verder niet van belang. De lens komt van een oude klapcamera en daarbij is er altijd een sluiter aanwezig ter hoogte van het diafragma. De sluiter wordt verder niet gebruikt in dit verhaal (hij staat op B, dus altijd open), maar hij is er wel.

Dit is de originele situatie (ik heb de camera ook -in losse onderdelen- maar weet niet of ik hem ooit nog in elkaar kan zetten):

« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2010, 10:10:09 »

florian1200

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2010, 10:32:43 »
Dat ziet er wel gaaf uit op de K7!  :D
Resultaten mogen er zijn... had er minder van verwacht!  ;)
Waarom tevens de cm aanduiding? Het is toch 'gewoon' 75mm?  ??? ;)

@ Megan, de Helicoid wordt niet meer gemaakt, laatst stond er een op MP maar die is nu in mijn tas beland.  :)
Werkt erg fijn alleen heeft de Helicoid geen contacten voor een automatisch diafragma...

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2010, 10:41:11 »
Tot de jaren '50 was het heel gebruikelijk dat brandpuntsafstanden in cm's werden gegeven. Asahi Opt. Co. heeft in het geval bij de eigen SLR objectieven (voor de Asahiflex vanaf 1952) altijd mm's gebruikt. De T-Takumar is van 1957, dus ik denk dat de opdrachtgever het zelf zo wou.