Auteur Topic: Dpreview's review van de K-m  (gelezen 6007 keer)

Hans

• Gast
Dpreview's review van de K-m
« Gepost op: 30 januari 2009, 22:13:29 »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Dpreview's review van de K-m
« Gepost op: 30 januari 2009, 22:13:29 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re:Dpreview's review van de K-m
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2009, 12:05:26 »
En het is niet best.

Ach, niet anders dan hun gebruikelijke  commentaar op  pentax camera's :

- camera JPG niet naar hun smaak
- AF te traag
- fps te laag

Wat ik wel appart vond, is het gebrek aan orientatie sensor, waarom gebruiken ze de acceleratie sensoren daar niet voor ?

George

« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2009, 12:05:26 »

Hans

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2009, 12:23:05 »
Wat me opvalt is dat ze de camera voornamelijk afrekenen op de JPEG engine. Ze klagen ook over het dynamisch bereik. Echter, als ik de cijfers vergelijk met die van de Nikon D700, dan slaat de Pentax bepaald geen gek figuur. Dat komt overigens overeen met mijn eigen ervaringen (de JPEG engine van de D700 zuigt big time).

Dat de D700 ondanks dat het predikaat 'Highly recommended'  krijgt is op z'n minst vreemd te noemen.

D700 DR (JPEG)

K-m DR (JPEG)

Ben ik nou gek?

Zie ook http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=30848160

« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2009, 12:23:05 »

Wytze

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2009, 23:38:40 »
Aiai, Glasbak,

Ik ben het niet met je eens. De tests bij dpreview vind ik erg zorgvuldig en juist dikwijls genuanceerd. Bekijk vooral ook eens hun uitgebreide tests van de K20 en de K10. Die scoren prima en zelden vind je zo een degelijke en goed onderbouwde beschrijving. Misschien is het idd zo dat de K-m op JPEG tegenvalt!

Groet,

Wytze

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2009, 09:20:26 »
Persoonlijk lees ik de reviews van Dpreview -waarbij camera's altijd in de default modus worden getest- niet meer. Het is niet de camera die de fotograaf maakt, maar de fotograaf maakt de camera. De rest is allemaal gezever omdat er nu eenmaal verschillen moeten worden gevonden tussen de camera's onderling, dus die verschillen worden extreem uitvergroot en benadrukt.

Lekker rellerig zou ik kunnen stellen dat er fabrikanten zijn die hun camera's zo afstellen dat die default aan de smaak van de reviewers van Dpreview zouden kunnen voldoen. M.a.w. laat Pentax straks maar een "Dpreview" stand op haar camera's inbouwen, dan weet je zeker dat je een "Highly Recommended" krijgt. :P
Not all those who wander are lost

catweasel

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2009, 11:04:40 »
Elke review is een "indikatie", er wordt gemeten, vergeleken, uitgerekend tegenover "een standaard" ... die standaard bepaald uiteindelijk welke plaats een item inneemt tegenover anderen ...

Wijzig je die standaard, wijzigt ook de plaats van het item ...

Reviews zijn aldus "slechts" een indikatie ...

Grtz
Cat

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2009, 12:18:44 »

Lekker rellerig zou ik kunnen stellen dat er fabrikanten zijn die hun camera's zo afstellen dat die default aan de smaak van de reviewers van Dpreview zouden kunnen voldoen. M.a.w. laat Pentax straks maar een "Dpreview" stand op haar camera's inbouwen, dan weet je zeker dat je een "Highly Recommended" krijgt. :P

Het is nog erger, een fabrikant, ik noem geen namen, maar jij hebt zo'n camera, past de 'image tone' aan als die taal niet op japans staat.

George
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2009, 12:21:29 door glasbak »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2009, 19:59:30 »
Het is nog erger, een fabrikant, ik noem geen namen, maar jij hebt zo'n camera, past de 'image tone' aan als die taal niet op japans staat.

Klopt, dit werd gezien als een manier om Dpreview 'dwars' te zitten. Alleen bij de Engelse taal was dit trouwens het geval. Wel grappig, maar zo te zien werd dit totaal niet op prijs gesteld.

