Auteur Topic: K-x eerste bevindingen  (gelezen 1400 keer)

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • Hen Metsemakers
K-x eerste bevindingen
« Gepost op: 17 maart 2010, 16:20:24 »
Hallo,

Sinds afgelopen vrijdag de K-x als 2e body naast de K10D in gebruik genomen.
Mijn belangrijkste argument hiervoor was de betere sensor. Voor concertfotografie
zijn hoge ISO's i.c.m. lichtsterke lenzen een must. Met de K-x heb ik voor dit doel
nu een camera in handen die het gebruik van al mijn huidige lenzen toelaat. Een enorme
vooruitgang voor mijn gebruik tijdens concerten.

Het gebruik in ruimtes zonder daglicht met enkele spots is tot ISO 12.800 in te stellen.
ISO 800-1600 gaat in RAW (dus zonder ruisonderdrukking in de camera) prima.
Met de K10D moet ik echt bij ISO 800 ophouden, zelfs als ik in de PP nog achteraf
ruisonderdrukking toepas. Om de sluitertijden in de hand te houden was ik beperkt
tot de SMC M50 F 1.7, vrijwel altijd op volle opening te gebruiken. Deze lens laat qua
scherpte echter ook fenomenale resultaten zien. Hij gaat dan ook nog steeds mee!

ISO 3200 kan ook nog, maar dan wordt de ruis zonder ruisonderdrukking PP toch wel
zichtbaar. Met een ruisfilter achteraf ook nog zeer goede resultaten. Extremer ben ik
nog niet gegaan, voor de gein ga ik de volgende keer ook eens ISO 12800 gebruiken. 

De K-x is licht en compact tov de K10D. Ervaring met de menu's en bediening van
de K10D is wel een pre. Ik heb zonder de handleiding in te zien de voor mij belangrijke
zaken in kunnen stellen. Er is met de K-x qua instellingen meer mogelijk, o.a. HDR, filmen,
filters, etc.

De bediening van de camera in de praktijk gaat me al snel goed af. Het tweede wieltje
aan de voorkant mis ik tot op heden nog niet echt. Er wordt veel info op het display zelf
weergegeven die je met het achterste draaiwiel snel kunt wijzigen en instellen.

Ik heb een Sandisk Ultra SDHC kaartje van 4 Gb gebruikt, wegschrijven gaat snel (24mb RAW per foto!),
ook in de snelle burst-modus (echt een stuk sneller dan de K10D!).

Het enige wat in de praktijk wat tegenviel was de vierknopsbesturing. Daar waar de K10D voorziet
in een degelijke (uit een stuk bestaande) knop is op de K-x dit vervangen door vier kleine aparte
knopjes met in het midden de 'OK' knop. Tijdens het werken zijn die niet meer 'instinctief' met de
duim te bedienen, maar moet je goed opletten dat je het juiste knopje te pakken hebt. Vlak naast
deze knopjes zitten op de K-x nl. de 'menu' en 'info'-knop. In het duister was dit soms ff lastig voor mij.

Voor de rest viel me op dat er geen aansluiting was voor een bedrade afstandbediening en geen DC-in aansluiting.

SR dient in het menu gewijzigd te worden en niet meer met een knopje op de body.

De AF is een stuk sneller geworden, de zoeker laat tijdens het fotograferen geen oplichtende AF-punten meer zien,
daar waar de K10D dit wel deed. Niet echt een gemis, wel ff wennen. 

Mijn K10D zal zeker nog worden gebruikt in de natuur als ik op pad ga als 2e camera. Hoef ik niet meer zoveel van
lenzen te wisselen, en bij grote concerten in de openlucht idem. Voor speciale gelegenheden en experimenten zeker ook.

Hoop dat jullie er wat aan hebben, zijn er vragen dan hoor ik het wel.

Grts Hen
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2010, 16:22:50 door Hen »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

K-x eerste bevindingen
« Gepost op: 17 maart 2010, 16:20:24 »

Offline Willem

• Pentaxian
  • *
    • Pentaxphotogallery
Re: K-x eerste bevindingen
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2010, 16:28:51 »
Een duidelijke en verhelderende omschrijving Hen

Willem.
Hou een fototoestel in je hand en niemand vraagt je nog de weg.

« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2010, 16:28:51 »

Schepsel

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2010, 11:38:39 »
Voor de rest viel me op dat er geen aansluiting was voor een bedrade afstandbediening en geen DC-in aansluiting.

Er is wel de mogelijkheid voor draadloze afstandbediening. Aan de voorkant van het toestel bevindt zich daar een rode sensor voor.

« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2010, 11:38:39 »

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2010, 13:26:27 »
Er is wel de mogelijkheid voor draadloze afstandbediening. Aan de voorkant van het toestel bevindt zich daar een rode sensor voor.

Ja, dat weet ik, maar dit is voor IR. Op de K10D zit ook een aansluiting voor een bedrade afstandbediening, die ontbreekt op de K-x.

Offline EricR

• Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2010, 09:29:25 »
Nette review, wat ik zelf wel handig vind van de K-x is de infoknop en het daar achter liggende menu :

Nu zijn losse controls op de camera natuurlijk te prefereren maar deze manier van instellen gaat in de praktijk toch ook vrij rap.

Offline KRG

• Ouwe getrouwe
over draadloze afstandsbediening K-x
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2010, 09:53:36 »
Ik heb in het verre oosten via DX een goedkope , maar prima werkende draadloze afstandsbediening besteld voor de K-x.

Deze werkt prima en in dezelfde die de welbekende Jinfinance via e-bay aanbiedt. Alleen vraagt meneer Jin voor al zijn spul het dubbele van wat de originele fabrikant/leverancier ervoor vraagt via DX.

Slimme meneer dus die Jinfinace.

Maar de draadloze afstandbediening werkt voor mij prima. Ik vind het alleen jammer dat er geen oog bovenop de K-x zit ipv alleen voorop.
Je kunt de afstandbediening nu niet gebruiken achter de camera. Of je zou het met een spiegeltrucje moeten kunnen doen.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2010, 09:57:52 door KRG »
KRG (Klaas)

Pentax K-S2 |K-x|Sigma17-70 2.8-4.5|DA 18 - 50 WR RE|DA 18 - 55 AL II  |DA 50 - 200|DA L 50 - 300|DA 35 2.4|A 50 1.7 |A 3.5 ~4.5 35 -70 |A 28 2.8|M 135 3.5| Takumar(bayonet) 135 2.5 |FA 28 - 70 4.0|FA 28 - 80 3.5|Vivitar 75 - 205 macro 3.8|Vivitar flitser 285 | Metz 48 AF-1|Metz 50 AF