Auteur Topic: My personal 200mm shoot out...  (gelezen 2879 keer)

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
My personal 200mm shoot out...
« Gepost op: 28 februari 2010, 23:23:24 »
Je moet wàt op zondagavond...
Na m'n 135mm-ers, heb ik ook maar es m'n 200mm-ers aan de tand gevoeld.

Respectievelijk de volgende lenzen:
Lens 1 ->   SMC PENTAX 1:2.5 200mm
Lens 2 ->   SMC PENTAX 1:4/200
Lens 3 ->   SMC PENTAX-M 1:4 200mm
Lens 4 ->   SMC PENTAX-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED

Testopstelling:
K-7, Iso 100, Statief, éénmalig scherptgesteld, M-modus en "Green button" (A-modus voor de FA*), camera bepaalt dus de belichtingstijden, samengevat in de volgende tabel:

Hieronder uitsteden van rond het scherpstelpunt en een onscherptezone achteraan zoals hier onderweergegeven:

Beeldhoek:
Telkens éénmalig scherpgesteld op het rechteroogje. Opvallend is de sterk afwijkende beeldhoek van de verschillende lenzen. (Eerste 3 lenzen: K-7 op statief; Vierde lens: op statiefgondel van de lens). De K200/4 en M200/4 hebben een duidelijk smallere beeldhoek. De FA* heeft op 200mm veruit de breedste hoek.
Hieronder respectievelijke lens 1 t.e.m. 4, telkens op F8.

Scherptetest rond het scherptstelpunt:
-> Download hier de tabel met crops van 450*300px's op 100%

Bokehtest achter het scherptstelpunt:
-> Download hier de tabel met crops van 450*300px's op 100%

« Laatst bewerkt op: 1 maart 2010, 00:20:25 door frederik9111 »
Imagine...
My PPG-album

Pentaxian, het betere Pentaxforum

My personal 200mm shoot out...
« Gepost op: 28 februari 2010, 23:23:24 »

Offline sierra

• Pentaxian
  • *
    • foto-emmer
Re: My personal 200mm shoot out...
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2010, 23:47:00 »
Knap gedaan Frederik, deze week heb ik ook nog een Soligor 200mmf4  gekocht  :)

« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2010, 23:47:00 »

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2010, 23:50:26 »
Hey Seirra, you're back!
Nice buy!
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2010, 16:47:15 door frederik9111 »
Imagine...
My PPG-album

« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2010, 23:50:26 »

florian1200

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2010, 23:57:39 »
Wat een werk weer Frederik! Pfff,  ;)
mijn favoriet is natuurlijk de FA* die ondanks en hele andere kleurweergave wel érg scherp resultaat levert!
De 200 2.5 kende ik nog niet, maar is wide open niet zo super. De Fa* doet het wide open heel goed!  :D
Erg interessant om te zien, en heel keurig uitgevoerd! Hoe lang doe je wel niet over zoiets?  ::) :P

gr. Auke-Florian

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2010, 00:08:35 »
Geheel correcte vaststellingen Florian! Al bij het nemen van de fotootjes viel is stijlachterover van de FA*-shots; haha...
Dat kleurverschil zie je bij m'n 135mm-shoot-out ook. Heeft wellicht te maken met het ED-glas (ik kijk hiervoor even naar Glasbak?).

De 200/2.5 scoort op pixelniveau inderdaad het minst, maar in real life is ie weldegelijk erg scherp hoor (vanaf 5.6 maakt ie brandhout van de DA50-200 trouwens (idem voor de overige 3), maar die vond ik niet meteen, vandaar niet opgenomen in deze test).

Alles bij elkaar duurt dit testje ongeveer 3 uur (ben begonnen rond half negen vanavond) :)
Het schieten van de fotootjes gaat snel hoor; duurde exact 20 minuutjes (meeste tijd verlies ik dan nog met het zo exact mogelijk focussen). Het snijden, kopieren, plakken, opladen, tabelletje maken, tekstje schrijven... duurt iets langer... 8)
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2010, 10:27:23 door frederik9111 »
Imagine...
My PPG-album

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2010, 10:00:09 »
Geheel correcte vaststellingen Florian! Al bij het nemen van de fotootjes viel is stijlachterover van de FA*-shots; haha...
Dat kleurverschil zie je bij m'n 135mm-shoot-out ook. Heeft wellicht te maken met het ED-glas (ik kijk hiervoor even naar Glasbak?).

Of het ED glas de andere kleur veroorzaakt kan ik niet zeggen (ED is maar een verzamelnaam) wel dat er veeel meer glas in de zoom zit, en dus meer glas/coating/lucht overgangen. Dat kan het ook zijn.
Omdat de zoom niet echt de 200mm haalt, krijg je ook een hogere scherpte indruk, om echt te vergelijken moet je op de zelfde afbeeldingsmaatstaf gaan zitten.

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2010, 10:11:32 »
Hele mooie test, je moet wat met je verloren uurtjes... :)

Over de FA* 80-200 wordt vaker gezegd dat hij warm tekent. Google daar maar eens op. Ik ben trouwens van mening dat dit wordt veroorzaakt door de coating. Als je naar de frontlens kijkt heeft de coating altijd een "kleur". Het lijkt me dat dit de kleur is die wordt teruggekaatst, terwijl de andere kleurcomponenten wel worden doorgelaten. En met een objectief met zoveel glas/coating/luchtovergangen (zoals George al zegt) kan het haast niet anders of dit moet gevolgen hebben voor de kleurweergave. Fabrikanten hebben hier wel trucjes voor gevonden zoals het aanbrengen van verschillende soorten coating op de verschillende elementen, met als doel uiteindelijk een zo neutraal mogelijke kleurweergave te bereiken. Maar dat lukt natuurlijk niet altijd.

Dit legt het fenomeen ook leuk uit: http://rick_oleson.tripod.com/index-166.html
Not all those who wander are lost

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2010, 16:51:03 »
Over de FA* 80-200 wordt vaker gezegd dat hij warm tekent.

Dat is inderdaad zo. Ook de FA*85 en DA*'s die ik tot nu toe aan de tand voelde, genereren allemaal iets warmere, donkere kleuren.
Wanneer ik 't poppetje nu naast m'n scherm hou, moet ik er trouwens aan toevoegen dat de FA*-kleur het meest de natuurlijke kleur benaderd.
Imagine...
My PPG-album