Hoe dan ook: de test op Dpreview voldoet niet aan mijn persoonlijke kwaliteitseisen en krijgt daarom van mij een 6 uit 10 (just)!  ;)

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2009, 22:50:42 »
Hans, het is een internationale discussie geworden.
 :)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2009, 13:00:54 »
Het is duidelijk dat de K-m slechtere en resultaten levert dan zijn directe concurrenten. Of toch niet?  ::) Hier Dpreview's eigen foto's vergeleken met die van de andere camera's.

Wat vinden jullie er zelf van? Ik verkies altijd een detailrijke foto met ruis boven een detailarme foto zonder ruis.

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2009, 16:27:42 »
Even een quote uit de Dpreview review van de Canon EOS 1000D, bij de conclusie onder het kopje "pros":

"Typical Canon CMOS noise-free images, remain detailed even at high sensitivities "

Dan pak ik de review van de Pentax K-m erbij, bij de "Overall conclusion" zegt de reviewer:

"[...] but the poor level of detail if you examine the images closely puts the K2000 at the bottom of its class for image quality"

Vervolgens ga ik naar de Imaging Resource "Comparometer" (een andere site waarbij STEEDS dezelfde onderwerpen worden gefotografeerd onder vaste omstandigheden). Hier heb ik de output van de EOS 1000D tegenover die van de K2000 gezet. Dit leverde het volgende resultaat op:

Nou wil het geval dat de linkerzijde de output van de EOS 1000D betreft, de rechterzijde die van de Pentax K2000. Kijk eens hoeveel meer detail het plaatje van de K2000 bevat (bijvoorbeeld in de hoed van de "fiddler"... Voor mij voldoende reden om de reviews van Dpreview niet meer te vertrouwen.  >:(

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2009, 16:42:33 »
Ik vertrouw ze ook niet meer en kijk er niet meer naar.

Offline Ruud

• † 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
  • Wat geweest is is geweest
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2009, 16:50:17 »
En dan wordt nu de vraag: is Asahiflex wel te vertrouwen?
Met vriendelijke groet,
Ruud

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2009, 16:51:46 »

Absoluut niet. Want ook ik preek voor eigen parochie  ;)

(alhoewel ik natuurlijk wel degelijk serieus ben)

Offline Willem

• Pentaxian
  • *
    • Pentaxphotogallery
« Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2009, 16:52:42 »
Mond op mond reclame, dat werkt pas echt  ;)
Hou een fototoestel in je hand en niemand vraagt je nog de weg.

Offline Ruud

• † 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
« Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2009, 16:58:05 »
Gatsie!
Met vriendelijke groet,
Ruud

catweasel

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2009, 17:26:06 »
De scherpte rechts ligt inderdaad op het hoedje ... ik vind de scherpte links liggen op het woordje Elbow ...

Zijn deze platen dan wel vergelijkingswaardig?

Grtz
Cat

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2009, 18:22:50 »
Vervolgens ga ik naar de Imaging Resource "Comparometer" (een andere site waarbij STEEDS dezelfde onderwerpen worden gefotografeerd onder vaste omstandigheden). Hier heb ik de output van de EOS 1000D tegenover die van de K2000 gezet. Dit leverde het volgende resultaat op:

Nou wil het geval dat de linkerzijde de output van de EOS 1000D betreft, de rechterzijde die van de Pentax K2000. Kijk eens hoeveel meer detail het plaatje van de K2000 bevat (bijvoorbeeld in de hoed van de "fiddler"... Voor mij voldoende reden om de reviews van Dpreview niet meer te vertrouwen.  >:(

uit de dpreview test van de Km:
Citaat
highly saturated output. However, the overdone sharpening is harder to fathom. The result is that on first inspection the K2000's output looks as sharp and detailed as the Canon's but that impression doesn't bear much scrutiny. The Canon is producing cleaner images with a fraction more detail and none of the obvious sharpening artefacts of the K2000.

En dat is precies wat je in het rechter plaatje ziet, erg gesatureerde kleuren, en ook al behoorlijk wat meer sharpening dan het linker plaatje.
Het pentax plaatje lijkt scherper, maar heeft zo te zien niet meer detail informatie.

George

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2009, 18:49:23 »
Het pentax plaatje lijkt scherper, maar heeft zo te zien niet meer detail informatie.

En de structuur op het etiket naast de "fiddler", waar is die gebleven in de Canon foto? Die etiket is overigens scherper op de Canon versie dan op die van de Pentax. Ik heb altijd gevonden dat de Canon foto's te gladjes zijn en dit is hier weer een bewijs van. Voor wie twijfelt raad ik aan de Comparometer zelf uit te proberen.

Hans

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 3 februari 2009, 22:02:24 »

Iemand met een moderne camera en bergen lenzen uit het jaar kruik, daar moet iets mee mis zijn.  ;D

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
« Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2009, 22:05:23 »
 ;D

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #21 Gepost op: 3 februari 2009, 22:49:30 »
Iemand met een moderne camera en bergen lenzen uit het jaar kruik, daar moet iets mee mis zijn.  ;D

Dat is tenminste iets waar geen twijfel over kan bestaan.  ;D

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #22 Gepost op: 3 februari 2009, 23:34:31 »
En de structuur op het etiket naast de "fiddler", waar is die gebleven in de Canon foto? Die etiket is overigens scherper op de Canon versie dan op die van de Pentax. Ik heb altijd gevonden dat de Canon foto's te gladjes zijn en dit is hier weer een bewijs van. Voor wie twijfelt raad ik aan de Comparometer zelf uit te proberen.

Die structuur komt waarschijnlijk van de sharpening op de Km foto.
Zoals je aan het witte blokje op de kleurkaart kunt zien, zit daar een zwart randje omheen, een gevolg van 'sharpening'.
Haal die canon foto op, verscherp die ook zodat je daar een vergelijkbaar zwart randje rond dat witte vierkantje krijgt, en vergelijk de foto's dan nog eens.
Dan blijkt die kritiek op de JPEG plaatjes van de Pentax best wel te kloppen, en de canon foto net een slag beter naar mijn mening.

George

Offline Ruud

• † 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
« Reactie #23 Gepost op: 4 februari 2009, 13:48:48 »
Hé George en Peter, waar moet ik nou heen met mijn ongebreideld respect voor jullie als deskundigen als jullie hier zo van mening verschillen.  :'( :'( :'( Nou weet ik het ook niet meer! :'( :'( :'(
Met vriendelijke groet,
Ruud

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #24 Gepost op: 4 februari 2009, 13:52:59 »
Ik ben het in ieder geval niet eens met George zolang hij niet zelf bewijzen post. Ik blijf bij mijn stelling: de Canon foto's vertonen minder detail dankzij die fijne ruisonderdrukking waardoor alles op plastic lijkt.  ;)

Ik ben best bereid om mijn ongelijk toe te geven, mits ik ook echt ongelijk heb  :)

Pim

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 4 februari 2009, 18:28:38 »
Denk toch wel eens dat het uiteindelijke resultaat OOK ligt bij de eindgebruiker,de fotograaf dus. Hier zie je toch een flink aantal gebruikers van een K10/20 etc.
Zelfs daar zie je wel eens verschillen in kwaliteit veroorzaakt door de manier van werken.
Het vergelijken van merken vind ik daarom weinig zinnig qua beeldkwaliteit. De zogenaamde plastic kleuren van Canon (wat is een plastic kleur?) kun je moeiteloos veranderen.
Nu ik met Pentax,Nikon en Sigma werk zie ik op het scherm vrijwel geen verschil tussen Pentax en Nikon foto's. De Sigma Dp1 valt wel onmiddelijk op wat betreft beeld,maar dan praat je over een klasse apart. De Sigma wordt nogal eens de cloud-machine genoemd,de foveonsensor heeft een groter dynamisch bereik maar de kleuren zijn wel anders.

Pim.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #26 Gepost op: 4 februari 2009, 23:22:32 »

Waarschuwing, dit is een post met een hoog pixelpietepeutergeneuzel.

Ik ben het in ieder geval niet eens met George zolang hij niet zelf bewijzen post.

Dus als je op een andere manier erachter komt dat ik gelijk zou kunnen hebben, blijf je het met mij oneens  ???

Goed, terug naar de imagecomparometer.

Daar ik niet weet wat de echte structuur van dat label is, heb ik wat wat plaatjes gedownload.

Hier 6 stuks vergrote labeldeeltjes van verschillende camera's.

Middenboven de Km, middenonder de Canon 1000.
De Km toont het meeste structuur, maar veel meer dan alle andere foto's, kortom het lijkt nogal overdreven verscherpt.
Dat is ook te zien aan die rouwrand langs het label aan de bovenkant.
De canon toont inderdaad het gladste label, maar lijkt mij  dichter bij de afbeelding van de meeste andere camera's te zitten, dan die van de Km.
Trouwens de afbeelding rechtsboven, die na de Km het meeste structuur toont, is ook een Canon :)

Dan terug naar de eerder aangehaalde afbeelding.

Links is er nog enige structuur in het linkse etiket, midden de overdreven structuur van de Km, en rechts de 'plastic' variant van de canon 1000d.
Welke zou je het liefst uit je camera zien komen ?

George 

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #27 Gepost op: 5 februari 2009, 16:15:19 »
Moeilijke vraag George, ik zou liever -net als jij- het etiket van dichtbij willen zien. Zal ik voor de lieve vrede maar gewoon toegeven dat je gelijk hebt :)

Maar... Ik vond deze vergelijkende foto's op het forum van Dpreview extreem verhelderend. Waar is de structuur van de muur gebleven in de JPEG's van de andere merken? Zie je in de foto's van de andere merken eigenlijk wel een overgang van het witte gedeelte van de speelkaart naar de muur? Ik vind het verschil schokkend. Kijk en oordeel zelf:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=30902761

Ik heb het vermoeden dat het feit dat onze Pentaxen neigen iets onder te belichten (bescherming van de hooglichten) in dit geval flink meespeelt. Helaas heeft Richard Butler, de tester van de camera, hier nog niet op durven reageren. Wat ik in dit geval wel heel jammer vind.

Overigens: Dpreview heeft zojuist zijn conclusie m.b.t. de JPEG-output herzien. Niet veel, maar ze hebben minder streng geoordeeld nu.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2009, 16:17:02 door Asahiflex »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
« Reactie #28 Gepost op: 5 februari 2009, 21:55:53 »
Zal ik voor de lieve vrede maar gewoon toegeven dat je gelijk hebt :)

Een andere reden had ik ook wel geaccepteerd hoor :)

Het is wel komisch dat toen de *istd uitkwam, men de jpeg's juist te onscherp vond, met het excuus van de dpreview pentax fan club dat je dan nog achteraf wat kon verscherpen, en dat juist canon al veel te opgescherpe foto's opleverde.
Nu is Pentax met de Km helemaal de andere kant op doorgeschoten, 'overshoot' heet dat geloof ik.

George,
   die toch altijd in RAW werkt, zodat de hele in camera jpeg me eigenlijk worst is.

smatt

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2009, 22:45:56 »
mooie sport, dat pixelpeeping. en als je het maar lang genoeg doet, lijkt het nog belangrijk ook.

Een fantastische post op dpreview van enige tijd geleden ging over iemand die zijn ist of k100 of zo aan zijn kind van acht had gegeven, en zelf een k20 had gekocht. of zo.

Ik wou dat ik zo mooi en onbevangen kon fotograferen als dat kind. Daar kon echt geen K30 tegenop.

maar dat terzijde.

Corros

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 19 februari 2009, 23:13:49 »
Het begint hier een soort vergelijking te worden tussen de k-m en de 1000d. Ik moet wel zeggen dat de 1000d softwarematig gelijk is aan de canon 300d. Alleen wat updates om het te laten werken met liveview en meer pixels. De 1000d is eigenlijk een vermindering van andere Canon modellen. De k-m is een nieuw ontwikkeld model speciaal voor het segment waarvoor die gemaakt is. Als je alle reviews van beide camera's vergelijkt is er geen groot verschil. Alleen het merk.

groet,

Cor